قطعات خودرو

ثبت نام بیش از ۵۱ هزار داوطلب در انتخابات شورا‌های شهر و روستا / تقویم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان در ۱۴۰۰ اعلام شد

به گزارش «قطعات خودرو»:رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نام‌نویسی داوطلبان در انتخابات شورا‌های ششم از شورای چهارم بیشتر و از شورای پنجم کمی کمتر است.

 تازه‌ترین خبر‌ها از انتخابات شورا‌های شهر و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ امشب ۲۷ اسفندماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه به علت علاقه ایرانی‌ها به غافلگیری در لحظه آخر، فرایند ثبت نام از نامزد‌های شورای شهر به عصر روز چهارشنبه کشیده شد، گفت: شورا‌ها باید جایگاه خود را داشته باشند، نهاد شورا نهاد بسیار پر اهمیتی است و امیدواریم این اهمیت برای همه کسانی که متولی امر هستند کاملاً جا افتاده باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: فرآیند ثبت نام‌ها بعد از دستوری که وزیر کشور دادند عملاً از ۱۸ اسفند کار شروع شد، بالغ بر ۱۵۰۰ هیات اجرایی در شهرستان‌ها و شهر‌ها باید شکل بگیرد، در این دوره با هماهنگی‌هایی که در هیات نظارت شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی صورت گرفت کار مشترکی را شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۴ انتخابات را برگزار خواهیم کرد اظهار کرد: عملاً از بیستم وارد فرآیند ثبت‌نام شدیم، در انتخابات مجلس تا ساعات آخر مشغول ثبت نام در سالن وزارت کشور بودیم، در این دوره با توجه به شرایط کنونی ۴ راهکار اعلام شد که دو مورد حضوری و دو مورد غیر حضوری است لذا تا ساعت ۱۲ دیشب ثبت نام غیر حضوری انجام شد.

عرف با اشاره به اینکه به دلیل کثرت افراد بخشی از کار با هماهنگی که با هیات نظارت صورت گرفت امروز دنبال شد و تقریباً بعد از ظهر کار ثبت نام تمام شد، ادامه داد: در شورای چهارم حدود ۴۵ هزار نفر ثبت نام داشتند، در شورای پنجم ۵۵ هزار نفر و در شورای ششم بیش از ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند لذا در شورای ششم بیش از شورای چهارم ثبت نام داشتیم، اما به نسبت شورای پنجم مقداری کم شده است.

وی ادامه داد: در این دوره بیشترین ثبت‌نام سنین بین ۳۶ تا ۴۰ سال را تشکیل می‌دهد. نسبت به دوره‌های مختلف ثبت نامی، به ترتیب کارمندان، مشاغل آزاد و فرهنگیان بیشترین ثبت نام کنندگان در حوزه‌های شغلی هستند.

عرف خاطر نشان کرد: همزمان با ثبت نام، مدارک افراد به مراجع ۴ گانه ارسال شد، نظرات این مراجع، ابتدا به هیات‌های اجرایی و سپس برای هیات‌های نظارت ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه به شورا‌ها کم لطفی شده است و پایه واگذاری امور به مردم، شورا‌ها هستند، گفت: خیلی خوشحال هستم جمعیت جوان برای ثبت‌نام آمدند. نهاد شورا یک نهاد بسیار پر اهمیتی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در ۸ فروردین ثبت نام میان‌دوره‌ای مجلس در ۶ حوزه را داریم و در ۱۳ فروردین هم ثبت نام مجلس خبرگان، پس از آن ۱۶ فروردین ثبت نام شورا‌های روستا و ۲۱ اردیبهشت ثبت نام ریاست جمهوری را داریم.

وی ادامه داد: با وجود دستگاه‌های احراز هویت، استفاده از اثر انگشت در انتخابات منتفی است، اما در زمان ثبت نام انتخابات همراه با کد ملی، کارت بانکی نیز خواسته شد که همین تصور غلط که مثلاً شاید نگرانی ایجاد کرد باعث شد ثبت نام حضوری بیشتر شود. هیچکس نگران نباشید این شماره کارت بانکی فقط برای احراز هویت است.

عرف  گفت: برای زمان تبلیغات هم پروتکل‌های در نظر گرفته شده و تلاش شده در زمان تبلیغات از رسانه‌ها استفاده شود.

وی افزود: به علت امکان گرم بودن روز انتخابات در ۲۸ خرداد، قرار شد برای فضا‌های باز از محل‌های بزرگ استفاده شود و همچنین سقف هر شعبه را ۱۰۰۰ رای در نظر گرفتیم و به نوعی ما در ۲۸ خرداد آن صف‌های طویل را نداریم.

عرف با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز انتخابات و درخواست برای همراه داشتن ماسک و خودکار شخصی از رای دهندگان گفت: در همین دوره ثبت نام شورا هم در تهران، مصلی در نظر گرفته شد که یک مکان بزرگی بود.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: ما از حیث تعرفه هیچ مشکلی نداریم. احراز هویت رای دهندگان از طریق دستگاه‌های احراز هویت هیچ مشکلی ندارد. دوستان ما در شورای نگهبان به دلایل فنی نپذیرفتند صندوق رای الکترونیکی داشته باشیم.

وی با اشاره به هماهنگی وزارت کشور و هیات نظارت مجلس برای استفاده از صندوق الکترونیکی ادامه داد: در این دوره وزیر کشور نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته اند و آمادگی استفاده از صندوق رای الکترونیکی را در تهران را برای انتخابات شورا‌ها اعلام کرده اند.

عرف با اشاره به اینکه افراد پای صندوق زیر ۶۰ سال هستند، گفت: گرایشات سیاسی افراد مربوط به خودشان است و چیزی که برای ما مهم است اینکه این گرایش ارتباطی با روند انتخابات نداشته باشد. حتی همین امروز یکی از دوستان شورای نگهبان با من تماس گرفت و در مورد یک بخشدار موضوعاتی را گفتند که من هم دستور پیگیری دادم.

وی در مورد اینکه تغییر فرماندار و بخشدار با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: ما اعلام کرده ایم به استانداران هر نوع تغییری در سطح فرمانداران و بخشداران باید وزارت کشور در جریان باشد. حتی آقای وزیر تاکید کردند هر نوع تغییر را باید خودشان در جریان باشند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است