قطعات خودرو

چرا از منافع مافیای خودرو دفاع می‌کنید؟

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس یازدهم در یک رشته توییت در حساب کاربری توییتر فارسی نوشته است: چرا در برابر هر طرح مجلس که نفعی به مردم برساند بدون فوت وقت موضع مخالف می‌گیرید و از منافع مافیای خودرو دفاع می‌کنید؟

به جای واکنش‌های ناگهانی و بدون تأمل به پشتوانه‌های کارشناسی مصوبات توجه کنید تا متوجه شوید چرا نباید از انحصار در بازار خودرو دفاع کنید.

احدیان ادامه داده است: در شرایط محدودیت‌های ارزی، یا باید چاره‌ای متناسب با شرایط اندیشید و یا باید بازار انحصاری خودرو را با ممنوعیت هر گونه واردات به حال خود رها کرد تا در نهایت مردم از انحصار تولید و قیمت گذاری بیشترین آسیب را ببینند.


او با استناد به جدول صادرات خودرو و قطعات در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ نوشته است: طبق آمار گمرک در چهار سال گذشته و در شرایط تحریمی به طور متوسط بیش از ۱۲۰ میلیون دلار خودرو و قطعات صادر شده است.


به تعبیر او، این نکته مهمی است که انحصارگران آن را از مردم پنهان می‌کنند تا ایدۀ صادرات را متوهمانه جلوه دهند.برخی به نحوی سخن می‌گویند که صادرات قطعات، ایدۀ خلق الساعة مجلس است.

آدرس غلط!


اما عطاالله حافظی به احدیان پاسخ داده است: «بله مثل طرح قیر رایگان، منافع این طرح هم به جیب مافیای خودرو خواهد رفت‌. آدرس غلط ندهید.»


محمدسعید احدیان هم در این پاسخ داده است: آدرس غلط را کسی می‌دهد که از انحصار مافیای خودرو‌ به هر دلیل که معلوم نیست چیست، حمایت می‌کند.

ارجاع احدیان به رشته توییت سید محسن دهنوی نماینده مجلس است که نوشته بود: از حدود ۱۲۰۰ واحد قطعه‌ساز کشور، ۷۰۰ واحد با خودروسازان ارتباط مستقیم دارند که از این تعداد، ۴۰۰ واحد در حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل به‌سر می‌برند. (اینجا)

این بحث‌ در پی ری‌توییت صبا آذر پیک با ارجاع به توییت قالیباف مطرح شد که پرسیده است:‌ «مخاطبان آقای قالیباف، از نگاه ایشون «جاهل» هستند؟ ایران خودرو و سایپا، قطعه صادر کنند یا خودروی مازاد؟ بعد ماشین وارد کنند؟ دقیقا کدوم کشور پراید شما رو می‌خره؟»

قالیباف چه گفته بود: شورای نگهبان اجازه دهند صنعت خودرو نفس راحتی بکشد


فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *