به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : یک شرکت سوئیسی به نام نانوفلوسل قصد دارد خودروی الکتریکی بسازد که بهجای استفاده از باتریهای معمول، از فرایندی متفاوت برای تولید الکتریسیته استفاده میکند. به گزارش بیبیسی، تکنولوژیای که نانوفلوسل برای تولید الکتریسیته استفاده میکند «باتری جریان» نام دارد. در این فنآوری الکتریسیته در مایعی ذخیره شده و در دو باک جدا نگهداری میشود، سپس در یک فرایند شیمیایی آزاد شده و به موتور فرستاده میشود.
در حال حاضر خودروهای الکتریکی برای شارژ باتریهایشان نیاز به زمان طولانی دارند. اما خودروهایی که از «باتری جریان» استفاده میکنند، مانند خودروهای بنزینی و گازوییلی، در چند دقیقه سوختگیری میکنند.
موادی هم که در این فنآوری استفاده میشود از باتریهای کنونی ارزانتر است و محیط زیست را کمتر آلوده میکند.
نانوفلوسل در سال ۲۰۱۶ چند کانسپت را که با این فنآوری ساخته بود در نمایشگاه خودروی ژنو نمایش داد.
یکی از این مدلها خودروی الکتریکی اسپرتی به نام کوانتینو ۲۵ است که دو باک ۱۵۰لیتری در کف خودرو دارد.
خودرو با هر بار پر کردن این باکها تا ۲۰۰۰کیلومتر حرکت میکند.
حداکثر سرعت خودرو ۲۵۰کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعتش زیر سه ثانیه اعلام شده است.
بزرگترین نقطه ضعف فنآوری «باتری جریان» تعداد کم ایستگاههای سوختگیری است.
درباره کارایی این باتریها هم تردیدهایی مطرح شده است. اما دو سال پیش نانو فلوسل اعلام کرد ۵۰۰هزار کیلومتر آزمایش کوانتینو ۲۵ نشان داده این فنآوری قابلاتکاست و تعمیر و نگهداری خودرو هم ساده است.