قطعات خودرو

دولت در تامین ارز واردات به جمع‌بندی نرسیده است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین برخی از منابع آگاه تاکید دارند که وزارت صمت بر سر برخی از بندهای آیین‌نامه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده؛ حال آنکه برخی دیگر عنوان می‌کنند که آیین‌نامه توسط وزارت صمت نهایی شده اما در صف رسیدگی مصوبات هیات دولت مانده است. در هر صورت آنچه مشخص است آیین‌نامه هنوز در کشاکش برخی از موضوعات همچون تامین منابع ارزی، حمایت از خودروسازی کشور، تعرفه و همچنین واردات محصولات اقتصادی مانده است و تا دولت تکلیف خود و برخی از مخالفان واردات را با این مقوله روشن نکند، به‌طور حتم آیین‌نامه واردات خوروهای خارجی ابلاغ نخواهد شد.

در شرایط کنونی اخبار مربوط به بازگشایی واردات خودرو و به دنبال آن ابلاغ آیین‌نامه، توانسته تا حدودی به آرامش بازار وارداتی‌ها و داخلی‌ها کمک کند؛ حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران بازار عنوان می‌کنند که دولت به دلیل موانعی که هم‌اکنون بر سر راه واردات خودرو وجود دارد بی‌میل به حفظ وضع موجود نیست. از سوی دیگر بلاتکلیفی مذاکرات برجام نیز در وضعیت کنونی بی‌تاثیر نبوده است. تامین ارز واردات مدت‌هاست که دغدغه دولت در این زمینه بوده، حال آنکه به نظر می‌رسد بلاتکلیفی برجام تا حدود زیادی در بلاتکلیفی آیین‌نامه واردات خودرو تاثیرگذار بوده است.

اما همان‌طور که عنوان شد واردات خودرو به کشور، گره‌های زیادی دارد، حال آنکه از تامین منابع ارزی به‌عنوان مهمترین چالش ورود محصولات خارجی به کشور نام برده می‌شود. چندی پیش نیز خبری در این زمینه منتشر شد با این مضمون که بانک مرکزی بر سر تامین منابع ارزی واردات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. با‌این‌حال روز گذشته سایت خانه ملت در گفت‌و‌‌گو با علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی به تامین ارز موردنیاز واردات خودرو به کشور پرداخت. رئیس کل بانک مرکزی در این گفت‌و‌گو درخصوص ارز موردنیاز برای واردات خودرو عنوان کرده که این موضوع هنوز در دولت جمع‌بندی نشده اما هر زمانی که بخواهد در دولت جمع‌بندی شود، حتما با هماهنگی بانک مرکزی خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به این نکته اشاره کرده منابع ارزی که برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود، باید در چارچوب منابع و مصارف کشور باشد، به‌گونه‌ای که فشاری به منابع ارزی وارد نشود. لذا این موضوع مدنظر دولت خواهد بود.

از اظهارات علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی این‌طور نتیجه‌گیری می‌شود که تامین منابع ارزی واردات خودرو هنوز محل اختلافات است و دولت در این زمینه هنوز به اجماع نرسیده است. چند روز پیش نیز جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس و یکی از نمایندگان پیگیر ورود خودروهای خارجی به کشور، در توییتی خطاب به سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نوشته بود که «آقای وزیر قرار بود واردات به نفع مردم و در جهت شکستن انحصار خودروسازان باشد، نه فراهم کردن شرایط جدید برای استثمار بیشتر مردم. این فرصت گران‌بها و امید‌آفرین‌ را با تصمیمات متاثر از نفوذ مافیای خودرو، تبدیل به تهدید نکنید.» این توییت مشخص‌کننده آن است که در کنار چالش تامین منابع ارزی برای واردات خودرو، حفظ منافع صددرصدی تولید‌کنندگان خودرو در کشور نیز به چالش دیگری در موضوع آیین‌نامه واردات تبدیل شده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است