قطعات خودرو

تولید داخلی در رسته تخصصی ماشین آلات معدنی بسیار با کیفیت‌تر است

“فرامرز طالبی” در رسته تخصصی ماشین آلات معدنی مانند بیل مکانیکی، لودرهای کوماتسو مشغول به فعالیت است. نام فروشگاه  وی درپاساژ ربیعی “خدمات فنی معدن ماشین” است اما بیشتر در  کارگاهی کار می‌کند که در آنجا پشتیبانی خدمات ارائه می شود.

مهمترین مشکل فعلی رسته شما چیست؟

بدون شک  مهمترین مشکل رسته راهسازی افزایش قطعات فیک و تقلبی است. درحال حاضر اغلب قطعات و لوازم یدکی از چین وارد کشور می‌شود. به عنوان مثال برندهایی مانند کاترپیلار کوماتسو، هیتاچی، ولوو و هپکو که  وارد بازار شدند همه ساخت چین هستند.

این قطعات پس از بسته‌بندی لیبل برند اصلی بر روی آن‌ها درج می‌شود. البته این اقدامات توسط خود چینی‌ها به برخی افراد پیشنهاد داده می‌شود؛ زیرا استفاده از این روش سود‌دهی بالایی دارد.

برخی افراد اجناس را با همان قالب و لیبل اما با کیفیت نامناسب به بازار عرضه می‌کنند؛ این اقدام اجناس درجه اول چینی را نیز زیر سوال می‌برد؛ به همین منظور شاهد فروش اجناس در بازار به درجه یک، درجه دو، درجه سه و حتی درجه چهارم در بازار لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات هستیم.

در میان کالاهای چینی قطعاتی هم وجود دارند که مرغوب بوده و تحت لیسانس هستند.  اما تصور کنید افرادی که جنس های‌کپی را از چین وارد کشور کرده‌اند، معادل کالای اصلی از مردم پول دریافت می‌کنند؛ حتی برخی از افراد جنس درجه سه و چهار به بازار ارائه می‌کنند و می‌خواهند از مشتری قیمت جنس اصلی را بگیرند.

اگر کسی بخواهد شرافتمندانه در بازار کار کند؛ حتی با 30 سال کار کردن هم نمی‌تواند به جایگاه‌هایی برسد که برخی از افراد به آن رسیده‌اند. البته قصد من این نیست که دوستانی که در بازار خودمان هستند را تخریب کنم، خود من نیز کالاهایی از چین وارد کرده‌ام اما این اجناس را به عنوان جنس چینی به مشتریان می‌فروشم. متاسفانه چنین صداقتی در میان برخی فروشندگان لوازم یدکی کمتر پیدا می‌شود.

شما چه انتظار و پیشنهادی به هیئت مدیره جدید اتحادیه دارید؟

من نه از اتحادیه خوشم می‌آید و نه دوست دارم با آنها هیچ نوع همکاری داشته باشم. چون افرادی که حضورشان در اتحادیه لازم و ضروری است، در اتحادیه نیستند.

 برخی افراد با این هدف وارد اتحادیه می‌شوند که مالیات خود را صفر کنند. اتحادیه کار خاصی برای اعضا انجام نمی‌دهد؛ اعضا فقط حق عضویت می‌پردازند و حتی اگر ورشکسته هم شوند؛ اتحادیه هیچ کاری برای این گونه افراد انجام نمی‌دهند.

به هیئت مدیره جدید اتحادیه توصیه می‌کنم در راستای تفکیک رسته راهسازی از رسته سواری تلاش کنند. تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات لوازم یدکی خودروهای سنگین معدنی بیش از ۵۰۰ واحد صنفی هستند. چنین جمعیتی می‌توانند درکنار یکدیگر تشکیل یک اتحادیه جداگانه دهند. در این صورت می‌دانیم برای رسیدگی به مشکل این رسته با چه فردی طرف هستیم.

شما روند آینده بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحولات در منطقه و ایران هم‌چنین روابط داخلی و خارجی کشورمان را می‌دانم و با قاطعیت اعلام می‌کنم دلار در اردیبهشت ماه به ۴۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

آیا تجارت دیجیتال وارد رسته شما شده است؟

برخی از فروشندگان لوازم یدکی در اینستاگرام صفحه راه‌اندازی کرده یا کالاهای خود را از طریق سایت به فروش می‌رسانند.اما سایت‌های بزرگ و مرجع مثل دیجی کالا هنوز ایجاد نشده است.

از نظر شما تولید داخلی در رسته‌ای که در آن تخصص دارید؛ شدنی است؟

بله؛ تولید داخلی در رسته ما بسیار با کیفیت‌تر است اما هزینه‌های کالای تولید شده خیلی افزایش پیدا کرده است. زمانی که تاجر مشاهده می‌کند که قیمت واتر پمپ تولید ایران بسیار گرانتر است؛ ترجیح می‌دهد از چین این قطعه را خریداری کند.

از طرفی به عنوان مثال یک تراشکار از سال‌ها پیش با من کار می‌کند. وقتی قطعه‌ای را برای تولید به او می‌سپارم؛ قطعه‌ای تولید می‌کند حتی کیفیتش از کیفیت اصلی کالا بالاتر است و قابل شناسایی نیست اما باور کنید که نمی‌توانم این را عنوان کنم چون مشتری اگر بداند که جنس ایرانی است؛ نمی‌خرد.

ترکیب مشتریان شما به چه صورتی است؟

برخی از مشتریان از همکاران هستند. مشتریانی که از 30سال پیش من و کاری که انجام می‌دهم را می‌شناسند و در صورتی‌که کار تعمیرات داشته باشند به جز من و پرسنل در کارگاه، به فرد دیگری مراجعه نمی‌کنند، اما در حال حاضر شرکت‌ها کارهای خود را به کارپردازان می‌سپارند. کارپردازان نیز در تلاش هستند که شرایط اولیه زندگی خود را مهیا کنند حتی در برخی از موارد ممکن است به زدوبند دست بزنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است