به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، مصطفی وحیدزاده در تبریز، اظهار کرد: تراکتور نگین صنعت استان و یک افتخار ملی است که در یک سال گذشته به واسطه تلاش نیروهای مجموعه و نیز تبیین رسانه ای درست و غیر جانب دارانه عملکرد آن در معادلات بزرگ صنعتی کشور و حتی فراملی نقش و جایگاه مهمی دارد و در سفرهای خارجی وقتی نام گروه صنعتی تراکتورسازی میآید از آن به عنوان برندی موفق در حوزه کشاورزی و مکانیزاسیون یاد می شود.
وی ادامه داد: هر چند به لحاظ فناوری و تکنولوژی با برخی محدودیتها مواجه هستیم اما خوشبختانه به واسطه کیفیت بالا و قیمت تولید پایان قدرت رقابتی بالایی در سطح بینالمللی داریم و اینکه برخیها صحبت از انحصار در زمینه فروش و توزیع تراکتور میکنند باید به این نکته توجه داشته باشند که بر خلاف حوزه خودرویی، تعرفه واردات تراکتور به کشور تنها بین صفر تا پنج درصد است و در واقع زمینه برای واردات این محصول بسیار فراهم است اما به علت عدم توجیه اقتصادی و کیفیت تراکتورهای ایرانی واردات با توجه به قیمت کاملا رقابتی تولیدات گروه تراکتورسازی این امر اتفاق نمی افتد و در واقع بر خلاف آنچه که مطرح می شود، انحصاری در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل تراکتورسازی ایران تصریح کرد: این دستاوردها نتیجه تلاش های چند نسل از نیروهای این مجموعه است و اکنون در جایگاهی قرار داریم که مجموعه صنعتی تراکتورسازی یکی از مقاصد اصلی بازدید سفرا و وزرا و مهمانان داخلی و خارجی است که به آذربایجان شرقی می آیند و دلیل این توانمندی و عدم اثرگذاری مشکلات اقتصادی و تلاطمات ارزی این است که ما تامین کننده های داخلی را برای تامین مواد و قطعات مورد نیاز خود فعال کرده ایم و در واقع دلیل عدم وابستگی تراکتورسازی به خارج، وابستگی کامل این مجموعه به صنایع و تامین کننده های داخلی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ تامین کننده با تراکتورسازی همکاری می کنند که ۴۰۰ مورد آنها داخل استانی و ۲۰۰ مورد نیز تامین کننده های خارج از استان هستند و در ۴۵۰ هکتار مساحت کارخانه آن حد از فعالیت صنعتی و تولیدی انجام می شود که از یک سمت کارخانه مواد اولیه حتی در حد قراضه وارد می شود و از سمت دیگر یک محصول رقابتی کاملا ایرانی خارج می شود و هیچ صنعتی در کشور تا این حد مستقل از خارج نیست.
شکستن تمام رکوردهای تاریخ ۵ دههای تراکتور
وحیدزاده با بیان اینکه امسال تمام رکوردهای تاریخ بیش از پنج دههای تراکتورسازی را زده ایم, گفت: برای مثال امسال نسبت به سال ۸۴ در کنار افزایش سه برابری تولید شاهد کاهش ضایعات به یک هفتم هستیم و در سایر حوزه ها نیز همین روند رو به رشد را داشته ایم که علاوه بر بهره مندی سهامداران مجموعه از منافع آن، بخشی از سود حاصل نیز برای اجرای طرحهای توسعهای تراکتورسازی بکار گرفته می شود و از این طریق به چرخه اشتغال نیز کمک کردهایم.
وی از برنامه ریزی تراکتورسازی برای ورود به حوزه خودروسازی نیز خبر داد و افزود: عملا در بحث خودروهای تجاری ورود کرده ایم و خط تولید کامیونت مجموعه که چند سالی تعطیل بود، امسال فعال شده و ۱۵۰ دستگاه سالجاری در آن تولید شده و برای سال آینده نیز تولید ۴۵۰ دستگاه در دستور کار است.
مدیرعامل تراکتورسازی تبریز گفت: موضوع تولید خودروهای سواری در کلاسهایی چون سدان و یا شاسی بلند نیز در مرحله مطالعاتی است و در صورتی که توجیه اقتصادی چنین طرحی به تایید برسد، بدون شک فعالیت خود را در این حوزه نیز آغاز خواهیم کرد.
وحیدزاده گفت: عمق تولید داخلی تراکتورسازی به حدی بالاست که هیچ مشکلی از نظر ورود به حوزه خودروسازی ندارد اما مسئله اصلی در این بخش کشش بازار و توجیه فنی و اقتصادی چنین طرحی برای تراکتورسازی است که آیا با توسعه فعالیت های فعلی به سمت تولید کمباین و ادوات دنباله بند برویم یا بازار جدیدی در حوزه خودروسازی را برای خود تعریف کنیم البته در حال حاضر علاوه بر تولید تراکتورهای متنوع در عرصه های چون تولید موتورهای دیزل صنعتی و ژنراتورهای برق، ادوات کشاورزی، ابزارهای خاص که همه اینها نیازمند توسعه و فعالیت های سرمایه گذاری است.