قطعات خودرو

نوسان نرخ ارز عامل التهاب قيمت‌ها در بازار خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بيان کرد: شرکت هاي خودروساز با تمام مشکلات و سختي روند خوبي در افزايش توليد و عرضه خودرو به بازار داشته اند، اما به علت عدم ثبات نرخ ارز در چند ماه اخير، شاهد افزايش خارج از تصور قيمت خودرو در بازار بوديم در حالي که افزايش قيمتي توسط خودروساز صورت نگرفته است.

 

وي به نياز بازار خودرو در ايران اشاره کرد و ادامه داد: در شرايط عادي نياز واقعي خودرو در بازار سالانه حدود يک ميليون ۶۰۰ هزار دستگاه است که امکان دستيابي به اين عدد با توجه به اقدامات خودروسازان وجود دارد.

 

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با مثبت ارزيابي کردن افزايش توليد افزود: ايران خودرو موفق شد تا پايان آذر ماه از مجموع توليد سال گذشته عبور کند و اين نشانه خوبي براي پاسخ گويي به نياز مشتريان و کنترل بهتر بازار است، البته تا زماني که نرخ ارز توسط دولت کنترل نشود شاهد هجوم مردم براي خريد خودرو به بازار خواهيم بود.

 

موتمني فروش خودرو به قيمت اقتصادي را از حقوق توليدکننده دانست و گفت: در شرايط فعلي که شاهد افزايش هزينه توليد، مواد اوليه، هزينه نيروي انساني و ديگر هزينه هاي مرتبط با توليد هستيم تاکيد دولت بر قيمت گذاري و دستوري بودن آن فقط باعث زيان خودرو و در آينده نزديک کاهش توليد و عدم توسعه در شرکت هاي خودروساز خواهيم بود.

 

وي به عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس شرايطي را فراهم خواهد کرد که مشتري واقعي اقدام به خريد کند و دلال بازي کمتر خواهد شد، اما اگر مي خواهيم به نتيجه بهتر در کنترل قيمت خودرو برسيم بايد تعداد عرضه و تنوع محصول زياد باشد.

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: با توجه به شروع تحريم ها بر صنعت خودرو در سال هاي ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، شاهد بوديم که ميزان توليد خودرو در کشور حدود دو ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه بود، در حالي که نياز به خودرو به چهار ميليون دستگاه مي رسيد و باعث انباشت تقاضا و افزايش قيمت خودرو شد ولي در سال جاري شاهد همت خودروسازان براي افزايش توليد هستيم و اميدوارم دولت اقدام عاجلي براي کنترل نرخ ارز انجام دهد تا از افزايش قيمت خودرو در سطح کشور جلوگيري کند.

 

 

موتمني ارتباط قيمت ارز و خودرو يادآور شد و افزود: تا زماني که اين نوسانات وجود داشت باشد ثبات قيمت بي معني است، الان قيمت دلار کاهش پيدا کرد و قيمت محصولات سايپا تا ۶۰ ميليون و سمند و ۲۰۶ حدود ۱۰۰ ميليون کاهش داشت اگر اين روند نزولي قيمت ها ادامه دار باشد با افزايش توليد و عرضه خودرو شاهد کاهش بيشتر محصولات خواهيم بود.

 

وي به عرضه خودرو در نمايندگي هاي مجاز اشاره کرد و ادامه داد: ايران خودرو شبکه گسترده اي در سراسر کشور دارد و لازم است که در کنار عرضه خودرو در بورس و قرعه کشي، از اين ظرفيت براي معرفي بهتر محصول و فروش خودرو به صورت مستقيم به مردم استفاده کنند.

 

 

موتمني در پايان گفت: براي رسيدن به تعادل بايد سه مساله مورد توجه قرار گيرد که شامل کنترل نرخ ارز، افزايش توليد و عرضه که توسط خودروسازان در اين شرايط سخت قابل تقدير است مي شود. موضوع ديگري که مي تواند در اين زمينه نقشي داشته باشد واردات خودرو به کشور است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *