قطعات خودرو

تلاش وزارت صمت برای واردات خودروهای کار کرده و تصویب لایحه آن در دولت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به اقدامات وزارت صمت لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت مصوب شد که وزیر صمت امیدوار است این لایحه به سرعت در مجلس رسیدگی و مصوب شود.

کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی با عنوان «درخواست واردات خودروی کارکرده» عنوان کرد‌ه‌اند: «تا وقتی رقیبی جدی برای خودروی بی‌کیفیت و گران وجود نداشته باشد، ارتقای کیفیت خودرو صورت نمی‌گیرد، پس با واردات خودروهای کارکرده برای ایجاد رقیب جهت ارتقای خودروی داخلی و افزایش قیمت آن پیش‌ بروید».

 

در این خصوص، سیدرضا فاطمی امین وزارت صمت که قبلا نیز عنوان کرده بود واردات خودروهای کارکرده در دستور کار وزارت صمت قرار دارد، روز چهارشنبه 30 فروردین، در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شد.

 

روز گذشته نیز وزیر صمت وزارت صمت، در گزارشی به مردم، وضعیت صنعت خودروسازی در پایان دولت قبل و اقدامات دولت سیزدهم برای نجات صنعت بحران‌زده خودرو را تشریح کرد.

 

وی در این رابطه بیان داشت: واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمدها و مصارف ارزی کشور ممنوع شد. خوشبختانه با افزایش صادرات غیرنفتی و کسب و افزایش منابع ارزی کشور، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت. آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ۱۴۰۱ به تصویب دولت رسید و پس از رفع ایرادات هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی در آبان ماه ۱۴۰۱ نهایی شد.

 

وزیر صمت اظهار داشت: دستگاه‌های متعددی در فرآیند واردات خودرو نقش دارند و لازم بود با تک تک آنها هماهنگی شود؛ جلسات متعددی با بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بورس کالا (در ابتدا طبق مصوبه دولت، قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند) برگزار شده و مصوبات لازم از مراجع مختلف از جمله هیات وزیران دریافت شد. آخرین مصوبه مورد نیاز نیز در 2 هفته گذشته دریافت شد و بدین ترتیب همه مجوزهای لازم برای واردات خودروهای نو اخذ شد.

 

* واردات خودروهای کارکرده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد

فاطمی امین بیان داشت: واردات خودروهای کارکرده نیاز به قانون دارد که لایحه دو فوریتی واردات این خودروها در دولت به تصویب رسید و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

 

وی بیان داشت: فرایند واردات خودرو، پیچیده‌ترین فرایند واردات در کشور است و چالش‌ها و مراحل زیادی دارد، به عنوان مثال در قانون ساماندهی خودرو، الزام شده است که واردکننده خودرو باید در ازای واردات، انتقال فناوری نیز انجام دهد.

 

وزیر صمت اظهار داشت: به موازات رفع موانع واردات و اخذ مصوبات مورد نیاز، فراخوان واردات اعلام شد که تاکنون 300 درخواست دریافت شده است و ۲۷ واردکننده همه مستندات را ارائه کرده و مجوز واردات را دارند. از این ۲۷ شرکت، ۱۳ شرکت تاکنون ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کرده‌اند.

 

فاطمی امین بیان داشت: خودروهای نمونه برای بررسی توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست از آذر ۱۴۰۱ وارد کشور شده و در مراحل نهایی کسب تأییدیه از این سازمان‌ها هستند.

 

وزیر صمت اظهار داشت: در اسفندماه سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی انجام شد و درخواست ۳۴ هزار نفر برای خرید این خودروها نهایی شده است. با توجه به تکمیل مصوبات مورد نیاز و آمادگی واردکنندگان، به زودی شاهد تحویل خودروهای وارداتی خواهیم بود. شایان ذکر است دفعه قبل (در سال 1382) که ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد، 2 سال طول کشید تا واردات خودرو انجام شود.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است