به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، خرید خودروی لوکس چینی کار دشواری است و به همین جهت تصمیم گرفتهایم در ادامه به معرفی گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران بپردازیم.
صنعت خودروسازی چین موفق شده طی سالهای اخیر وارد بازار ایران شود و بسیاری از محصولات جذاب کمپانیهای این کشور به نوعی بازار داخلی ما را تصاحب کردهاند. شرکتهای خصوصی ایران سعی میکنند با رایزنی، حق تولید به روش قطعات منفصله را از خودروسازان چین بگیرند و با مونتاژ آنها در کشور، فروش خوبی کسب کنند.
خوشبختانه تنوع محصولات چینی بازار زیاد شده و تعداد محصولاتی که قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند هم رو به افزایش است. در این مقاله تصمیم گرفتهایم به بررسی برترین سدانها و کراس اوورهای چینی بازار کشورمان بپردازیم تا مشتریان سردرگم بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.
گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران را بشناسید
عموما ثروتمندان به سمت خرید خودروهای لوکس چینی بازار متمایل میشوند، زیرا یک میلیارد تومان در اقتصاد ما پول کمی نیست. از طرفی هر خودروی چینی با قیمت یک میلیارد تومان و بیشتر ارزش خرید ندارد و باید ماشینی خرید که متناسب با بودجه، بتواند سالهای سال نیازهای مشتریان را برطرف کند.
فرصت خوبی که برای خودروسازان چینی به وجود آمده در گرو ممنوعیت واردات است، وگرنه مشتریان ترجیح میدهند با چنین مبلغی یک خودروی همه فن حریف و با کیفیت خریداری کنند، نه این که مجبور به خرید محصولات چینی شوند. از طرفی نمونههای دست دوم و کارکرده خودروهای کرهای، ژاپنی و اروپایی اغلب بیشتر از یک میلیارد تومان قیمتگذاری میشوند.
برای مثال فرض کنید که مشتری ایرانی با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه ناگزیر به انتخاب بین کراس اوور صفرکیلومتر چینی و کراس اوور دست دوم کرهای است که بیش از ده سال سن دارد. علاوه بر اینها مسئله خدمات پس از فروش شرکتهای مونتاژکننده محصولات چینی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که نمایندههای شرکتهای خارجی دیگر زیر بار خدمات پس از فروش نمیروند.
تنها راه حل برونرفت از بحران خرید رو به افزایش خودروهای چینی، واردات خودرو با حداقل تعرفه و نتراشیدن مانع بر سر راه ورود خودروهای خارجی است. در ادامه قصد داریم چندین خودروی جذاب را به ترتیب قیمتی که دارند مورد بررسی قرار دهیم. این خودروها بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.
۱. چری آریزو ۶ پرو
یکی از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، آریزو ۶ پرو است. به نظر میرسد در آیندهای نزدیک، کرمان موتور و گروه بهمن از سدانهای جذاب و رقابتی کی ام سی جی ۷ و ریسپکت رونمایی کنند، ولی تا آن موقع میتوان گفت تنها سدان چینی بازار که شرایط و مشخصات خوبی دارد، چری آریزو ۶ پرو است (البته بین خودروهای یک میلیارد تومانی به بالا).
چری آریزو ۶ معمولی ارزانتر از نسخه پرو است (۲۵۰ میلیون تومان ارزانتر) و زیر کاپوت آن یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه این سدان چینی از طریق یک گیربکس سی وی تی ۹ سرعته شبیهسازی شده به محور جلو منتقل میشود.
آریزو ۶ پرو نزدیک به ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و میتواند در عرض ۹.۵ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافتی که با این خودرو طی میشود، ۸ لیتر سوخت مصرف خواهد شد و نهایت سرعتی که میتواند با آن راند به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
2. ام وی ام X55 پرو
اگر بخواهید این خودروی کراس اوور را از نمایندگیهای مدیران خودرو به صورت پیش فروش خریداری کنید، بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود خواهید کرد، در غیر این صورت میبایست نسخه اکسلنت و اکسلنت اسپرت ایکس ۵۵ را به ترتیب با قیمت ۹۹۰ میلیون و یک میلیارد تومان بخرید.
زیر کاپوت MVM X55 Pro یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر را تولید کند. آپشنهای رفاهی و ابعاد این خودرو دقیقا مشابه با X33 خواهد بود و تنها تفاوت این دو کراس اوور به شتاب بیشتر X55 پرو بر میگردد. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 9 سرعته سی وی تی به محور جلو منتقل میشود.
۳. فونیکس تیگو ۷ پرو
سال گذشته نخستین خودروی مدیران خودرو با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان راهی بازار شد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو بیشتر از تیگو ایکس 7 است و به همین جهت توجه زیادی به این کراس اوور شد. قیمت کنونی تیگو X7 در ماههای اخیر به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده و البته هم نقدی و هم شرایطی توسط نمایندگیها به فروش میرسد.
زیر کاپوت تیگو ۷ پرو پیشرانه تیگو ۷ اصلی تعبیه شده که میتواند نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس سی وی تی ۹ سرعته به محور جلو انتقال دهد. این موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ قادر است قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر را تولید کند. شتاب صفر تا صد این خودرو تنها در ۱۰ ثانیه انجام میشود و در هر ۱۰۰ کیلومتر نزدیک به ۸.۵ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. این کراس اوور ۱۵۴۰ کیلوگرمی با ۴۷۵ لیتر صندوق بار میتواند با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت رانده شود.
۴. فونیکس تیگو ۸
شاید بتوان در میان تمام کراس اوورهای مونتاژ ایران، تیگو ۸ را گران ترین آنها نامگذاری کرد؛ زیرا قیمت این شاسی بلند در نمایندگیهای مدیران خودرو نزدیک به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. علاوه بر این گفته میشود قیمت بازار آزاد این خودرو با ۱۰۰ میلیون اختلاف، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.
فونیکس تیگو ۸ مجهز به پیشرانهای ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که میتواند قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر را تولید کند. وزن تقریبی این شاسی بلند ۱۵۵۰ کیلوگرم ارزیابی شده و با هماهنگی پیشرانه و چنین وزنی میتواند در عرض ۹ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نیروی محرکه محصول مدیران خودرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل میشود و میانگین مصرف سوخت ۸ الی ۹ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
5. دایون Y5
اولین و آخرین کراس اوور دو دیفرانسیل بازار ایران، دایون Y5 از خودروسازی ایلیا است. قیمت این محصول در نمایندگی فروش، یک میلیارد و 250 میلیون تومان خواهد بود و مونتاژ شده از شرکت چینی چانگدو چین با سه ردیف صندلی است. زیر کاپوت این شاسی بلند یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه قرار دارد.
این موتور میتواند نهایت قدرت 202 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتنمتر را تولید کند. همانطور که گفتیم دایون Y5 دو دیفرانسیل، نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتومات دریافت میکند و با دو تن وزنی که دارد در 12 ثانیه به شتاب صفر تا صد میرسد. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به مصرف سوخت ترکیبی 9 تا 10 لیتر بنزین و طول 4771 میلیمتری اشاره کرد.
6. جک KMC K7
کرمان موتور یکی دیگر از خودروسازهای خصوصی ایران است که گران ترین محصول مونتاژی آن، جک کی ام سی کی ۷، ۹۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. متاسفانه قیمت بازار آزاد این کراس اوور به یک میلیارد و ۵۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میرسد.
پیشرانهای که زیر کاپوت این شاسی بلند تعبیه شده از نوع توربوشارژ و 1.5 لیتری است و میتواند حداکثر قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. وزن KMC K7 نزدیک به 1735 کیلوگرم و طول بدنه آن 4790 میلیمتر است. شتاب صفر تا صد 12 ثانیهای و مصرف سوخت 10 لیتری از دیگر ویژگیهای این خودرو محسوب میشوند.
7. جک KMC T8
یکی دیگر از گران قیمت ترین ماشین چینی های ایران، پیکاپ کرمان موتور است. از کراس اوورهای چینی که فاصله بگیریم به پیکاپهای این کشور میرسیم. یکی از برترین پیکاپهای کرمان موتور که از قضا دو دیفرانسیل است، جک کی ام سی تی ۸ خواهد بود. شاید یکی از نقاط ضعف این خودرو گیربکس دستی آن در دورانی باشد که اکثر محصولات گران قیمت بازار دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند.
تنها نسخه این پیکاپ بنزینسوز است و سال گذشته در نمایندگیهای این خودروساز 800 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود. در حال حاضر گفته میشود قیمت KMC T8 یک میلیارد و 100 میلیون تومان شده است. زیر کاپوت این پیکاپ غول پیکر یک پیشرانه 2 لیتری توربو قرار گرفته که میتواند حداکثر قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتنمتر را تولید کند.
وانتی که از آن صحبت میکنیم دارای طول ۵۳۲۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۸۳۰ میلیمتری است. وزن محصول میلیارد تومانی کرمان موتور ۱۹۶۰ کیلوگرم اعلام شده و میتواند در عرض ۱۲ ثانیه از سکون مطلق به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایشی که این پیکاپ انجام میدهد، ۱۲ لیتر بنزین مصرف خواهد شد و نهایت سرعت به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
۸. آمیکو آسنا
گفتیم که پیکاپ دو دیفرانسیل جک کی ام سی تی ۸ تنها در نسخه گیربکس دستی عرضه شده، اما آسنا پیکاپ دیگری است که با دو دیفرانسیل خود میتواند رضایت مشتریان را در گیربکس دستی و اتوماتیک جلب کند؛ البته با اختلاف قیمتی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان. قیمت این خودرو در بازار داخل یک میلیارد تومان است و نسخه اتومات تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز خواهد رسید.
خوشبختانه این غولپیکر چینی مجهز به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری شده که میتواند نهایتاً ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این خودروی تقریباً دو تنی شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیهای دارد و همچنین در هر صد کیلومتر مسافت به طور ترکیبی ۱۱ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.
9. فردا FMC T5
خودروی بعدی که به عنوان گران ترین مونتاژی بازار ایران شناخته میشود، فردا اف ام سی تی ۵ است. فردا موتورز این کراس اوور جذاب را از روی خودروی دانگ فنگ تی ۵ مونتاژ کرده، ولی در اصل مدلی لوکستر و مجهزتر از فردا اس ایکس ۵ است. قیمت بازار آزاد این شاسی بلند ۹۰۰ میلیون تومان برآورد شده، ولی از آنجایی که تعداد محدودی از این خودرو در کشور وجود دارد، تا یک میلیارد و صد میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
به پیروی از سایر محصولات چینی بازار ایران، پیشرانه فردا FMC T5 توربوشارژ 1.5 لیتری است و میتواند با وزن حدود یک و نیم تن حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتنمتر را تولید کند. متاسفانه این کراس اوور از گیربکس سی وی تی اتومات بهره نمیبرد و دندهای خودکار خواهد بود. از جمله ویژگیهای این خودرو میتوان به نهایت سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 8 لیتری و شتاب صفر تا صد 11 تا 12 ثانیهای اشاره کرد.
۱۰. بهمن فیدلیتی
شرکت چری به قدری بزرگ است که زیرمجموعههای فعال زیادی در سراسر چین دارد. یکی از این زیرمجموعهها جتور است. فیدلیتی بهمن موتور محصولی است که بر مبنای جتور ایکس ۷۰ مونتاژ شده و از آنجایی که توسط بورس به دست مشتریان میرسد، قیمتی بین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دارد.
زیر کاپوت این کراس اوور جذاب یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تعبیه شده که میتواند حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه بهمن فیدلیتی از طریق یک گیربکس دندهای ۶ سرعته به محور جلو منتقل میشود و از دیگر مشخصات آن میتوان به وزن ۱۵۷۵ کیلوگرمی، مصرف سوخت ۸ لیتری و شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیهای اشاره کرد.
۱۱. بهمن دیگنیتی
بعد از معرفی اجمالی بهمن فیدلیتی جذاب گروه صنعتی بهمن، نوبت به معرفی برادر این کراس اوور، بهمن دیگنیتی میرسد. این شاسی بلند بر مبنای خودروی دانگ فنگ ix5 مونتاژ شده و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار آن به 400 میلیون تومان میرسد. با این اوصاف شاسی بلند محبوب بهمن نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
وزن دیگنیتی در قیاس با فیدلیتی سبکتر و موتور آن نیز به همان نسبت سبکتر است. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ تعبیه شده که میتواند حداکثر قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه این شاسی بلند از طریق یک گیربکس سی وی تی به محور جلو منتقل میشود و همین باعث شده تا شتاب صفر تا صد به ۱۱ ثانیه برسد. مصرف سوخت ترکیبی دیگنیتی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش برآورد شده است.
۱۲. لاماری ایما
آخرین خودروی چینی که قیمتی بیشتر از یک میلیارد تومان دارد، لاماری ایما است. این شاسی بلند تازهوارد مبتنی بر پلتفرمی است که روی خودروی فردا اف ام سی تی ۵ قرار دارد. با این حال ظاهر دو خودروی فوق کاملا متفاوت است و آرین موتور به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران تصمیم گرفت از سال گذشته لاماری ایما را وارد بازار کند.
به لحاظ شتاب صفر تا صد، لاماری ایما بهترین خودروی مونتاژی چینی در ایران محسوب میشود. از دیگر مشخصههای جذاب این شاسی بلند میتوان به طراحی ظاهری زیبا، مدرن بودن کابین و مشخصات بینظیر پیشرانه اشاره کرد. متاسفانه آرین موتور قصد عرضه انبوه این خودرو را ندارد و به تازگی تعدادی از این محصول از طریق تالار شیشهای بورس راهی بازار شده است.
کمبود لاماری ایما در بازار و داشتن مشخصات جذاب باعث شده قیمت این کراس اوور در بازار آزاد به سقف یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز برسد و قیمت کارخانهای آن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تعبیه شده که میتواند قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر را تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به محور جلو انتقال مییابد و شتاب صفر تا صد در ۹ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی نیز ۷ لیتر خواهد بود.