قطعات خودرو

آیا حق عضویت اعضاء در “موسسه مدینة الزهرا(س)” و گروه امداد صنف مصرف می شود؟

پاسخ شفاف سید محمد شیرازی به سوالات برخی اعضای صنف فروشندگان لوازم یدکی

بدون شک موسسه مدینة الزهرا(سلام الله علیها) و گروه امداد صنف لوازم یدکی از موفق‌ترین خیریه‌هایی هستند که در کشور فعالیت می‌کنند. موسسه مدینه الزهراء سلام الله علیها 330 نفراز ایتام (123 خانواده) را به طور کامل تحت پوشش دارد.
گروه امداد صنف نیز توانسته تاکنون 54 مدرسه بسازد وتحویل آموزش و پرورش کشور بدهد و رتبه اول مدرسه‌سازی را در بین صنوف کشورکسب  کند.
ساخت ده‌ها درمانگاه، بیمارستان، پروژه‌های کشاورزی در مناطق محروم، نمازخانه واهداء بسته‌های ارزاق، لباس و کمک به تامین هزینه درمان، معیشت، ازدواج، اشتغال وتحصیل از دیگر فعالیت‌های این دو خیریه است. هر دو خیریه مربوط به صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران هستند.
قرارگاه و بنیان آن‌ها نیز در مسجد اکباتان گذاشته شده است و زیر نظرحاج آقای مرسلی اداره می‌شوند.
ناگفته نماند نمازگزاران مسجد هدایت و امام جماعت آن مسجد حاج آقای تهرانی نیز از آغاز کار همراه بوده اند. هم چنین مسجد سراج و خیّرینی خارج از صنف لوازم یدکی و حتی خیّرینی که از اقشار دیگری هستند؛ همواره به امور خیّریه این دو نهاد کمک کرده‌اند.
بانوان بزرگواری نیز در این امور خیّر همّت به خرج داده اند. باید اذعان کرد حضور این بانوان در بعضی موارد بسیار چشمگیر بوده است.

اما یک سوال گاهی از سوی برخی اعضای صنف مطرح می‌شود:
آیا از درآمدهای اتحادیه مثل ورودیه یا حق عضویت‌ها نیز برای امور خیّریه صرف می شود؟

سوال کنندگان اغلب با اصل کار مشکلی ندارند ولی مایل به شفاف سازی هستند؛ «قطعات خودرو» این سوال را از سید محمد شیرازی مدیریت عالی هر دو مجموعه و پیش‌کسوت صنف و امورخیریه پرسید. که به شرح زیر جواب داده شده است:

 خیر؛ هیچ مبلغی از اتحادیه به موسسه مدینة الزهرا سلام الله علیها و گروه امداد پرداخت نمی‌شود. البته گاهی اوقات اعضای اتحادیه را در مراسم و جلسات خیّریه دعوت می‌کنیم به عنوان مثال در جلسات موسسه در ماه مبارک رمضان که خیّرین را برای کمک به امور سرپرستی ایتام موسسه دعوت می‌کنیم؛ چند نفر هم از اعضای هیئت مدیره اتحادیه حضور دارند و برخی از ایشان مثل آقای بخشی زاده و دیگردوستان مبلغی را به موسسه خیّریه اهدا می‌کنند. به جز این موارد هیچ کمک دیگری از اتحادیه به موسسه یا گروه امداد نشده و نمی‌شود.

آیا اتحادیه کمک‌های غیرمالی به موسسه یا گروه امداد اختصاص می‌دهد؟

بله، اتحادیه در موضوع اطلاع رسانی وانتشار خبردر کانال‌ و سایت کمک می‌کند. هم‌چنین برخی جلسات در اتحادیه برگزار می‌شود. اتحادیه در تامین فضای انبار برای جمع‌آوری،آماده سازی،بسته‌بندی و تحویل اقلام و آذوقه‌هایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و شب عید تهیه می‌شود کمک‌ زیادی می‌کند که از این بابت سپاسگزاریم و اگر این کمک‌های غیر مالی نبود مطمئناً انبارکردن، بسته بندی و تحویل آذوقه برای نیازمندان سخت می‌شد.

چراحجم فعالیت‌های خیّریه موسسه و گروه امداد به اندازه کافی بیان نشده است؟ و البته خیّرینی هم در صنف هستند که ارتباطی با این دو نهاد ندارند.

بله، ما باید به مردم گزارش مستمر بدهیم و ارتباطمان را موثرتر کنیم. اما موضوع این است که کارهای گروه امداد و موسسه به صورت مردمی و غیر تشکیلاتی از قبل از انقلاب انجام می‌شد و بعد از انقلاب بیشتر و با ابعاد وسیع‌تری و به صورت رسمی و تشکیلاتی صورت گرفت. امروز نیز با همان شبکه مردمی و ابزارهای ارتباطی کاررا انجام می‌ دهیم.
شایسته است با گسترش صنف و بوجود آمدن امکانات ارتباطی جدید ما هم باید روزآمد شویم که هنوز این کار به خوبی صورت نگرفته اما ان‌ شاء الله با کمک جوان‌ترها انجام می‌شود.
بنای ما این نیست که همه امور خیّر در صنف از طریق این دو نهاد انجام شود. اصلا بسیاری از خیّرین مایل هستند حتی المقدور نامشان پوشیده بماند و این خوب است که در هر پاساژ و رسته و جمع دوستانه‌ای همکاران کار خیّری انجام دهند حتی از ما هم کمک بخواهند، اصل این است که مردم به نیازهای یکدیگر توجه داشته باشند و به هم کمک کنند.
حالا ممکن است در مواردی ضرورت ایجاب کند؛ تشکیلاتی باشد و افراد مستقیماً وارد نشوند. مثلاً وقتی سیل یا زلزله پیش‌می‌آید همه دلشان می‌خواهد کمک کنند. اما چه بهتر که در قالب یک مجموعه نیاز سنجی شود و همه کمک‌ها متمرکز شده و یک کار ماندگار انجام شود. تجربه نشان داده کمک‌های امدادی فوری باید توسط دولت انجام شود.
اما ساخت و سازهای بعدی توسط مردم و خیّرین بسیار مفید و سریعتر انجام می شود. در زلزله منجیل یا بم یا سیل خوزستان صنف لوازم یدکی، خانه، درمانگاه و مدرسه ساخت. جالب است که بدانید در همین سه مورد کاری که اعضای صنف انجام دادند از کل اصناف کشور بیشتر بود.
امیداست همه اعضای صنف در انجام امور خیّریه فعال باشند. خداوند همه نیت‌ها و کردار ما را می بیند و بر خود واجب کرده که پاداش نیکی را بدهد.
هریک از اعضای صنف که تمایل دارند؛ می‌توانند کمک‌های خود را در قالب این دو نهاد انجام دهند. ما مشتاق حضور،همراهی و پیشنهادهای همکاران شریف صنف هستیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است