جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بررسی راهکارهای برقی سازی شهر تهران با حضور نماینده عمران سازمان ملل متحد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، نشست بررسی راهکارهای همکاری، جلب مشارکت و حمایت های فنی و مالی UNDP جهت برقی سازی شهر تهران به میزبانی پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این نشست که با حضور مجید عمیدپور، رییس پژوهشگاه نیرو، کلودیو پروویداس، نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران، عبدالصاحب ارجمند، مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو، علی وطنی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و تعدادی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه نیرو برگزار شد، راهکارهای همکاری و جلب مشارکت فنی و مالی UNDP به منظور برقی سازی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست عمیدپور رییس پژوهشگاه نیرو وضعیت کلی صنعت برق ایران و چالش‌های پیش روی آن را تشریح کرد.

عمیدپور در بخشی از سخنان خود ضمن تاکید بر توانمندی‌های صنعت برق ایران برای کمک به کشورهای در حال توسعه همچنین از مرکز UNDP به منظور حمایت‌های فنی و مالی قدردانی کرد.

رییس پژوهشگاه همچنین ابراز امیدواری کرد در سایه تعامل سازنده با مرکز UNDP سازمان ملل متحد برنامه‌ های وزارت نیرو در مسیر برقی‌ سازی شهر تهران با ظرفیت بیشتری استمرار پیدا کند.

وی در همین رابطه با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه‌ های مشاوره‌ ای و تحقیقاتی بیان کرد: با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم که با محوریت پژوهشگاه نیرو انجام می‌ شود، در آینده نزدیک شاهد اجرای پروژه‌ های مشترک برقی سازی شهر تهران به صورت مرحله‌ ای و گام به گام خواهیم بود.

رییس پژوهشگاه نیرو همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح از چه زمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: هم اکنون توافقات کلی در حال شکل گیری بوده و به دنبال تکمیل داده و اطلاعات موجود هستیم که به نوعی نهادهای مسئولی همچون شهرداری ها باید در اختیار ما قرار دهند.

حمایت سازمان ملل از برقی سازی شهر تهران

در ادامه این نشست پروویداس نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران ضمن تشکر از برگزاری این جلسه از آمادگی مرکز UNDP برای همکاری فنی و مالی با وزارت نیروی ایران در مسیر پروژه‌های مشترک خبر داد.

پروویداس نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد: صنعت برق ایران ظرفیت‌های بالایی برای پیشرفت در سطح منطقه خاورمیانه و جهان دارد و لازمه این مهم توجه ویژه ایران به انرژی‌های تجدیدپذیر است

پروویداس همچنین ضمن اشاره به تجربه‌ های موفق همکاری با ایران در پروژه‌ های مشترک در حوزه انرژی از پیشرفت‌ های چشمگیر صنعت برق ایران دز سال‌ های گذشته علی رغم تحریم‌ های ظالمانه سخن گفت و افزود: صنعت برق ایران ظرفیت‌ های بالایی برای پیشرفت در سطح منطقه خاورمیانه و جهان دارد و لازمه این مهم توجه ویژه ایران به انرژی‌ های تجدید پذیر است.

پروویداس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی UNDP برای ایجاد تعامل بین صنعت برق ایران با کشور های موفق در حوزه برقی سازی شهری سخن گفت و اضافه کرد: برای اجرای موفق پروژه‌ های برقی سازی نیاز به منابع مالی کافی وجود دارد که تلاش می‌کنیم در تسهیل فرایندهای تأمین منابع مالی و راهکارهای آن به ایران کمک کنیم.

اثر برقی سازی بر کاهش آلودگی هوا

در بخش دیگری از این نشست علی وطنی، با اشاره به خسارت‌های سنگین آلودگی هوا بر سلامتی مردم ایران به ویژه تهران پروژه برقی سازی شهر تهران را یک پروژه حیاتی و اجتنتاب ناپذیر توصیف کرد.

وطنی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به نقش مهم صنعت برق در کاهش میزان آلودگی هوا می‌توان با اجرای پروژه هایی چون برقی سازی شهر تهران علاوه بر حفاظت از محیط زیست همچنین به صرفه جویی ارزی قابل توجهی دست یافت.

همچنین در بخش دیگری از این نشست عبدالصاحب ارجمند، مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو طی سخنانی کوتاه ضمن تاکید بر توانمندی‌های صنعت برق ایران افزود: صنعت برق ایران طی سال‌های گذشته نقش مهمی در افزایش رفاه عمومی مردم ایران داشته و نیز به یکی از قطب‌های انرژی منطق تبدیل شده است.

ارجمند ضمن اشاره به چشم انداز بلند مدت صنعت برف ایران تا سال ۲۰۴۰ میلادی اضافه کرد: کمک‌ های UNDP می‌ تواند نقش مهمی در برنامه‌ های توسعه‌ ای صنعت برق ایران داشته باشد.

وی در همین باره پیشنهاد داد که پروژه‌ های مشترک مطالعاتی بین پژوهشگاه نیرو و مرکز با هدف مطالعه فرصت‌ ها و تهدید های صنعت برق ایران و عرب آسیا با هدف ترسیم چشمم اندازهای جدید توسعه‌ای اجرایی شود.

ارجمند: بهینه سازی مصرف یک مساله بین حوزه ای است، که ۶ دستگاه اصلی که شامل وزارت صمت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو و وزارت کشور در آن مسئول هستند

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره چگونگی تامین منابع لازم برای برقی سازی شهرها گفت: بیشترین مشکل امروز ما در بخش مصرف بوده و به همین دلیل باید به سمت بهینه سازی حرکت کنیم. البته طبق قانون باید منابع مورد نیاز حاصل از صرفه جویی سوخت در بخش بهینه سازی مصرف شود.

ارجمند با تاکید بر اینکه بهینه سازی مصرف یک مساله بین حوزه ای است، ادامه داد: ۶ دستگاه اصلی که شامل وزارت صمت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو و وزارت کشور در بهینه سازی مصرف مسئول هستند و برای انجام پروژه ها در این حوزه ها نیازمند مشارکت تمامی این دستگاه ها هستیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار