جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

مقایسه هایما ۷X و فردا M4 دو مینی ون جدید بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، البته که به‌صورت کلی بازار خودروی ایران کم تنوع و قدیمی است اما اوضاع بازار مینی ون‌ها در ایران بسیار بدتر است. شاید کمبود تنوع و توجه به این سگمنت از بازار باعث شده است دو خودروساز ایرانی، ایران خودرو و فردا موتورز در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران با دو سورپرایز در این سگمنت حضور پیدا کنند. یکی از این محصولات هایما ۷X ایران خودرو و دیگری FMC M4 فردا موتورز است. در ادامه به بررسی این دو مینی ون جدید می‌پردازیم.

طراحی

در دنیای خودرو MPV ها جز خودروهای لوکس قرار می‌گیرند. در نتیجه طراحی و ظاهر آنها اهمیت زیادی دارد.

هایما ۷X توسط طراح محصولات سابق فراری یعنی استودیو پینین‌ فارینا طراحی شده است. نسخه‌ی نمایش داده شده در ایران، در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد و محصولی نسبتاً جدید برای هایما است.

 

 

هایما 7X مینی ون

در نگاه اول با طراحی به‌روز و خاصی طرف هستیم که حتی ممکن است به چینی بودن خودرو شک کنید. ابتدا به سراغ جلوی خودرو می‌رویم. جلوپنجره‌ی عریض با حالتی مقعر که روی آن ستون‌های عمودی تعبیه شده، در کنار چراغ‌های باریک و نوک تیز LED فضایی که با حالتی جسورانه به سمت داخل کشیده‌ شده‌اند، حس و حال تهاجمی به ۷X بخشیده‌اند. در نمای کناری هم سعی شده با خطوط متفاوت، ارتفاع این خودرو کمتر از آنچه هست به نظر برسد.

 

 

هایما 7X مینی ون

FMC  M4 نیز طراحی جذاب، بی‌نقص و خاصی دارد که توجه هر فردی را در برخورد اول جلب می‌کند. نقطه‌ی عطف طراحی M4 جلوپنجره‌ی بزرگ آن است. این جلوپنجره تا روی چراغ‌ها آمده و نواری کرومی از پایین آن شروع شده و تا عقب خودرو ادامه دارد که یکی از زیبایی‌های خاص این خودرو به شمار می‌رود. بااینکه اخیراً خودروسازان چینی دست از کپی‌برداری برداشته‌اند اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که این خودرو در نمای جلو به‌خصوص جلوپنجره تشابه زیادی به محصولات لکسوس دارد. چراغ‌های  FMC M4 نیز گوشه‌های تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجم ‌دهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد. این حجم دهی و هماهنگی در طراحی در نمای کناری خودرو نیز به‌وضوح دیده می‌شود.

 

 

عکس فردا FMC M4

در قسمت عقب فردا FMC M4، چراغ‌های پیوسته با طرحی نزدیک به چراغ‌های جلو تعبیه شده است در عقب هم همانند جلو و کنار خودرو، حجم‌ دهی بدنه با ظرافت بسیار خوبی شکل گرفته است. همچنین استفاده از ادوات پلاستیک سیاه‌ رنگ برای لوکس‌تر نشان داد خودرو کاهش یافته است.

 

 

فردا FMC M4 مینی ون

بااینکه M4 هم در عقب خودرو و هم در جلوی آن از یک زبان طراحی بهره می‌برد اما این قضیه برای ۷X صادق نیست. در ۷X نمای پشتی متفاوت‌تر از نمای جلو طراحی شده است و نیمی مشکی رنگ و نیمی به رنگ بدنه خودرو است. اگرچه چراغ‌های عقب گرافیکی زیبا و حس تهاجمی دارند اما برنده‌ی این بخش M4 است که طراحی به‌روزتری دارد.

 

داخل کابین

به سراغ کابین دو‌ خودرو می‌رویم، با توجه به ذات لوکس مینی ون‌ها اصولاً با کابینی پر امکانات طرف هستیم. هر دو خودرو مانند همه‌ی خودروهای MPV علی‌رغم داشتن طول زیاد، کاپوت کوتاهی دارند و عمده طول این خودروها مربوط به کابین است. به همین دلیل شاهد کابینی بسیار جادار و راحت برای ۶ تا ۷ نفر در سه ردیف صندلی هستیم.

 

داخل فردا FMC M4 مینی ون

درون کابین فردا M4 بسیار زیبا و متفاوت طراحی شده است. این کابین دقیقاً همان کابین طراحی شده برای لاماری ایما است، اما به تریم رنگ روشن (ترکیب کرمی و قهوه‌ای) تغییر کرده است. نمایشگر اطلاعات سرگرمی و پنل پشت فرمان در قالب یک نمایشگر بزرگ و یکپارچه در مقابل راننده تعبیه شده است. پنل پشت فرمان اطلاعات مهم و حیاتی خودرو را نشان می‌دهد. در ردیف دوم دو صندلی مجزا از هم نصب شده که از بین آنها می‌توانید به سادگی به صندلی‌های ردیف سوم دسترسی داشته باشید. فضای پا در ردیف دوم بسیار زیاد بوده و در ردیف سوم افراد بزرگسال هم می‌توانند فضای مناسب و جاداری داشته باشند.

 

 

داخل هایما 7X مینی ون

 

 

به داخل کابین  ۷X می‌رویم، در ابتدا یک اسکرین بزرگ به‌رسم طراحی این روزهای بر روی داشبورد جلب توجه می‌کند، که اطلاعات مختلفی را ارائه می‌کند. صندلی‌های این خودرو نیز در ردیف دوم از هم مجزا هستند و در ردیف سوم صندلی‌های به هم چسبیده وجود دارند. تریم داخلی چرم مارون و قسمتی‌هایی از جنس پیانویی و آلومینیوم در طراحی استفاده شده است.

مشخصاً این روزها رنگ مارون طرفداران بیشتری نسبت به طراحی قدیمی و رنگ کرم قهوه‌ای دارد. در نتیجه شاید بتوان گفت طراحی داخلی ۷X نسبت به M4 یک سر و گردن بالاتر است.

 

مقایسه ابعاد

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای هایما ۷X به ترتیب برابر با ۴.۸۱، ۱.۸۷، ۱.۷۲ و ۲.۸۶ متر است.

 

عکس هایما 7X

ابعاد بدنه FMC M4 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب ۴.۸۵، ۱.۹، ۱.۷۱۵ و ۲.۹ متر اعلام شده است.

 

ون فردا موتور FMC M4 نمای جانبی

مقایسه اعداد نشان می‌دهد دو خودرو تقریباً اندازه‌ی یکسانی دارند.

 

مقایسه پیشرانه

در سال‌های اخیر روند کاهش حجم موتور خودروها و نیز مجهز شدن آنها به توربوشارژر در کنار بالا رفتن کیفیت و دقت ساخت آن بسیار پر رنگ شده است. دو MPV مورد بحث ما نیز از این قاعده مستثنا  نیستند.

 

 

هایما 7X

 

 

در بازار خودروی جهان هایما ۷X با دو پیشرانه عرضه می‌شود. ایران خودرو پیشرانه‌ی قوی‌تر که با کد HMAGA16-YF نامیده می‌شود را انتخاب کرده است. این موتور چهار سیلندر توربوشارژر ۱/۶ لیتر حجم دارد و ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. توان تولید شده با یک جعبه دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک منتقل می‌شود.

 

ون فردا موتور FMC M4

FMC M4 مشخصات فنی یکسانی با لاماری ایما دارد. زیر کاپوت M4 یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو با فناوری GDI جاسازی شده که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، این قدرت را به محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

تفاوت دو پیشرانه بسیار کم است و برای نتیجه‌ی نهایی باید منتظر تست رانندگی آنها باشیم.

 

مقایسه امکانات

 هنوز نمی‌توان به‌طور قطع در مورد امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو نظر داد و باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایران خودرو و فردا موتورز با توجه به سیاست‌های خود چه آپشن‌ها و امکاناتی را در زمان عرضه برای این دو مینی ون در نظر می‌گیرند. با این حال در ادامه به بررسی بعضی از امکانات این دو خودرو می‌پردازیم.

 

 

 

برای هایما ۷X در بخش امکانات داخلی سیستم تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم ایموبلایزر و ریموت کنترل برای خاموش و روشن کردن خودرو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. همچنین کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم ترمز الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ۵ کیسه هوا ایمنی از دیگر مواردی است که هایما برای X7 خود تدارک دیده است و به نظر می‌رسد این امکانات در زمان عرضه به بازار به طور حتم وجود خواهند داشت.

 

 

 

 

 

امکانات رفاهی و ایمنی فردا M4 شامل سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم اتوپارک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه مجهز به سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب، دوربین ثبت وقایع حین رانندگی، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم تهویه مطبوع، سنسور نور، سنسور باران، ۸ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای، سقف پانورامیک، جک برقی صندوق عقب، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف دوم، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ جذاب و غیره می‌شوند.

 

 

سخن آخر

 هایما ۷X ایران خودرو و M4 فردا موتورز صد درصد در بازار با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. اما اینکه برنده‌ی این رقابت کدام یک خواهد بود به کیفیت مونتاژ، قیمت‌گذاری و زمان عرضه‌ی هر دو خودروساز بستگی دارد و برای اظهارنظر نهایی باید منتظر عرضه‌ی رسمی آنها در بازار خودرو باشیم. بر اساس پیش‌بینی‌ها هر دو خودرو با قیمتی بین ۱ تا ۱/۵ میلیارد تومان به فروش خواهند رسید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار