به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بیامو X5 در نسخههای گوناگونی از جمله xDrive40i و xDrive45e هیبریدی عرضه میشود و به نوعی میتوان آن را بچه طلایی ژرمنها دانست. خودرویی که زندگی خود را با یک وضعیت نسبتاً گیجکننده شروع کرده بود به لطف ظاهری زیبا و کلاسیک، هندلینگ تیز و سواری راحت توانست موفقیت خوبی را تجربه کند.
امروزه شاسی بلند X5 در هر نسخهای که معرفی شود فروش بسیار خوبی خواهد داشت و مشتریان نیز از آن استقبال میکنند. اینجا میخواهیم بدانیم کدام نسخه از X5 برای مشتریان بهتر است: X5 xDrive40i یا xDrive45e؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه شوید. بیامو X5 xDrive45e قول داده تمامی مزیتهای مالکیت یک شاسیبلند عالی را با قوای محرکه هیبریدی کممصرف همراه کند.
این دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید: باتری را شارژ نگه دارید و این خودرو کممصرفتر از برادر بنزینی خود باقی خواهد ماند. xDrive45e همچنین از طریق یک برنامه موبایلی کنترل میشود و میتوانید استارت از راه دور آن را نیز فعال کنید. این مدل همچنین با در نظر گرفتن مشوقهای مالیاتی قیمتی ارزانتر خواهد داشت هرچند دیر یا زود این مشوق به پایان میرسد.
اما نقاط ضعف این خودرو چیست؟ بخش اعظم محدودیتهای بیامو X5 xDrive45e به فضاسازی و پیکربندی آن مربوط میشود. شما نمیتوانید رینگهای بسیار جذاب ۲۲ اینچی را برای این خودرو سفارش دهید که احتمالاً دلیل آن شعاع حرکتی و مصرف سوخت است. دیگر مشکل به نبود لاستیک زاپاس مربوط میشود چراکه باتری ولتاژ بالای بیامو فضای قرارگیری زاپاس را اشغال کرده است. نهایتاً باید به این حقیقت نسبتاً پنهان اشاره کنیم که xDrive45e فقط زمانی کممصرف خواهد بود که شما همیشه باتری را شارژ نگه دارید در غیر این صورت مدل استاندارد بنزینی به لطف وزن پایینتر میتواند کممصرفتر باشد.
اما برسیم به بیامو X5 xDrive40i بنزینی که هنوز هم گزینهای عالی به شمار میرود. شما میتوانید در این خودرو آپشن هایی همچون رینگهای ۲۲ اینچی و لاستیک زاپاس را داشته باشید و همچنین پیچیدگی کمتری نیز در این مدل دیده میشود. نیازی به شارژر یا برنامه موبایلی خاص نخواهید داشت. البته نقاط ضعفی هم در این خودرو دید میشوند که از جمله آنها میتوان به عدم وجود آپشن آمادگی خودرو قبل از حرکت اشاره کرد. برای سفارش این ویژگی باید حداقل ۳۳۰ دلار پرداخت کنید. همچنین در شرایط ایده آل مصرف سوخت X5 xDrive40i بیشتر از مدل هیبریدی خواهد بود ولی به غیر از اینها مشکل خاصی وجود ندارد.
اما هزینههای مالکیت و نگهداری چگونه است؟ جدای از موارد واضح مربوط به قوای محرکه هیبریدی و بنزینی، xDrive45e از مشوق مالیاتی برخوردار بوده و چند هزار دلاری ارزانتر از نسخه بنزینی درمیآید. البته با عملیاتی شدن قانون کاهش تورم در آمریکا مزیت قیمت کمتر میتواند حذف شود. در این صورت xDrive45e حدود ۱۸۰۰ دلار گرانتر از X5 xDrive40i خواهد بود. اگر نگاهی بلندمدت داشته باشید بیامو X5 xDrive45e هزینههای نگهداری بیشتری خواهد داشت. این خودرو سنگینوزنتر است بنابراین ترمزها استهلاک بیشتری خواهند داشت و لاستیکها نیز زودتر ساییده خواهند شد. البته اگر خودروی خود را چند سالی نگه نمیدارید این موارد احتمالاً برای شما پیش نخواهند ماند و هزینههای نگهداری هر دو مدل مشابه هم خواهد بود. از نظر قابلیت اطمینان نیز چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. پیشرانه ۶ سیلندر B58 زیر کاپوت هر دو مدل از سال ۲۰۱۵ تاکنون تولید میشود.
این پیشرانه قابلیت اطمینان خوبی داشته و بهبودهای زیادی را نسبت به پیشرانههای N54 و N55 قبلی تجربه کرده است. نسخههای بنزینی این پیشرانه پیچیدگی کمتری دارند بنابراین حدس میزنیم قابلیت اطمینان آنها نیز بالاتر باشد. البته مالکان مواردی همچون از کار افتادن موتور درب پشتی و باتری ولتاژ بالای مدل xDrive45e را گزارش کردهاند اما تعداد این موارد کم بوده و فکر نمیکنیم همهگیر باشند. شایان ذکر است باتری این خودرو گارانتی ۸ ساله یا ۱۳۰ هزار کیلومتر را داراست. برسیم به قضاوت نهایی که انتخاب ما در صورتی که همهچیز برابر باشد بیامو X5 xDrive45e خواهد بود. البته باید اذعان کرد این خودرو خیلی خاص نیست و نسخه بنزینی نیز ۸۵ درصد کارهای همین xDrive45e را انجام میدهد. اگر شما نمیتوانید مدل هیبریدی را شارژ نگه دارید و ترددهای زیادی دارید احتمالاً X5 xDrive40i انتخاب بهتری خواهد بود؛ اما صرفنظر از انتخاب باید گفت هر دو مدل گزینه خوبی هستند و مالکان را راضی خواهند کرد.