چو دانی ؛ توانی

امروز : سه‌شنبه 18 مرداد 1401

  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=58891

خانه » آخرین وضعیت تولید روغن موتور در کشور/ کاهش تولید شرکت‌ها برای گران‌فروشی بود؟

  • مجتبی علوی
  • 13 مرداد 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=58891

آخرین وضعیت تولید روغن موتور در کشور/ کاهش تولید شرکت‌ها برای گران‌فروشی بود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه میز اقتصاد با حضور آقای صفدری مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت، عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و نیکو همت مدیر عامل پالایشگاه سپاهان و عضو انجمن روغن سازان به بررسی آخرین وضعیت تولید و عرضه روغن موتور و زمزمه های گرانی آن پرداخت .

 

سوال: آیا کاهش تولید و عرضه روغن موتور داشتیم اگر بله چرا؟

آقای صفدری مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت: بله متأسفانه این اتفاق از دی ماه سال گذشته رقم خورد علت اصلی هم افزایش قیمت لوبکات بود .

برای بنگاه اقتصادی صرفه اقتصادی نداشت ما تقاضای افزایش قیمت را از سال گذشته داشتیم اما دولت تا ۷ خرداد امسال نپذیرفت. ما امسال با بیست و پنج درصد افزایش قیمت روغن موتور موافقت کردیم و این تصویب دولت بود.

 

سوال : در این چند ماه بازار خیلی آرام نگرفت شما علت این را چه می‌دانید ؟

نیکو همت مدیر عامل پالایشگاه سپاهان و عضو انجمن روغن سازان : اصل مطلب عدم توانایی خرید خوراک بود. فرمول لوبکات فرمول اصلی پالایشگاه روغن ساز است.ما فقط یک بار در تیر ماه سال گذشته چهل و پنج درصد افزایش قیمت داشتیم.

تمام آن وسایلی که لازم داریم که بسته بندی مان را کامل کنیم و تحویل بازار بدهیم وابسته به خودمان نیستند و در سراسر کشور هستند که ما با آنها قرارداد هایی داریم.

با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و اینکه نمی توانستند وسایل را وارد کنند یا بسیار گران شده بود ، از چهل تا هشتاد درصد قرار داد هایشان را با ما افزایش دادند. اکنون با مشکل جدی تامین ملزومات روبرو هستیم.

در فروردین و اردیبهشت ما با افت شدید تولید مواجه شدیم و دستمزد کارگران هم افزایش پیدا کرد اینها باری را برای کشور ایجاد می‌کرد که تولید غیر اقتصادی شود.

 

سوال : آیا شرکت ها از عمد تولیداتشان را کاهش دادند تا قیمت افزایش پیدا کند؟

صفدری: سال گذشته لوبکات ۹۲۰۰ تومان بود امسال قیمت لوبکات دوبرابر شد. بنگاه اقتصادی در جاهایی زیان ده بوده به همین دلیل گاهی تولید را کم کردند و عرضه کاهش یافت.هم اکنون قیمت لوبکات پایین آمده و تولید افزایش پیدا کرده است.

 

سوال : از نظر شما راه چاره برای حل مشکل اینکه ما محصول را با قیمت بیشتری خریداری می‌کنیم چیست؟

قلی زاده کارشناس اقتصادی انرژی سازمان بودجه : در بهار سال ۹۷ سود چهار شرکت روغن سازی به اندازه کل سود سال ۹۸ بوده است.ارقام و اعداد نشان دهنده هیچ بحرانی در حوزه تولید نیست.

 

سوال: منبع آماری که می فرمایید کجاست ؟

قلی زاده : در کودال و گمرک ایران آمار موجود است. در حجم تولید ها هم اتفاقی نیفتاده است. با تحولات ارزی سودها جهش پیدا کرده است. ما هیچ بحرانی در ماده اولیه نداشتیم. حتی در فصل بهار امسال از سال گذشته بیشتر سود وجود داشته است.

قیمت نفت رو به کاهش است.ما نفت مان را به قیمت جهانی به پالایشگاه های خود کشور به فروش می رسانیم.

اینکه قیمت لوبکات پانزده روز یک بار زیاد می‌شود یک موج گرانی را ایجاد می‌کند.

 

سوال: وضعیت تولید و تحویل مواد اولیه به شرکت ها به چه صورت بوده است؟

عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت: ما شش محصول اصلی را وظیفه داریم برای سوخت تامین کنیم. چهل و یک محصول تولید می‌کنیم از جمله لوبکات.تنها محصولی که ما به صورت انحصاری با نظر گروه تنظیم بازار در اختیار چهار شرکت قرار می دهیم لوبکات است و سایر محصولات را در بورس عرضه می‌کنیم و بر اساس رقابت به فروش می‌رسد.

 

در سال گذشته دو میلیون و چهل و سه هزار تن عرضه داشتیم. هرساله حدود دویست تا دویست و پنجاه هزار تن مازاد داریم. در هرسال تولید و عرضه مان بیش از مصرف است.

 

ما در این چهار ماه ۱۱۲ هزار تن مازاد داشتیم. سهام دار های ما مردم هستند.

 

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

رفعت رییس کمیسیون روانکارهای خودرویی و صنعتی: واقعیت این است که ما یک صنعت گروگان گرفته شده داریم. روغن پایه الان در بورس عرضه می‌شود اما عرضه آن مدیریت شده است.

وقتی حضور چهار شرکت در بازار کم می‌شود می‌توان از ما شرکت های کوچک استفاده شود. عده ای برای بالا بردن قیمت تصمیم گرفتند که عرضه را کم کنند.

ما بیشتر سهم بازار را داریم اما مدیریت نداریم مهندسی عرضه داریم.خوراک اصلی ما توسط چهار شرکت تامین می‌شود.

 

سوال: چه میزان لوبکات اضافه داریم و چه میزان تولید می شود؟

نیکو همت : دویست و پنجاه هزار تن لوبکات در کشور اضافه است که صرف تولید دیگری می‌شود که نفت کوره است.ارزش افزوده آن پایین تر از لوبکات است. هر چه به سمت عرضه می‌رویم سود آوری برای شرکت پایین دستی بیشتر است.

 

رفعت: ما هیچ هفته ای پنج هزار تن عرضه نداشتیم. لوبکات با روغن پایه فرق دارد.

 

  • تولید روغن, روغن سازان, روغن موتور, قطعات خودرو, وزارت صمت
قبلیقبلمرحله دوم طرح شناسه کالا از 15 مردادماه / اتحادیه اطلاعیه داد
بعدیخدمات ویژه گروه صنعتی ایران خودرو به نیروهای مسلحبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

بیش‌از ۸ میلیون حلقه تایر در کشور تولید شد
محمدامین الهی 17 مرداد 1401
بحران قطعه در خودروسازی پاکستان
مجتبی علوی 16 مرداد 1401
تشرح دلايل کمبود روغن موتور در بازار
محمدامین الهی 15 مرداد 1401
با ممنوعیت عرضه بدون شناسه لوازم یدکی خودرو صورت می گیرد: پایان سوداگری در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق
حسین پورمحمد 15 مرداد 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

ناکارآمدی ایستگاه‌های شارژ، مانع گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی
محمدامین الهی 17 مرداد 1401
فیس‌لیفت ون داچیا داستر 2023 با لوگوی جدید داچیا معرفی شد
سارا رستگار 17 مرداد 1401
با بزرگترین پروژه شرکت هیوندای آشنا شوید، ساخت یک ابرشهر آینده
علی محمد اخوان 17 مرداد 1401
معضل بزرگ برای خودروسازان لوکس
مجتبی علوی 16 مرداد 1401

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : نخستین خودروی چکر ساخته شد

حسین توکلی 17 مرداد 1401

تاریخ خودرو : ای.ال.کورد شرکت کورد را تاسیس کرد

حسین توکلی 16 مرداد 1401

تاریخ خودرو : مدارکی برای ادغام شرکت فورد

حسین توکلی 15 مرداد 1401

تاریخ خودرو : استارت مدرن برای خودروها به ثبت رسیده است

حسین توکلی 14 مرداد 1401

بانک خودرو

از 2023 در اروپا: فولکس‌واگن تایرون در نمایی تازه

حسام مهجور

سانگ‌یانگ متحول شده / نگاهی به سانگ‌یانگ تورس

حسام مهجور

اولین گام از تاثیر تحریم‌های روسیه / لادا نیوا به بازار روسیه برگشت؟

مرصاد رنگرز
آئودی Q6

بزرگ‌ترین اتومبیل آئودی در خیابان‌های چین / آئودی Q6 معرفی شد

حسام مهجور

آموزشی

این بوها در خودرو یعنی خبر بدی در راه است

محمدامین الهی 17 مرداد 1401

چه مواردی را در هنگام بنزین زدن بهتر است رعایت کنیم؟

مرتضی مهدوی 15 مرداد 1401

تعمیر شیشه‌ بالابر خودرو: روش‌ها و راهکارها و هرآنچه باید بدانید

سارا رستگار 14 مرداد 1401

چرا چراغ سرویس خودرو روشن می شود؟ چطور آن را خاموش کنیم؟

مجتبی علوی 14 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

سیداحمد حسینی: صدای ما شنیده نمی‌شود / اصناف در همه حوزه‌ها پیشتازند

مرصاد رنگرز 13 مرداد 1401

گزارش تصویری کمیسیون مالیاتی با هیات مدیره جدید

مرصاد رنگرز 08 مرداد 1401

گزارش تصویری از اهدا لوح یادبود به کمیسیون اقتصادی اتحادیه

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

گزارش تصویری جلسه کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی -1

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

همراه با قطعات خودرو

از 2023 در اروپا: فولکس‌واگن تایرون در نمایی تازه
15 مرداد 1401
تولیدکنندگان صنفی تحت پوشش اتحادیه قرار می‌گیرند
15 مرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

ناکارآمدی ایستگاه‌های شارژ، مانع گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی
تاریخ خودرو : نخستین خودروی چکر ساخته شد
توسط معاون اول رئیس جمهور: عوارض جدید خودروها تصویب شد + جزییات
بازار خودرو چشم انتظار مذاکرات وین /5 خودرو گران شدند
۴ پیش‌بینی از قیمت خودرو در آینده
این بوها در خودرو یعنی خبر بدی در راه است
فیس‌لیفت ون داچیا داستر 2023 با لوگوی جدید داچیا معرفی شد
صافکاری خودرو را بیش از حد جدی بگیرید
نسخه ارزان قیمت MVM ایکس 55 با نام Lada Xray مدل 2022-2023 در روسیه
بیش‌از ۸ میلیون حلقه تایر در کشور تولید شد
رونمایی چری از کراس اوور اکسید AtlantiX
نمایندگی شرکت آمیکو در زنجان افتتاح شد
از کاهش صدای کابین تا بهبود ارگونومی صندلی‌ ها و رفع نقص شیشه‌ بالابرها: سه تغییر خودرو شاهین از اردیبهشت ۱۴۰۱
فردا 511 مدل N-Sport ، تیونینگ اختصاصی
با بزرگترین پروژه شرکت هیوندای آشنا شوید، ساخت یک ابرشهر آینده

برترین‌های قطعات خودرو

معرفی شرکت سرکان فیلتر
بانوی کارآفرین در حوزه تولید تجهیزات تعمیرگاهی / سام صنعت پارس
حضور موفق شرکت دانش‌بنیان دیجی خودرو در اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»
مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند

وب‌گردی

بستن