قطعات خودرو

خبر افزایش قیمت بنزین، جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌داران و تغییر سهمیه‌ها کذب است!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،در دولت سیزدهم شایعات درباره افزایش قیمت بنزین هر ماه بیش‌از یک مورد بود و البته بازار این شایعات همچنان داغ است. به‌عبارتی در برخی ماه‌ها بارها شایعاتی در این زمینه مطرح شد که البته هر بار با تکذیب و توضیح مسئولان مربوطه همراه بود. این در حالی است که دولت بارها اعلام کرده در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمتی برای بنزین در دستور کار نیست.

سال بدون گرانی قیمت بنزین!

شاید بتوان توزیع یارانه بنزین در کشور را یکی از پرچالش‌ترین برنامه‌های مدیریتی دولت اعلام کرد، هرچند این موضوع از سال ۱۳۶۰ در پرونده کاری دولت‌ها بوده اما نحوه توزیع و اجرای آن با تغییر و تحولات فراوانی روبه‌رو شده است که در برخی مواقع حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن داشت. شایعه افزایش قیمت بنزین، فقط در دولت سیزدهم تاکنون بیش‌از ۱۵بار مطرح شده است.

باتوجه به اینکه بنزین کالایی استراتژیک و مهم برای جامعه است، هربار برخی افراد اخبار دروغ را در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ در حالی که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی طرحی درخصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند قیمت بنزین در سال جاری (یعنی سال ۱۴۰۱) تغییر نخواهد داشت. آخرین‌باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود.

البته چندی‌پیش علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این‌باره توضیح داده بود: «جمع‌آوری کارت‌سوخت جایگاه‌داران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور در دسترس است. شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی‌بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.»

در این باره وزیر نفت نیز در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران در برخی از استان‌ها و اینکه آیا قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ گفت: «اعلام می‌کنم به هیچ عنوان نه‌تنها بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست و این مساله در دستور کار دولت قرار ندارد، بلکه شایعات منتشرشده در فضای مجازی و جامعه درباره جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران را کاملا تکذیب می‌کنم زیرا در این مورد هم چیزی در دستور کار وزارت نفت و دولت قرار ندارد.»

عرضه بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها بسیار کم شده است!

در این زمینه اسداله قلی‌زاده‌، رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درخصوص شایعات اخیر درباره سوخت بیان کرد: «در ماه‌های اخیر شاهد اظهارنظرهای متناقضی از سوی برخی مسئولان در مورد عرضه سوخت بودیم که متاسفانه باعث رشد برخی شایعات شد؛ ازجمله اینکه افزایش قیمت سوخت، جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌داران و تغییر در سهمیه‌ها مطرح شد، این موارد تاکنون کذب بوده و چنین اتفاقی رخ نداده است.»

او ادامه داد: «البته در چند ماه گذشته، در برخی مناطق مرزی کارت‌های آزاد بنزین در برخی جایگاه‌ها در دسترس نبود و تعداد جایگاه‌های دارای کارت آزاد نیز کاهش یافته بود. به‌گفته مسئولان، این موضوع به منزله قصد دولت مبنی‌بر جمع‌آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاه‌داران نیست. کارت سوخت حذف نمی‌شود و کارت آزاد بنزین در همه جایگاه‌ها وجود دارد اما در استان‌های مرزی محدودیت‌هایی داریم.»

رئیس هیات‌مدیره مجموعه صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور با اشاره به اینکه بنزین‌سوپر در عرضه‌ومصرف به حداقل میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است، مطرح کرد: «بنزین‌سوپر هم اکنون در کلانشهرها توزیع می‌شود اما هم در ارسال به جایگاه، هم در تقاضا با مشکلات و رکود همراه است. می توان گفت در مقایسه با سال‌های اخیر عرضه و مصرف این فرآورده بسیار کم است. ازسوی‌دیگر جایگاه‌داران به‌دلیل تبخیر بنزین سوپر زیان مالی زیادی را تجربه می‌کنند، بنابراین اگر فروش کامل این فرآورده در جایگاه زمان‌بر شود، زیان آنها هم بیشتر می‌شود. ولی با این حال تاسیسات جایگاه‌ها برای عرضه این فرآورده آماده‌سازی شده است. همچنین به‌نظر کارشناسان در صورت عدم عرضه بنزین سوپر، این مساله بر افزایش آلودگی هوای کلانشهرها نیز تاثیرگذار خواهد بود.»

مشکلات طرح بنزینی که در کیش اجرا شد!

اسداله قلی‌زاده ادامه داد: «در مورد عرضه گازوئیل با مشکلاتی مواجه هستیم که جایگاه‌داران و رانندگان خودروهای دیزلی را را چالش‌هایی مواجه می‌کند. تعداد اندکی از جایگاه‌ها کارت آزاد گازوئیل دارند و با ثبت مشخصات خودرو، میزان معینی سوخت آزاد در اختیار رانندگان قرار می‌دهند.

این شرایط چه در مورد بنزین و چه در مورد گازوئیل، در استان‌های مرزی با محدودیت‌های بیشتری همراه است. مسئولان می‌گویند برای جلوگیری از قاچاق این شرایط حکمفرماست البته نظر این افراد جای بحث دارد» وی در ادامه درباره طرح بنزینی که در برخی شهرها ازجمله کیش اجرایی شده است، افزود: «این طرح در فرآیند اجرا با مشکلاتی همراه بوده که البته در ماه‌های گذشته مشکلات کمتر شده و به زودی در مورد این طرح صحبت خواهم کرد.»

رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت کشور اظهار کرد: «در کارت‌های سوخت، هم سهمیه یارانه‌ای و هم سهیمه آزاد وجود دارد، بهتر است مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند چون در صورت بروز مشکل، سریع‌تر قابل پیگیری است. تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی‌بر تعیین نرخ سوخت اعلام نشده و بحث درباره آن حتی در رده تصمیم‌سازی هم مطرح نیست.» اسداله قلی‌زاده در انتها درباره نحوه ثبت شکایت شهروندان اعلام کرد: «مردم می‌توانند در صورت داشتن انتقاد، شکایت و پیشنهاد با شماره‌های
«021-77522678» و «09627» تماس بگیرند»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است