به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، روزهایی که داشبوردهای پر از دکمه و سوئیچ را میدیدیم گذشته است. بجای اینکه خودروها از کاکپیت مشابه هواپیماهای قدیمی استفاده کنند شاهد طراحی های مدرنی هستیم که انگار از آینده آمدهاند و دلیل آن نیز استفاده از نمایشگرهای اطلاعات سرگرمی متنوع و بزرگ است. به همین خاطر سؤالی به ذهنمان رسیده و آن اینکه کدام خودرو به بهترین وجه ممکن از این سیستمها استفاده میکند. بیوک ریویرا اولین خودرویی بود که از سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده کرد. البته این سیستم به حدی ناکارآمد بود که بیوک تنها چند سال پس از معرفیاش اقدام به حذف آن کرد و تا سال ۲۰۱۲ قدم مهمی دراینباره برداشته نشد.
در آن سال بود که تسلا یک نمایشگر بزرگ با حالت پرتره را معرفی کرد و اساساً عصر جدیدی را شروع نمود. این سیستم اطلاعات سرگرمی به حدی سریع بود و کار راننده را راحت میکرد که جزو بهترینهای دنیا به شمار میرود.
همین اقدام را چندین خودروساز دیگر پی گرفتند. برای مثال فورد و استلانتیس نمایشگرهایی با ابعاد مشابه را معرفی کردند و اکثراً نیز بازخوردهای مثبتی را دریافت نمودند. سیستم Uconnect در بسیاری از محصولات دوج، جیپ و رم بکار رفته و بسیاری از افراد آن را جزو بهترینهای بازار میدانند چراکه کاربری راحت و گرافیک بسیار خوبی دارد.
نمایشگر جدید بکار رفته در جیپ گرند واگونییر نیز بسیار احساسبرانگیز ظاهر شده است. البته نمیتوان پادشاه جدید سیستمهای اطلاعات سرگرمی را نادیده گرفت. به نظر میرسد مرسدس بنز تصمیم گرفته است تا جایی که امکان دارد داشبورد خودروها را با نمایشگرهای مدرن بپوشاند. نتیجه این کار تولید سیستمی با نام هایپر اسکرین است که نمایشگرهایی با ابعاد کلی ۵۶ اینچی را پیش چشمان راننده قرار میدهد.
با این وجود باید دانست ابعاد نمایشگرها اهمیت ندارد و این قابلیت استفاده، سادگی و ظرافت است که برای بسیاری از خریداران مهم خواهد بود. سیستم UVO کیا نمونهای عالی به شمار میرود و باید در این نوشتار به آن اشاره شود.
بهترین سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خودروها در سال ۲۰۲۲ به انتخاب مجله فوربس
جیپ، رم، کرایسلر، دوج Uconnect 5
کیا UVO
مرسدس MBUX
فورد SYNC 4
ولوو Sensus