جذاب‌ترین خودروهای تاریخ با چراغ‌ جلوی مخفی از فراری و پورشه تا هوندا و تویوتا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، یکی از جذاب‌ترین خودروهای تاریخ ویژگی طراحی خودروها چراغ‌های جلوی مخفی بود که این روزها منسوخ شده اما در طول تاریخ، خودروهایی افسانه‌ای از این چراغ‌ها استفاده کرده‌اند.

این روزها به دلیل قوانین مربوط به ایمنی عابرین پیاده، چراغ‌های جلوی مخفی یا پاپ آپ (Pop Up) در خودروها استفاده نمی‌شوند اما بدون شک این چراغ‌ها یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های طراحی در کل تاریخ خودروسازی بوده‌اند. هرچند اوج استفاده از چراغ‌های مخفی در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی بود اما این چراغ‌ها درواقع در دههٔ ۳۰ متولد شدند. کورد ۸۱۰ سال ۱۹۳۶ اولین خودرویی بود که چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد. سپس این چراغ‌ها به دلیل جذابیت و حالت آینده‌نگری که داشتند به‌تدریج مد شدند و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بیشتر در خودروهای اسپرت مورداستفاده قرار گرفتند. هرچند در طول تاریخ خودروهای زیادی با چراغ‌های جلوی مخفی ساخته شده‌اند ولی ما در اینجا قصد داریم جذاب‌ترین خودروهایی که از این چراغ‌ها استفاده کرده و به مدل‌هایی افسانه‌ای تبدیل شدند را معرفی کنیم.

مزدا RX-7

اولین نسل مزدا RX-7 در سال ۱۹۷۸ با چراغ‌های مخفی معرفی شد اما نسل سوم آن بود که به شهرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرد. ظاهر شیک این ماشین حتی هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد و طرفداران خودروهای ژاپنی همچنان از هندلینگ چابک و پیشرانهٔ وانکل توربوشارژ آن یاد می‌کنند. نسل سوم RX-7 بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ ساخته شد و سپس با RX-8 جایگزین شد که هرگز جذابیت سلف خود را نداشت.

شورلت کوروت C5

C5 یا نسل پنجم اولین کوروتی نبود که از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد زیرا از این چراغ‌ها در نسل دوم (سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷)، نسل سوم (سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲) و نسل چهارم (سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶) کوروت هم استفاده شده بود اما نسل پنجم که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ تولید می‌شد، از لحاظ پرفورمنس بسیار بهتر از پیشینیان خود بود. همچنین کوروت C5 و لوتوس اسپریت آخرین خودروهایی بودند که چراغ‌های مخفی داشتند زیرا در سال ۲۰۰۴ این چراغ‌ها کلاً منقرض شدند.

تویوتا AE86

درحالی‌که هوندا از چراغ‌های مخفی در خودروهای مختلفی استفاده می‌کرد، تویوتا بیشتر در مدل‌های اسپرت خود سراغ این چراغ‌ها می‌رفت به‌گونه‌ای که چراغ‌های جلوی نسل سوم سوپرا و نسل‌های اول و دوم مدل موتور وسط MR2 مخفی بودند اما افسانه‌ای‌ترین محصول چراغ مخفی تویوتا مدل AE86 بود. دلیل محبوبیت جهانی این خودرو، حضور آن در یک انیمهٔ ژاپنی بنام Initial D بود. همچنین AE86 خودروی محرک عقب جمع‌وجور و سبک‌وزنی بود که توسط برجسته‌ترین دریفترهای ژاپنی استفاده می‌شد.

نیسان ۳۰۰ZX

مدل‌های بسیار کمی از محصولات نیسان از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کردند و نسل اول ۳۰۰ZX جذاب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. این خودرو که از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ در ایالات‌متحده عرضه می‌شد، از پیشینیان خود یعنی مدل‌های ۲۴۰Z، ۲۶۰Z و ۲۸۰Z کمی گران‌تر بود. البته چراغ‌های جلوی مخفی ۳۰۰ZX کمی با دیگر خودروها متفاوت بود زیرا وقتی بسته بودند چراغ‌ها کاملاً مخفی نمی‌شدند.

ب‌ام‌و M1

در کل تاریخ ب‌ام‌و فقط دو مدل با چراغ‌های مخفی ساخته شده است. این دو مدل نسل اول سری ۸ و M1 هستند که دومی خودروی واقعاً منحصربه‌فردی محسوب می‌شود. M1 قرار بود با همکاری لامبورگینی ساخته شود اما پس از اینکه شرکت ایتالیایی نتوانست به وعده‌های خود عمل کند، ب‌ام‌و خود توسعهٔ آن را بر عهده گرفت. M1 همچنین تنها سوپراسپرت تاریخ ب‌ام‌و هم به‌حساب می‌آید و چون تنها ۴۵۳ دستگاه از آن ساخته شد این روزها ارزش بسیار بالایی پیدا کرده است.

پورشه ۹۴۴

برخلاف اکثر خودروهای این لیست، پورشه ۹۴۴ امروزه خودروی چندان ارزشمند و گران‌قیمتی نیست زیرا در لیست بهترین محصولات پورشه جای نمی‌گیرد، در بین تیونرها محبوب نیست و هزینه‌های نگهداری بالایی دارد. بااین‌حال، برای کسانی که یک پورشه با چراغ‌های مخفی می‌خواهند ۹۴۴ یکی از معدود گزینه‌ها خواهد بود. همچنین تعمیر و تقویت این ماشین هم آسان‌تر از پورشه‌های موتور عقب یا موتور وسط خواهد بود زیرا پیشرانهٔ چهار سیلندر آن در جلو نصب شده است.

فراری F40

یکی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای دهه ۸۰ که از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد فراری F40 نمادین است. این یک شگفتی تکنولوژیک در دهه ۸۰ بود که از فناوری‌های فرمول یک بهره می‌برد. F40 همچنین آخرین خودرویی بود که انزو فراری پیش از مرگش در سال ۱۹۸۸ آن را تأیید کرد. از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ تنها ۱۳۱۵ دستگاه از این ماشین ساخته شد و همین کمیابی و شرایط افسانه‌ای، F40 را به گران‌ترین خودروی لیست ما تبدیل کرده‌اند.

هوندا NSX

ازآنجایی‌که هوندا قصد داشت نشان دهد دینامیک رانندگی اسپرت را در همهٔ محصولاتش تزریق کرده است، در مدل‌های زیادی از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد اما بهترین و جذاب‌ترین محصول این شرکت با چراغ‌های مخفی نسل اول NSX است. هرچند این ماشین از قیمت مناسبی برخوردار بود اما قصد رقابت با سوپرکارها را داشت و موفق هم شد. هوندا ساخت رقیبی برای فراری ۳۲۸ و سپس ۴۲۸ را در ذهن داشت و خودروی سریع‌تری با موتور کوچک‌تر ساخت، V6 بجای V8. در سال ۲۰۰۱ اما NSX فیس‌لیفت شد و چراغ‌های مخفی را کنار گذاشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *