به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری تسنیم، اواخر اردیبهشت ماه امسال چهارمین نمایشگاه خودرو تهران بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا در شهر آفتاب برگزار شد. در این دوره 25 شرکت خودروساز داخلی و شرکتهای مونتاژکننده صنعت خودرو حضور داشتند.
البته این نمایشگاه بیشتر برای چینیها عایدی داشت و در سایر غرفهها خبری از عرضه محصولات جدید و نمایش میزان عمق ساخت داخل نبود. همین موضوع بازدیدکنندگان را دلزده کرده و می گفتند این نمایشگاه فقط برای خودروهای چینی است، آن هم با قیمتهای بسیار بالا که عموم مردم امکان خرید آنها را ندارند.
این در حالی است که خودروسازان داخلی باید در شرایط فعلی که بازار کشور تشنه محصولات جدید است، با ارائه محصولات متنوع بستری را فراهم کنند تا بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کند.
تاکنون 3 نمایشگاه در بخش خودرو شامل نمایشگاه خودرو تهران در 27 اردیبهشت ماه، نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو قطعات و تجهیزات وابسته 14 تیرماه در سنندج و بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو 21 تیرماه در شیراز برگزار شده اما گویا صنعت خودرو هنوز فرصت کافی برای معرفی توانمندی خود پیدا نکرده و قرار است دو نمایشگاه دیگر شامل نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد 9 شهریورماه و نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو تهران را در 7 شهریورماه برگزار کند.
صنعت خودرو بعد از این نمایشگاهها به جای تمرکز بر تولید محصولات جدید و ارتقاء توانمندی که با انتقادات زیادی هم همراه است همچنان تمایل به حضور در نمایشگاه های مختلف دارد. حال سوال اینجاست این نمایشگاه ها با کدام هدف برگزار و چه دستاوردهایی برای این صنعت داشته است به جز اینکه بار مالی زیادی را به صنعت تحمیل کرده و از آن طرف خبری از افزایش توانمندی این صنعت نیست.
اصولاً نمایشگاه ها با هدف جذب و شناسایی مشتریان جدید، توسعه مبادلات کالاها و خدمات، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای گوناگون تولیدی و صنعتی و تجاری، مبادله اطلاعات گوناگون تجاری و صنعتی، جذب سرمایههای خارجی از طریق نشان دادن امتیازات خاص برای آنها و معرفی کالاهای جدید در غرفه در طول برگزاری نمایشگاه صورت می گیرد. البته این اهداف دارای اولویت بوده و برای شرکتها متفاوت است اما در مجموع هدف از حضور؛ بهترین استفاده از فرصتهای نمایشگاه است. اما متأسفانه در سال جاری تا کنون چند نمایشگاه خودرویی که برگزار شده عملاً دستاورد چندانی برای این صنعت نداشته است.
به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، نمایشگاههایی که در استانها برگزار میشود از دید عموم موجب اطلاعرسانی برای متقاضیان میشود، اما به دلیل مشکلات بین المللی با غیبت شرکت های خارجی فقط حیات خلوتی برای شرکت های چینی شده و عملاً عایدی برای صنعت خودروسازی کشور نداشته است.
از سوی دیگر، برگزاری نمایشگاهای مختلف در کشور موجب میشود تا خودروسازان با هزینه مازاد برای شرکت در این نمایشگاهها مواجه شوند که این امر از لحاظ اقتصادی برای خودروسازان مقرون به صرفه نخواهد بود. اما با توجه به هزینه های بالای نمایشگاه ها چرا خودروسازان به جای تمرکز بر کار تولیدی خود بیشتر تمایل به نمایش دستاوردهای قابل توجه خود دارند !
سوال مشخص اینجاست که چرا وزارت صمت و خودروسازان به جای برگزاری نمایشگاه های مختلف خودروی فکر اساسی برای ارتقای کیفی این صنعت نکرده و فقط به فکر نمایشگاه هایی با شعارهای تکراری قابل تأمل هستند. امروز این صنعت نیازمند استراتژی و برنامه مشخص برای تأمین مواد اولیه ، قیمت گذاری و تأمین نیاز بازار است نه برگزاری نمایشی چند نمایشگاه تحت عنوان معرفی پلتفرم های جدید خودرویی .