قطعات خودرو

رسته ماشین‌آلات دچار کم توجهی و بی‌مهری از طرف اتحادیه شده است

 امیر صادق پور،پیشکسوت بازار لوازم یدکی ماشین الات راهسازی در گفتگو با قطعات خوردو:

 حمایت از تولیدات داخلی با حرف و شعار نمی‌شود

پیشکسوتان راهسازی  35 سال است در این حوزه فعالیت می‌کنند و امیر صادق پوریکی  از پیشکسوتان بازار لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی است که  قهرمان پاورلیفتینگ پیشکسوتان در سال   2018  دراروپا و آسیا بوده و در حال حاضر در کنار فعالیت‌‌های صنفی، فروشنده  لوازم یدکی ماشین آلات  راهسازی در غرب تهران است .

بهانه گفتگوی ما با “امیر صادق پور” پیدا کردن پاسخ  این سوال بود که چرا رسته ماشین آلات راهسازی هنوز اتحادیه مستقل ندارند؟ مشروح این گفتگو را بخوانید.

آیا فضای حاکم بر رسته ماشین‌آلات را به گونه ای می‌بینید که در انتخابات 7 بهمن ماه حضور جدی داشته باشید؟

این اتفاق بستگی به یک ماه آینده دارد، اما واقعیت این است که رسته ماشین‌آلات دچار کم توجهی و بی‌مهری از طرف اتحادیه شده است، از طرفی در نام اتحادیه واژه راهسازی ذکر نشده و کلمه ماشین آلات نشان دهنده خدمات این رسته نیست. نام ماشین آلات اسم عام است و شامل دهها نوع  ماشین‌آلات می‌شود در صورتی که رسته ماشین‌آلات این اتحادیه راهسازی است و این کلمه در نام اتحادیه درج نشده است.

در قسمت غرب یکی از مسائل و مشکلات همین است انگار که ما برادر ناتنی اتحادیه هستیم؛  چرا که همه اعضای هئیت مدیره اتحادیه از ماشین‌آلات خودرو هستند و ما هیچ نماینده‌ای آنجا نداریم واین مسئله برای افرادی که در حوزه  لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی فعالیت می‌کنند، سخت است .

واقعیت این است که رسته راهسازی در ارگان‌ها و سازمان‌ها آن طور که باید شناخته شده نیست و خدمات این دسته که زمان دفاع مقدس در تامین قطعات اهمیت بسیاری داشت و در حال حاضر هم در همه پروژه های مهم راه‌ها، بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و پروژه‌های بزرگ نقش مهمی دارد، شناسانده  نشده است.

 یکی از مشکلات این است که در دارایی ما را فروشنده لوازم سواری حساب می‌کنند، در حالی که  کار ما این نیست و ما قطعات ماشین‌های راهسازی و معدن‌ها و  پروژه‌های بزرگ و فرودگاه‌ها را تامین می‌کنیم و این مسئله را نمی‌توانیم به آنها ثابت کنیم واین اتحادیه به دلیل نامی که انتخاب کرده، شرایط ما را سخت کرده است و اتحادیه اگر قبول کند و نام  را تغییر دهد، در انتخابات شرکت می کنیم و اگراین اتفاق نیفتد، بعید می‌دانم که شرکت کنیم.

در حال حاضر اتحادیه‌ای برای ماشین‌آلات کشاورزی و قطعات وجود دارد و مشخص است که در چه حوزه ای فعالیت می‌کند و هر کسی که با ماشین آلات کشاورزی سر و کار داشته باشد، می‌داند به کجا مراجعه کند اما برای ما مشخص نیست و اعتراض کردیم و نامه  درخواستی برای دفتر غرب نوشته ایم و تقاضا کرده ایم  تا این اسم را تغییر دهند و اگر قبول نکنند، ما پیشنهاد استقلال اتحادیه را ارائه می‌دهیم.

به نظر شما  فعالیت اتحادیه  چقدر می‌تواند برای رسته راهسازی موثر باشد و کار مفیدی انجام دهد؟

فعالیت اتحادیه تاثیر چندانی در رشته راهسازی نداشته است، با وجود اینکه اعضای هئیت مدیره اتحادیه ازافراد متعهد و منتقد هستند، نتوانسته‌اند آنطور که باید موفقیتی در این زمینه کسب کنند. به عنوان مثال اتحادیه دارای دو نشریه است و باید نگرش هیئت مدیره در مورد نشریه تغییر کند اصلاً اختصاص ۲۰ درصد مهم نشریات اتحادیه باعث محبوبیت ریاست نخواهد شد و بهتر است این نشریه به پل دو طرفه‌ای تبدیل شود و بیشتر اطلاعات را از اعضا بگیرد و مشکلات وارد کننده‌ها و به ویژه  تولید کننده‌هایی که مظلوم واقع شدند را منتشر کنند و نظرات آنها را برای حل مشکل اعمال کند و بطور کلی نشریات باید بازتاب نظرات اعضا باشد. بهتر است هیئت‌مدیره به جای گویندگی روش شنوندگی را برگزینند هرچه عکس و مطالب تکراری از طرف هیئت مدیره چاپ شود این شبهه را برای تبلیغات تقویت می کند و  مطالب ملال‌آور و یکنواخت خواهد شد.

آیا اتحادیه  در دوره‌های قبل توانسته به وظایف خود عمل کند ؟

خیر؛ به شدت ضعیف عمل کرده‌اند. ما تولید کننده‌هایی داریم که  هم در حوزه قطعات راهسازی کار می‌کنند و هم در حوزه قطعات خودرو و افراد و شرکت‌های معتبری هستند اما هرگز در نشریات تخصصی نامی از آنها برده  نمی‌شود. من پیش‌تر پیشنهاد دادم که اتحادیه‌ها باید کار فرهنگی کنند و برای این کار باید بودجه‌ای را به نشریات تخصصی اختصاص دهند تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با تولیدات و فعالیت‌های اتحادیه‌ها آشنا شوند.

در حال حاضر بسیاری از فروشنده‌ها، تولید کنندگان را نمی‌شناسند در صورتی که تولید کنندگان زحمت های زیادی می‌کشند و قطعات  با کیفیت تولید می‌کنند و نتیجه این می شود که قطعات را با  زحمت زیاد و ارزبری فراوان از چین وارد می‌کنند، اما اگر تولیدکننده به فروشنده‌ها و مغازه‌داران معرفی شوند هم برای فروشنده ها خوب است و هم از تولیدات داخلی حمایت شده است. حمایت از تولیدات داخلی با حرف و شعار نمی‌شود؛ چرا نباید بدانیم که قطعه و جنسی با کیفیت عالی در کشور تولید می‌شود در حالی‌که کشورهایی مانند ترکیه و سوریه این اجناس را می‌خرند و محصول درکشورمان فروش ندارد؟ این اتفاق خوبی نیست! برای اینکار باید نظر صنف و پیشکسوتان در اولویت باشد.

درست است که هیئت مدیره از افراد خوشنام است، اما باید نقاط ضعف را بپذیرند. به عنوان مثال در بحث کالاهای تقلبی گزارشی  در مورد صنف بلبرینگ فروشان از تلویزیون پخش شد آیا هیئت مدیره که افرادی ازرسته بلبرینگ هم دراتحادیه حضور دارند از تخلف عده کمی در این رسته خبر نداشتند؟

چرا قبل از گزارش صدا و سیما اقداماتی مانند اخطار و در صورت تکرار معرفی آنها به دستگاه‌های مسئول را انجام ندادند؟ این موارد لطمات و خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

به نظر شما هئیت مدیره چگونه باید عمل کند تا منافع و حقوق  قانونی اعضا تامین شود؟

در واقع اتحادیه حمایت لازم را از تولیدکنندگان به عمل نیاورده است با وجودی که در زمینه تولید قطعات تولیدکنندگان مبتکر و ارزنده‌ای وجود دارند هیچ وقت در مورد کیفیت و شناسایی آنها و معرفی تولیدات آنها اقدامی صورت نگرفته است.

از طرفی دسته بازی‌ها و گروه‌بندی‌هایی که درزمان  انتخابات صورت می‌گیرد، اتحادیه را تا حدودی از اهدافش دور می‌کند. به عنوان مثال چرا  یک پرسش نامه با 20-30 سوال تهیه نشده تا از اعضا نظر‌سنجی کند که مشکلات را بازگو کنند و نظرات و انتقادات خود را از اتحادیه بیان کنند و پیشنهادات را هم ارائه دهند که در حوزه کالاهای  قاچاق و کالاهای تقلبی چکارهایی می توانیم انجام دهیم ومتاسفانه  تا  حالا اتحادیه این کار را نکرده است.

به عنوان مثال من نمایندگی صنایع هیدرولیک در ایران را دارم این شرکت محصولات خود را به کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، عراق و … صادر می‌کند و در زمینه تولید پمپ‌های ماشین‌های راهسازی و صنفی و پمپ های فرمان هیدرولیک پژو سمند فعالیت دارد و محصولات خود را به شرکت های سایپا و ایران خود رو هم  می‌دهد اما اتحادیه  با وجود درخواست های مکرر برای  شناسایی آنها کاری انجام نداده است و اتحادیه می‌تواند از بسته شدن شرکت که توان تولید قطعات  با کیفیت و کمیت بالا دارد را با ایجاد کمیسیون تولید کنندگان فراهم کرده و از واردات قطعات مشابه آن جلوگیری کند.

با توجه به اینکه 11 سال از تاسیس دفتر شورای مشورتی غرب می گذرد هنوز نتوانسته بین اعضا همگرایی ایجاد کند . به نظر شما دلیل پا نگرفتن دفتر غرب و کم اثر بودن آن چیست؟

از نظر همکاران رسته، دفتر مشاورتی با وجود این که از افراد صدیق و متعهد تشکیل شده به علت نداشتن اختیارات لازم نتوانسته آن‌طور که باید باعث مشارکت بیشتر و حمایت بیشتر اعضا باشد و همکاران ما  بیشتر این دفتر را پل ارتباطی یک‌طرفه  برای وصول مطالبات  و کمک جهت بلایای طبیعی و غیره  می‌دانند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است