قطعات خودرو

آریزو ۵ یا آریزو ۶؛ تفاوت در چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت‌نیوز نوشت: آریزو ۵ و آریزو 6 دو سدان چینی با ارزش خرید قابل توجه‌اند. در ادامه به مقایسه آریزو 5 IE و آریزو 6 پرو و بررسی تفاوت های آن‌ها می‌پردازیم.

آن دسته از خودروسوارانی که بضاعتشان حداقل بیشتر از خرید محصولات داخلی است، این روزها معمولاً به خرید شاسی بلندهای چینی قد و نیم‌قد موجود در بازار تمایل پیدا می‌کنند. با این حال، همچنان سدان‌ها هم خواهان زیادی دارند و آریزو ۵ و آریزو ۶ از چری که مدیران خودرو به ایران آورده است، می‌توانند جزو گزینه‌های در خور توجه برای متقاضیان خودروهای سدان باشند.

چری آریزو ۵ را اولین بار مدیران خودرو در سال 1395 در کشور مونتاژ کرد. دو نسخه دنده دستی و دنده اتوماتیک از این سدان چینی در آن زمان در دسترس قرار گرفت. پس از گذشت یک سال، نسخه توربوشارژ TE این خودرو روانه بازار شد و در سال 1400 نسخه IE مهمان بازار شد که تا به امروز هنوز در سبد محصولات مدیران خودرو جا دارد. نسخه مذکور از به‌روزرسانی‌های کمتر محسوس در طراحی و کابین جدید با تریم متفاوت برخوردار است.

چری آریزو ۶، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، پس از آریزو ۵ به ایران راه پیدا کرد. مدیران خودرو این سدان را ابتدا در سال ۱۳۹۸ راهی کشور کرد و سپس در سال ۱۴۰۱ از نسخه فیس‌لیفت آن پرده برداشت. این نسخه جدید که آریزو ۶ پرو نام گرفت، جزو محصولات برند فونیکس مدیران خودرو در نظر گرفته می‌شود. این برند محصولات بالارده‌تر این شرکت از جمله تیگو ۸ پرو مکس و کراس اوور جدید اف ایکس را در بر می‌گیرد.

در ادامه به مقایسه چری آریزو ۵ تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو از منظرهای مختلف شامل مشخصات فنی، طراحی و سطح امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی می‌پردازیم.

مقایسه چری آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو
طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی

مقایسه چری آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو

مقایسه چری آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو

 

آریزو ۵ و آریزو ۶ در زمینه طراحی از جهات بسیاری یکسانند. در واقع آریزو ۶ نسخه به‌روزشده آریزو ۵ بر شمرده می‌شود که با اضافه شدن المان‌های جدیدی به آن رنگ و بوی تازه‌تری به خود گرفته است. با وجود این، آریزو ۵ همچنان طراحی مناسبی دارد که می‌تواند رضایت خیلی از مشتریان را به‌دنبال داشته باشد. در واقع طراحی آن هنوز آنقدری منسوخ نشده است که تفاوت فاحشی نسبت به آریزو ۶ داشته باشد.

ابتدا در نمای جلو آریزو ۵ جلوپنجره کهکشانی با خط کرومی میان این جلوپنجره خودنمایی می‌کند. در نمای کناری آن خطوطی برجسته قرار گرفته‌اند که این نما را از سادگی درآورده‌اند. نهایتاً نمای عقب متشکل از چراغ‌های بزرگی با خط کرومی بین آن‌ها و همچنین لبه برجسته صندوق عقب است.

مقایسه چری آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو

مقایسه چری آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو

 

آریزو ۶ در نمای جلوی خود جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگی با رنگ مشکی دارد که به چراغ‌های جلو متصل شده است. این خودرو در نمای کناری، خصوصاً در زمینه خطوط هم مشابه آریزو ۵ است، ولی در نمای عقب تغییر محسوس دیگری به‌چشم می‌خورد. در ناحیه عقب این سدان چینی چراغ‌های سرتاسری جا گرفته‌اند که یکی از المان‌های جدیدتر طراحی است. اگرچه عده‌ای استفاده از این سبک طراحی چراغ‌ها را برای هر خودرویی مناسب نمی‌دانند، عده بسیاری هم علاقه‌مند به این نوع چراغ‌ها هستند. به‌هرحال، این شیوه طراحی نشان از جدیدتر بودن خودرو دارد.

کابین چری آریزو 6 پرو مدیران خودرو

کابین چری آریزو ۶ پرو

کابین چری آریزو 5 مدیران خودرو

کابین چری آریزو ۵

 

آریزو ۵ و آریزو ۶ از لحاظ طراحی فضای داخلی هم مثل نمای بیرونی، دارای پایه و اساس مشترکی‌اند. در بخش عمده کابین‌های این دو سدان از جمله داشبورد آن‌ها تفاوت چندان محسوسی مشهود نیست و تفاوت بین آن‌ها در چند مورد محدود خلاصه می‌شود. آریزو ۶ فرمانی با قسمت پایینی تخت دارد که اصطلاحاً با عنوان دی‌کات شناخته می‌شود و در چینی‌های متعددی از بازار ایران مشاهده کرده‌ایم. به‌جز این، در این خودرو پشت فرمان صفحه‌آمپر تمام‌دیجیتال تعبیه شده و دسته دنده از نوع الکترونیکی است. همه این موارد با همدیگر جلوه به‌روزتری به آریزو ۶ در مقایسه با آریزو ۵ می‌بخشند.

مشخصات فنی

سدان چینی فونیکس چری آریزو 6 پرو مدیران خودرو

آریزو 5 تیپ IE و فونیکس آریزو 6 پرو مدیران خودرو هر دو به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده‌اند که توان تولید قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر دارد. یک گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته یا CVT عهده‌دار انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلوی این دو سدان چینی است. آریزو 5 و آریزو 6 هر دو با این پیشرانه به 10.5 ثانیه زمان دارند تا از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرند. در زمینه مصرف سوخت باید ذکر کرد که هر دو در یک سیکل ترکیبی 6.9 لیتر به‌ازای هر 100 کیلومتر مصرف می‌کنند.

از لحاظ فنی هر دو سدان مدیران خودرو حداقل روی کاغذ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. با وجود این، سواری آن‌ها در صورتی که راننده انتظارات خود را تنظیم کند، رضایت‌بخش خواهد بود. عملکرد سیستم تعلیق هم نمره مناسبی را دریافت می‌کند؛ هرچند سیستم تعلیق ناحیه عقب این خودروها باعث افت کیفیت هندلینگ آن‌ها شده است. در چنین شرایطی سیستم کنترل پایداری می‌تواند در بهبود هندلینگ خودرو نقش مفیدی را ایفا کند. جدا از این، گیربکس سی‌وی‌تی مذکور هماهنگی قابل ملاحظه‌ای را با موتور از خود نشان می‌دهد. ضعف شتاب هر دو خودرو در ابتدا قابل انتظار است، ولی رفته‌رفته بهتر می‌شود.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

سدان چینی چری آریزو 5 مدیران خودرو

آریزو ۶ از آنجایی که خودرو جدیدتری نسبت به آریزو ۵ است و همچنین در زمره محصولات برند فونیکس قرار می‌گیرد، از امکانات رفاهی و همچنین ایمنی بیشتری بهره می‌برد. این سدان فونیکس با صفحه‌آمپر تمام دیجیتال، تهویه خودکار با قابلیت تصفیه هوا، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، تاچ‌اسکرین ۱۰.۲۵ اینچی، نورپردازی رودری‌های جلو، استارت موتور با ریموت نسبت به آریزو ۵ برتری پیدا می‌کند. همچنین برخی از امکانات ایمنی نظیر سیستم هشدار نقطه کور، هشدار خروج از پارک و هشدار تغییر خط را دارد که در آریزو ۵ پیدا نمی‌شود.

البته هر دو سدان با ترمز ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش، کنترل پایداری الکترونیکی و ترمز کمکی و 6 ایربگ در دسترس قرار دارند. همچنین آریزو ۵ توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP دریافت کند و چون آریزو 6 هم مبتنی بر پلتفرم آن توسعه پیدا کرده است، انتظار می‌رود عملکرد آن در همین حد و اندازه باشد. در یک کلام، می‌توان گفت که هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را به‌عنوان پشتوانه خود دارند. مجموعاً آریزو 6 پرو از نظر امکانات، چه رفاهی و چه ایمنی، در رده بالاتری از هم‌خانواده خود قرار می‌گیرد. حال این‌که این امکانات چقدر در انتخاب از بین آن‌ها اثرگذار است، به خود مشتری بستگی دارد.

جمع‌بندی مقایسه آریزو ۵ و آریزو ۶ مدیران خودرو

آریزو ۵ و آریزو ۶ از جهات متعددی شامل مشخصات فنی و طراحی کلی کابین و نمای بیرونی شبیه به یکدیگرند. همین موضوع باعث می‌شود که انتخاب از بین آن‌ها تا حدودی به ترجیحات خریدار وابسته شود. با این حال، به‌وضوح می‌توان طراحی به‌روزتر نمای بیرونی و فضای داخلی آریزو ۶ پرو و همچنین امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر آن را دید. آریزو ۵ در این زمینه‌ها در رقابت با آریزو ۶ نمی‌تواند دست بالاتر را داشته باشد، اما عامل تعیین‌کننده دیگری که باید به آن توجه داشت، تفاوت قیمت است.

به‌طور خلاصه، کسانی که حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای یک سدان با طراحی به‌روزتر و امکانات ایمنی و رفاهی کمی بیشترند، باید به‌سراغ فونیکس آریزو ۶ پرو بروند. با این حال، اشخاصی که طراحی به‌روزتر آنقدری برایشان اهمیت ندارد که هزینه بالاتری را بپردازند، می‌توانند با خیال راحت آریزو ۵ را انتخاب کنند؛ چون همان‌طور که مشاهده کردید، این دو سدان چینیِ سبد محصولات شرکت مدیران خودرو تفاوتی با یکدیگر در زمینه مشخصات فنی شامل پیشرانه و گیربکس ندارند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است