به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، برنامه کاهش آلایندگی ۲۰۳۰ این کشور نشان میدهد ۲۰ درصد فروش خودروهای صفر تا سال ۲۰۲۶ به خودروهای بدون آلایندگی اختصاص خواهد یافت و این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. فروش خودروهای مدیوم و هوی دیوتی نیز به ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت اما این موضوع برای خودروهای لایت دیوتی الزامی نیست. عبارت “آلایندگی صفر” به معنی مدنظر ما نیست زیرا برخی از خودروهای توصیف شده در این قانون همچنان از پیشرانه بنزینی یا هیدروژنی استفاده میکنند. در وبسایت دولت کانادا آمده است:
یک وسیله نقلیه بدون آلایندگی وسیلهای است که ظرفیت عدم تولید آلایندگی را دارد. این وسایل نقلیه هنوز هم میتوانند دارای پیشرانه درونسوز عادی باشند اما باید بتوانند بدون استفاده از آن نیز تردد کنند
به این ترتیب از نظر فنی دوچرخه در زمان راندن یک وسیله نقلیه بدون آلایندگی است. موستانگ شلبی GT500 سوپرشارژردار نیز در زمان عبور از سرپایینی و در صورت عدم گاز دادن میتواند خودرویی بدون آلایندگی در نظر گرفته شود هرچند میدانیم که چنین نیست. کلیدواژه بکار رفته توسط دولت کانادا “ظرفیت” است که میگوید خودروهای الکتریکی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی هنوز هم قابلخرید خواهند بود درحالیکه خودروهای هیبریدی و درونسوز دیگر مجوز عرضه را نخواهند داشت. حملونقل ۲۵ درصد گازهای گلخانهای کانادا را تولید میکند و نیمی از این آلایندگی توسط خودروها و کامیونهای سبک تولید میشود. ۲۶ درصد از کل آلایندگی نیز به خاطر استخراج نفت و گاز است.
برنامه آب و هوایی جدید کانادا شامل سرمایهگذاری ۹.۱ میلیارد دلاری در زمینه رسیدن به اهداف آب و هوایی است. بر اساس این اهداف باید میزان آلایندگی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد کمتر از میزان آلایندگی سال ۲۰۰۵ برسد. سرمایه ۴۰۰ میلیون دلاری دیگری نیز برای تأسیس ۵۰ هزار جایگاه شارژ خودروهای بدون آلایندگی اختصاص خواهد یافت درحالیکه ۵۰۰ میلیون دلار را نیز بانک زیرساخت کانادا برای توسعه زیرساختهای شارژ اختصاص خواهد داد. گزارش بانک کانادا در پاییز سال گذشته نشان میدهد کل سرمایهگذاری دولت و شرکتهای دیگر برای صفر کردن آلایندگی به بیش از ۲ تریلیون دلار خواهد رسید که حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال است.