به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، علی سلاجقه در جمع خبرنگاران در تشریح نشست خود در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست امروز مقرر بود گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه ششم توسعه ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰درصد مجموعه احکام محیط زیستی برنامه ششم توسعه فرابخشی است، به این معنا که دستگاهها باید تکالیف خود را اجرا و سپس سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی خود را اعمال کند، ادامه داد: عدم انجام تکالیف توسط سایر دستگاهها باعث میشود سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه گزارش عملکرد و ترک فعلهای مطرح شده وضعیت مناسبی نداشته باشد.
سلاجقه با تاکید بر اینکه ارتباط چندانی بین این سازمان و کمیسیون کشاورزی مجلس وجود ندارد که این ضعف از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست میباشد و باید برطرف شود، عنوان کرد: مقرر شده است بر اساس تقویم زمانی نشستهایی را با نمایندگان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس داشته باشیم تا گزارشی از دستاورهای سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کنیم.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت گلایهای داشته باشم زیرا در بحث اصلاحیه قانون اسقاط خودرو مقرر بود یک درصد از قیمت تمام شده خودرو به صندوق ملی محیط زیست واریز شود و توسط این صندوق فرایند اسقاط مدیریت گردد، عنوان کرد: این میزان به یک و نیم درصد از قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کرده اما به صندوق زیر مجموعه وزارت صمت واریز خواهد شد که قابل پذیرش نیست و با این فرآیند مسئله اسقاط خودرو به بیراهه میرود و معنا و مفهومی نخواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مسائل را از طریق ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی پیگیری میکنیم، ادامه داد: یک و نیم درصد از قیمت تمام شده خودروها باید به صندوق ملی محیط زیست واریز شود تا صرف تسهیلات به صنایع، خصوصا صنایع خودرویی گردد.
سلاجقه در خصوص اجرای قانون هوای پاک نیز گفت: امیدواریم اتفاقات خوبی در زمینه نزولات جوی رخ دهد اما واقعیت این است که در نیمه دوم سال با بحث تراکم آلایندههای صنعتی مواجه هستیم. در این زمینه مکاتبات خوبی با وزیر نفت داشتهایم تا بتوانیم نیروگاهها را از مازوت سوزی دور کنیم.
وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان بین پالایشگاه و نیروگاه اصفهان قرارداد تهاتری در حال انعقاد است تا شاهد مازوت سوزی نباشیم، ادامه داد: در شهرستان شازند نیز به دنبال این هستیم که بین پالایشگاه و نیروگاه تهاتری به انجام برسد و مازوت سوزی را به حداقل برسانیم. پالایشگاه شازند سوخت با سولفور کم تولید میکند که به مصرف کشتیرانی و سایر صنایع میرسد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در نیروگاههای بعثت و منتظرقائم(عج) به دنبال این هستیم که سوخت مازوت را به حداقل برسانیم تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است تا سال خوبی را داشته باشیم.