قطعات خودرو

حذف ارز 4200 تومانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در صورت حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، یارانه معیشتی دو تا سه برابر خواهد شد.

وی افزود: دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها ۲ تا ۳ برابر می شود.
 مبنای ارز بودجه از نرخ ۴۲۰۰ تومان در بودجه امسال به ۱۱ هزار تومان تغییر کرده است. البته در مورد 5 قلم کالا، دارو تجهیزات پزشکی هم‌چنان ارز4200 پابرجا است. اما احتمال تغییر وجود دارد که در این صورت منابع ناشی از آن به ردیف دیگری از بودجه برای صرف در معیشت مردم واریز خواهد شد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر همین مقدار ارز 4200 نیز حذف شده و به نرخ 11 هزار تومان تغییر کند وجوه حاصل حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد شد و دولت می تواند با شناسایی دقیق نیازمندان به 20 میلیون ایرانی حداقل به صورت ماهانه 120 هزار تومان یارانه مستقیم پرداخت کند.

این روش حمایتی بسیار مفیدتر از دو یا چند نرخی کردن بازار ارز است. در این میان بحث دیگری نیز مطرح است که دولت می‌تواند به سمت شفاف سازی درآمدها و دارایی‌های مردم و همه دستگاه ها برود. پیش نیاز این کار اجرای کامل طرح دولت الکترونیک و ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگراست در این صورت به دقیق معلوم خواهد شد، ایرانیان نیازمند کمک مستقیم دولت چند نفر هستند و هرکدام به چه مقدار و تا چه زمانی باید کمک های دولتی را دریافت کنند.

گفتنی است براساس گمانه زنی‌ها دولت به طور کامل توانایی تحت پوشش قرار دادن این افراد را دارد و این برخلاف تصور عامیانه موتور اقتصاد کشور را روشن خواهد کرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است