امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • حسین پورمحمد
  • 15 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5107

چند سالی است وضعیت مالی شرکت‌های خودروساز داخلی مناسب نبوده و هر سال با زیان انباشته روبه‌رو هستند. این امر با محدودیت‌های بین‌المللی تشدید شده است و سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی قطعات و تامین تعهداتی که با اعمال تحریم‌ها منجر به تولید خودروهای ناقص و همچنین جایگزین کردن آنها با مدل‌هایی که دیگر در کشور تولید نمی‌شوند، هر روز مشکلات صنعت خودرو را بیشتر کرده است. این اتفاقات موجب شده امروز شاهد زیان انباشته در صنعت خودرو باشیم.

بدهی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت خودروسازی به زنجیره تامین قطعات

هزینه تولید و قیمت نهایی همخوان نیستند

مهدی مطلب‌زاده، نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور درباره میزان مطالبات معوق خودروسازان به زنجیره تامین گفت: عدد مطالبات همچنان روند افزایشی دارد. سال گذشته که ۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به دو خودروساز بزرگ کشور (گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت خودروسازی سایپا) مصوب شورای پول و اعتبار بود ظاهرا ۲۰درصد آن را بانک‌ها به‌عنوان سپرده جاری توقیف و باقی را دو خودروساز کشور به‌عنوان پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازی تزریق کردند. به‌این ترتیب بخشی از مطالبات پرداخت شد، اما درحال‌حاضر باز هم خودروسازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوق به زنجیره تامین دارند.

وی افزود: از این مبلغ هم حدود 11هزار میلیارد تومان تا پایان فروردین سررسید شده است.

نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در پاسخ به مدت زمان تعیین شده برای پرداخت هزینه قطعات عنوان کرد: صنعتی که به‌ازای فروش هر خودرو هر روز در حال زیان است نمی‌تواند بدهی خود را بپردازد. مدیران عامل خودروساز خواهان پرداخت هستند اما مشکلات کمبود نقدینگی و نحوه قیمت‌گذاری خودرو سبب شده تا هزینه‌کردهای تولید با قیمت تعیین شده همخوانی نداشته باشد. از این‌رو روزبه‌روز زیان انباشته خودروساز هم سنگین‌تر می‌شود. این فعال صنعت قطعه با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری این بلا را سر صنعت خودروی کشور آورده است، اظهار کرد: نرخ مواد اولیه به قیمت ارز و پایه جهانی فروخته می‌شود که بخش اعظمی از تولید را شامل می‌شود، اما برای محصول نهایی قیمت تعیین می‌شود. یا باید نرخ مواد اولیه هم تعیین شود یا قیمت خودرو دستوری نباشد. طبیعی است این شیوه، عملکرد صنعت را زمین‌گیر می‌کند.

هزینه تولید هر سال گران‌تر می‌شود

مشکل پرداخت قیمت محصولات زنجیره تامین، معضل امسال یا دو سال قبل نیست. چالشی است که از ابتدای دهه 90 صنعت خودرو با آن روبه‌رو بوده است. مطلب‌زاده در این‌بار توضیح داد: شرایط فعلی باعث شده تا روند مطالبات معوق افزایشی باشد. به‌عنوان مثال رقم این بدهی در سال 97 حدود 9 هزار میلیارد تومان بود و در سال 98 به حدود 18 هزار میلیارد تومان رسید. در نهایت هم سال 99 با رقم بیش از 40 هزار میلیارد تومان بدهی مواجه بودیم. به‌طور قطع این عدد امسال بزرگ‌تر خواهد شد.

دوره دوم تحریم مرداد 97 رقم خورد. پیش از این وضعیت تولید و بازار فروش خوب بود.

نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در این‌باره توضیح داد: از هنگامی‌که قیمت خودرو دستوری شد خودروساز با مشکل تامین نقدینگی مواجه شد. علاوه‌بر اینکه بدهی 7 تا 8هزار میلیارد تومانی عدد منطقی برای تعامل و همکاری دو صنعت خودرو و قطعه است زیرا پرداخت‌ها یکروزه انجام نمی‌شود. در همان دوره (سال 97) مهلت تعیین شده برای پرداخت قیمت قطعات 90 روز بود. یا پیش از سال 97 حدود 60 روز بود. هرچه مشکلات نقدینگی خودروساز بیشتر شد این زمان طولانی‌تر شده به‌طوری که به 120 روز رسیده، اما در شرایط فعلی، زمان پرداخت از 180 روز هم عبور کرده و هر روز به حجم مطالبات افزوده می‌شود. همچنین فراموش نکنیم در این مدت با افزایش نرخ ارز و تورم، قیمت قطعات گران‌تر شده است. این فعال صنعت قطعه درباره وضعیت به‌روزرسانی قیمت قطعات هم عنوان کرد: نرخ قطعات در نیمه دوم سال گذشته تقریبا به‌روزرسانی شد البته هنوز همه به حساب مطالبات نوشته نشده و روند اداری آن در حال انجام است. برای امسال هم هنوز تصمیم‌گیری نشده است. او اظهار کرد: امسال 40درصد به حقوق و دستمزد کارگران اضافه شده و متناسب با آن قیمت مواد اولیه هم گران‌تر شده است. معضلی که صنعتگران در قبال تامین مواد اولیه با آن روبه‌رو هستند خرید نقدی این مواد است.

مطلب‌زاده با بیان اینکه قطعه‌ساز در بخش نقدینگی کم آورده است، گفت: سال گذشته قطعات با دلار 18هزار تومان محاسبه شد که بعضا هنگام خرید مواد اولیه با قیمت بیشتر از 18هزار تومان از سوی قطعه‌ساز تهیه شد. در یک مجموعه ممکن است یک قطعه با دلار 28هزار تومان خریداری شده‌باشد، اما ارزش آن قطعه در کل مجموعه ممکن است فقط 3درصد باشد که تاثیر زیادی در قیمت‌ها نخواهد داشت، زیرا نرخ همه قطعات متناسب با دلار 28 هزار تومانی بالا نمی‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

Print 🖨
  • انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و خودروسازان, صنعت خودرو, قطعات خودرو, مهدی مطلب زاده
[ctp_print]
قبلیقبلبالاخره «تولید بدون کارخانه» قانونی شد
بعدیصف های طولانی و نارضایتی از افزایش کرایه تاکسی های اینترنتیبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن