جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسوب 10هزار کامیون در گمرکات کشور

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  «اخبار خودرو»،تازه‌ترین اخبار از وضعیت واردات کامیون های کارکرده اروپایی و ترخیص آن‌ها نشان می‌دهد گرچه تعداد چمشگیری از این خودروها تا امروز به شماره‌گذاری و بازار رسیده‌اند اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که زمینه را برای برخی از آن‌ها نامساعد جلوه داده، این در حالی است که در این مدت برخی مشکلات نیز از سر راه واردات این خودروها برداشته شد و کمی به روند ترخیص آن‌ها تسریع بخشید اما همچنان سنگ‌های بزرگی مانع از عرضه این خودروها به بازار داخلی شده است. موانعی که به‌نظر نمی‌رسد عزم جدی برای برطرف شدن آن‌ها وجود داشته باشد.

 

تسریع واردات و رسوب خودرو در گمرک با افزایش سن کارکرده‌ها

از جمله اقداماتی که پیش از این دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور اعلام کرد، افزایش سن کامیون های وارداتی از ۳ سال به ۵ سال بود؛ راهی که گرچه واردات را تسریع می‌بخشد اما به نظر نمی‌رسد موانعی از سر راه ترخیص و شماره‌گذاری این خودروها بردارد و شاید در ساده‌ترین اقدام باعث تجمع خودروهای تجاری کارکرده در گمرکات کشور شود. حالا در تازه‌ترین اخبار، احمد کریمی اعلام کرده است که قانون جدید مبنی بر امکان واردات کامیون های کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال به زودی نهایی خواهد شد.

تسریع در واردات؛ به‌رغم نبود خدمات پس از فروش

از مشکلاتی که طرح واردات کامیون های کارکرده اروپایی در دو سال اخیر با آن دست‌به گریبان بوده، می‌توان به تامین خدمات پس از فروش این خودروها اشاره کرد.

موضوعی که وقفه‌های بسیاری را در این طرح به وجود آورده و با موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری ازسوی مسئولان، واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی همراه بوده است.

بعد از یک‌سال از اجرای این طرح، ورود دادستان تهران به وضعیت ترخیص این خودروها با الزام به همکاری تجاری‌سازان برای ارائه خدمات همراه شد اما تا امروز به نتیجه نرسید.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز به‌تازگی در نامه‌ای به گمرک کشور برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش را معرفی کرده است. باید به این موضوع اشاره کرد که افزایش عمر خودروهای وارداتی از سه به ۵ سال در حالی انجام می‌شود که هنوز موانع اصلی از سر راه این طرح برداشته نشده است.

خودروهایی با عمر ۳ سال گرچه جوان‌تر و شاید با مشکلات کمتری مواجه بودند اما کمتر خودروساز داخلی حاضر به ارائه خدمات به این خودروها بودند و در برخی موارد هزینه‌های سنگینی را برای ارائه گواهی خدمات دریافت می‌کردند.

این در حالی است که گفته می‌شد بسیاری از گواهی‌ها تنها روی کاغذ معتبر است و قرار نیست خدمات واقعی به این خودروها ارائه شود.

ورود دلالان به واردات؛ مانع از مشارکت متقاضیان واقعی

به گفته احمد کریمی، برخی از اشتباهات در اجرای این طرح باعث شده تا تقاضا برای خودروهای فرسوده افزایش یافته و قیمت‌ این خودروها نیز در بازار داخلی بالا برود.

وی در این خصوص گفت: «گواهی اسقاط خودروهای فرسوده پیش از صدور پلاک انجام می‌شود که باعث شده است تا تقاضا برای کامیون‌های فرسوده افزایش یابد.»

وی ادامه داد:‌ «همین موضوع در ادامه افزایش قیمت کامیون‌های فرسوده در داخل و رفته رفته کمیاب شدن آن‌ها را به همراه داشت.»

وی افزود: «این در حالی است که دلالان هم در این میان نقش بسیاری دارند و راه را برای ورود متقاضیان واقعی به این طرح دشوار کرده‌اند.»

رسوب 10هزار کامیون در گمرکات کشور

احمد کریمی در ادامه با اشاره به تسریع کامیون‌های فرسوده اشاره کرد: «تا امروز هم‌زمان با اجرای این طرح کامیون‌های بسیاری به گمرکات کشور وارد شده و همچنان بیش از ۱۰هزار دستگاه از آن‌ها در برخی از گمرکات کشور رسوب کرده است.»

وی گفت:‌ «گرچه برنامه‌هایی برای تسریع در ترخیص کامیون های وارداتی چیده شد، اما می‌توان گفت همچنان سرعت واردات از ترخیص بیشتر است و همین موضوع باعث شده تا خودروهای بسیاری در گمرک کشور وجود داشته باشد.»

 

وی اظهار کرد: «تا امروز تنها ۳۵۰۰ دستگاه از این کامیون‌ها شماره‌گذاری شده‌اند که نشان از موانع ترخیص این کامیون‌ها در کشور دارد.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار