جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

۲۸۸GTO اوولوزیونه مسابقه، یکی از کمیاب‌ترین و زشت‌ترین فراری‌های تاریخ!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، به تازگی یک دستگاه فراری ۲۸۸GTO اوولوزیونه برای فروش آماده شده است. ایتالیایی‌ها به دنبال حضور در مسابقات خودرویی گروه B بودند ولی این اتفاق هرگز رخ نداد هرچند خودروی موردبحث ما یادآوری می‌کند که فراری زمانی می‌خواسته در یکی از سخت‌ترین مسابقات خودرویی دهه ۸۰ میلادی حضور پیدا کند.

از ۲۸۸GTO اوولوزیونه تنها ۵ دستگاه در کل دنیا وجود دارد و مدلی که مشاهده می‌کنید به فروش خواهد رسید. این خودرو حاصل تکامل مدل ۲۸۸GTO بوده و با توجه به قوانین فیا توسعه یافته است.

 

این محصول فراری قرار بود جهت هماهنگی با قوانین مسابقات خودرویی گروه B تولید شود؛ اما پس از وقوع برخی تصادفات سنگین شاهد لغو این مسابقات بودیم و بنابراین فراری پس از تولید تنها ۵ دستگاه از ۲۰ دستگاه موردنیاز برای حضور در مسابقات مونتاژ آن را متوقف کرد. اگرچه ۲۸۸GTO اوولوزیونه هرگز فرصت خودنمایی در مسابقات را نیافت اما از معیارهای لازم برای تبدیل شدن به یک هیولای احساس‌برانگیز برخوردار بود.

به گزارش پدال و به نقل از carscoops، نیروبخش این خودرو پیشرانه تیپو F114 CK است که قدرت ۶۵۰ اسب بخاری تولید می‌کند. خروجی این پیشرانه ۶۰ درصد بیشتر از نسخه استاندارد ۲۸۸GTO بوده و وزن آن نیز تنها ۹۴۰ کیلوگرم است. این محصول خاص از فراری دارای بهترین نسبت قدرت به وزن در بین تمامی رقبای دوران خود بود و می‌توانست به سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

اگرچه با یک خودروی احساس‌برانگیز از نظر پرفورمنس طرف هستیم اما بدنه آن که توسط پینین فارینا طراحی و از کولار و فایبرگلاس ساخته شد زیبایی چندانی ندارد و به نظر می‌رسد اولویت طراحان در آن عملکرد بوده نه زیبایی؛ اما زمانی که آن را کنار F40 پارک کنید سریعاً متوجه اهداف طراحان خواهید شد.

 

 

۲۸۸GTO اوولوزیونه اگرچه با F40 تفاوت‌های زیادی دارند اما یک بستر آزمایش مهم برای توسعه این خودرو شد. خودروی موردبحث ما که با شماره شاسی ۷۹۸۸۸ تولید شده چهارمین دستگاه از پنج نمونه تولیدی است و اولین بار توسط ژان بلاتون خریداری شد، فردی ثروتمند و اهل بلژیک که راننده خودروهای مسابقه‌ای نیز بوده است. او ۱۵ بار در مسابقات لمان دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی شرکت کرد و برخی از خاص‌ترین محصولات تاریخ فراری یعنی ۲۵۰ تستا روسا، ۲۵۰ LM، ۲۵۰ GTO و ۳۳۰ P4 را راند.

 

او یکی از علاقه‌مندان به خودروهای فراری بوده ولی این ۲۸۸GTO اوولوزیونه از زمان خریداری توسط بلاتون تاکنون چندین بار دست‌به‌دست شده که یکی از شاخص‌ترین خریداران آن لارنس استرول بوده است. این خودرو هم‌اکنون توسط فردی در آلمان به فروش می‌رسد و طی یک فرایند گسترده بهبود یافته و مواردی همچون دامپرها، کالیپرهای ترمز، واترپمپ و توربوها اورهال شده‌اند.

 

همچنین این خودرو از لاستیک‌های جدید و گیربکس فابریک تعمیر شده سود می‌برد. این خودرو که توسط انزو فراری تأییدیه را دریافت کرد یک نیروگاه تمام‌عیار برای تردد قانونی در جاده‌ها محسوب می‌شود و بخشی مهم از تاریخ فراری به شمار می‌رود. ۲۸۸GTO اوولوزیونه خودرویی بسیار کمیاب است و قطعاً ارزش مبلغ بالایش را خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار