به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، خوشبختانه واردات خودروهای کارکرده به کشور در حال انجام است و به احتمال زیاد در ماههای آینده شاهد ورود اولین محمولهها باشیم. در این مطلب گجت نیوز ما شرایط و جزئیات واردات خودروهای کارکرده را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش واردات خودروهای کارکرده خارجی را بهتصویب رساند. حالا از همین امروز دولت میتواند سفارش این خودروها را آغاز کند. با این که اطلاعات جسته و گریختهای درباره واردات این خودروها رسانهای شده، اما بهصورت کلی بسیاری از مردم از جزئیات و شرایط پیچیده واردات خودروهای کارکرده خارجی اطلاعات زیادی ندارند. در این مطلب گجت نیوز، ما مهمترین جزئیات مربوط به قوانین واردات ماشینهای کارکرده را جمعآوری کردیم که میتوانید در ادامه مشاهده کنید.
باید منتظر باز شدن پای کدام خودروهای کارکرده به خیابانهای ایران باشیم؟
نکتهای که پیش از هر چیز باید به آن توجه کنیم این است که متاسفانه هنوز درباره برخی از شرایط واردات خودروهای کارکرده خارجی اطلاعات زیادی رسانهای نشده و باید شفافسازیهای بیشتری صورت بگیرد. با وجود عدم شفافسازی گسترده، موردی که اکثر رسانهها آن را اعلام کردند این است که عمر این خودروها بههیچوجه نباید بیشتر از ۵ سال باشد. اگر بخواهیم بر اساس عرف استفاده از این خودروها موضوع واردات خودرو را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که احتمالا واردات خودروهای کارکرده خارجی با مصرف بیشتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر ممنوع خواهد بود.
هر چند این طرح میتواند به کاهش قیمت خودرو در کشور منجر شود، اما وارد شدن خودروهایی که پنج سال از عمرشان را در خیابانهای خاورمیانه گذراندهاند، نمیتواند اوضاع کیفیتی خودروهای کشور را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشد. البته این موضوع، میتواند وضع بازار تعمیرکارهای خودرو را بهتر از همیشه کند!
از نظر قیمتی و مدل کدام خودروهای کارکرده خارجی میتوانند وارد بازار ایران شوند؟
هر چند قوانین تاثیر زیادی در واردات این خودروها دارند، اما سلیقه مردم هم میتواند در نوع خودروها تاثیرگذار باشد. با توجه به علایق ایرانیها، احتمالا شاهد حضور قدرتمند خودروهای کارکرده کرهای و ژاپنی در بازار کشورمان باشیم. تویوتا، هیوندای، مزدا، سوزوکی و … میتوانند جزو گزینههای وارداتی باشند.
البته در این بین یک نکته مهم دیگر وجود دارد که پیش از فرضیهسازی باید به آن توجه کنیم. حجم موتور و قیمت در واردات خودرو موثر هستند و با توجه به این دو عامل، احتمالا بسیاری از واردکنندگان سراغ واردات خودروهای کرهای هیوندای و کیا بروند که از نظر قیمتی گزینههای مناسبتری در مقایسه با خودروهای ژاپنی هستند.
متاسفانه یکی دیگر از نقاط نامشخص در زمینه واردات خودروهای کارکرده خارجی، قیمت آنها است. با وجود تصویب قوانین در مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنان رده قیمتی برای خودروهای وارداتی مشخص نشده است. با وجود این، برخی از رسانهها اعلام کردهاند که سقف قیمتی این خودروها تفاوتی با خودروهای نو نخواهد داشت و اگر یک ماشین کارکرده قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو داشته باشد، باید بیخیال حضور در خیایانهای ایران شود!
آیا باید منتظر وارد شدن خودروهای بیکیفیت به کشور باشیم؟
طرح جدید واردات خودروهای کارکرده به کشور، در نگاه اول میتواند برای اوضاع افتضاح بازار خودرو در کشورمان یک نوشدارو باشد؛ اما این نوشدار میتواند در بدترین حالت ممکن، نهتنها وضعیت بازار خودرو کشور را بدتر میکند بلکه میتواند زمینهساز خروج ارز از کشور بدون هیچ سودی شود.
بررسی وضعیت خودروهای دست دوم خارجی پیش از وارد شدن آنها به کشور اهمیت بهشدت بالایی دارد و نمیتوان از آن بهسادگی عبور کرد. نکته قابل توجه این است که گاهی برخی از خودروهای نو وارد شده از چین هم مشکلات بیشماری داشتهاند و واردات خودروهای دست دومی که پنج سال از عمر آنها گذشته، میتواند اوضاع مشکلسازی باشد.
در حال حاضر نهاد نظارتی برای بررسی کیفیت خودروهای دست دوم وارداتی وجود ندارد؛ اما میتوان انتظار داشت در آیندهای نزدیک، چنین نهادی برای بررسی این خودروها بهوجود بیاید. البته در این بین نباید از نقش مهم واردکنندگان نیز بگذریم که میتوانند بهسادگی کیفیت خودروهای وارداتی را بررسی و تضمین کنند. در هر حال فعلا راهی به جز انتظار برای انتشار آییننامه واردات این خودروها نداریم و باید ببینیم دولت چه برنامههایی برای واردات خودروهای کارکرده دارد.