قطعات خودرو

رنو تالیسمان دست دوم؛ مشخصات فنی، قیمت و مقایسه با رقبا

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، برابر با کل تاریخ خودروی کشورمان است. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد. این مدل، رنو ۱۹۰۰ با لاستیک‌های توپُر بود. طی دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، رنو ۵، پس از پیکان، دومین خودروی پرفروش بازار کشور بود و با ممنوعیت واردات مدل‌های خارجی، توسط سایپا عرضه می‌شد. پیش‌از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت رنوپارس نماینده‌ی رسمی رنو در ایران بود که همچنان خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد.

 

 

رنو تالیسمان نمای عقب

تنوع واردات خودروهای خارجی به ایران، از اوایل دهه‌ی ۹۰ خورشیدی افزایش یافت. زمانی که ارزش دلار بازار آزاد در محدوده‌ی ۳ هزار تومان بود، امکان خرید مدل‌های صفر کیلومتر کره‌ای با قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان وجود داشت. این شرایط، فرصت مناسبی برای برند رنو ایجاد کرد تا ضمن استفاده از سابقه و شهرت خود در ایران، مدل‌های جدید شامل تالیسمان و کولئوس را به ایران وارد کند. این خودروها در ابتدای ورود، حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت داشتند اما پس از استقبال عمومی، افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی تجربه کردند.

 

 

علاوه‌بر اصالت برند، سبک طراحی رنو برای تالیسمان و کولئویس منجز به جذب مشتری برای این خودروها در اواسط دهه‌ی ۹۰ خورشیدی شد. این دو مدل در کلاس بدنه‌ی سدان خانوادگی و کراس‌اور، از نظر قیمت مشابه بودند اما تفاوت‌های فنی مهمی داشتند. به همین دلیل، بعد از گذشت سال‌های متمادی، رضایت نسبی از کولئوس وجود دارد؛ درحالی‌که بسیاری از خریداران تالیسمان با مشکلات فنی مواجه شده‌اند.

 

 

رنو تالیسمان گرندتور

تالیسمان سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. خط مونتاژ این مدل تا سال ۲۰۲۲ در فرانسه فعال بود و هم‌اکنون فقط در کره جنوبی تولید می‌شود. نمونه‌های وارداتی از این خودرو برای بازار ایران نیز، ساخت کره هستند.  تالیسمان با پلتفرم CMF-CD مشابه نیسان سنترا، یکی از معدود سدان‌های خانوادگی تولید شده با قابلیت مصرف گاز مایع LPG است و به همین دلیل، محبوبیت زیادی در کره جنوبی دارد. رنو تالیسمان با دو نوع بدنه‌ی سدان و استیت (گرندتور) در بازار جهانی فروخته شد اما در ایران فقط با نمونه‌ی سدان حضور داشت. همچنین، ۱۳ نوع پیشرانه‌ی بنزینی، دیزلی و LPG برای تالیسمان وجود دارد که ۱/۳ لیتری سه سیلندر توربو با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و دو لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۵ اسب بخار را شامل می‌شود. تالیسمان در ایران و بسیاری دیگر کشورهای جهان، مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ بوست بالا، با قدرت ۱۹۰ اسب بخار است.

 

 

طراحی بدنه و نمای بیرونی رنو تالیسمان

با گذشت ۷ سال از طراحی تالیسمان، هنوز می‌توان ظاهر بیرونی این خودرو را چشم‌نواز و هماهنگ با استاندارد جهانی توصیف کرد. حالت C شکل نوار LED روشنایی روز که زیر کاسه‌ چراغ‌های اصلی نصب شده است، به خوبی زبان طراحی رنو در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. این سبک طراحی برای کولئوس، مگان و کلیو نیز استفاده شد.

 

 

رنو تالیسمان نمای پشت

جلوپنجره‌ی بزرگ با خطوط براق کروم، نشان تجاری شرکت سازنده با ابعاد نامتعارف و خودداری شرکت سازنده از نصب سپر پلاستیکی سیاه‌رنگ، نمای اصلی تالیسمان را لوکس و جذاب نشان می‌دهد. کشیدگی کاپوت جلو تا لبه‌ی چراغ‌ها، حجم‌دهی مناسب بدنه با خطوط ملایم و جایگاه مناسب برای مه‌شکن‌ها، دیگر نکات مثبت در طراحی رنو تالیسمان هستند.

 

 

از نمای جانبی، شیب چشم‌نواز سقف تا انتهای بدنه، حس یک سدان فست‌بک مشابه سدان‌های آئودی را برای تالیسمان فراهم می‌کند؛ درحالی‌که محصول ساخت رنو، صندوق عقب معمولی با درپوش جدا از شیشه‌ی پشت دارد. تالیسمان برای رکاب و حاشیه‌ی گلگیرها نیز فاقد ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ است. این خودرو با رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ آلومینیوم، آینه بغل رنگ بدنه‌ی راهنمادار و تزئینات کروم برای قاب پنجره ارائه می‌شود.

 

 

رنو تالیسمان نمای جانبی

در پشت تالیسمان نیز، حالت چراغ‌ها مشابه کولئوس است و نوعی پیوستگی دارد. برجستگی شبیه اسپویلر در انتهای درپوش صندوق استفاده شده و جایگاه بسیار خوبی برای اگزوزها نصب شده است. زیر سپر عقب، ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ وجود دارد که البته جزئی و قابل تحمل به نظر می‌رسد. در مجموع حجم‌دهی بدنه برای نمای عقب تالیسمان به خوبی انجام شده و دارای خمیدگی‌های چشم‌نواز سپر است.

 

 

رنو تالیسمان با طول ۴۸۴۸ میلی‌متر، عرض ۲۰۸۱ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۶۳ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲۸۰۸ میلی‌متر در ایران فروخته شد. از نظر ابعاد، تالیسمان نسبت به تویوتا کمری نسل XV40 مدل ۲۰۱۳ موجود در ایران، کمی بزرگ‌تر است.

 

 

نمای داخلی و طراحی کابین رنو تالیسمان

برخلاف ظاهر بیرونی خودرو که نزدیک به کلاس لوکس محسوب می‌شود، سبک طراحی و ادوات استفاده شده برای کابین تالیسمان، ارزان‌قیمت و کسل‌کننده به نظر می‌رسد. این خودرو برای افراد متمول در بازار ایران که بهای ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومانی جهت خرید تالیسمان دست دوم پرداخته‌اند، نکته‌ی منفی بسیار مهم محسوب می‌شود.

 

 

رنو تالیسمان نمای داخلی

ماده‌ی اصلی داشبورد پلاستیک خشک با رنگ تیره است. البته در بعضی کشورها، داشبورد دو رنگ با چرم قهوه‌ای روشن نیز وجود دارد. نمایشگر تخت ۸/۷ اینچی با ساختار عمودی، بزرگ و کاربردی به نظر می‌رسد اما هماهنگی چندانی با دیگر اجزای کابین فراهم نمی‌کند. حالت خروجی‌های هوا در طرفین نمایشگر، چندان جذاب نیست و کلیدهای گردان مخصوص تهویه مطبوع و کنترل صدای سیستم سرگرمی هم، زیبایی کابین را کاهش می‌دهند.

 

 

پشت فرمان، پنل دیجیتال با عقربه‌‌های آنالوگ در طرفین نصب شده است. این شرایط، حس یک خودروی مدرن را به راننده‌ی تالیسمان می‌دهد؛ اما طراحی فرمان با کلیدهای پلاستیکی، ناخوشایند و ارزان‌قیمت به نظر‌ می‌رسد. داخل تودری‌ها و کنسول میانی مواد نرم با چرم منصوعی استفاده شده است تا حس بهتری برای سرنشینان فراهم شود.

 

 

رنو تالیسمان نمای پنل فرمان

طراحی صندلی‌های جلو و راحتی برای سرنشینان ردیف اول تالیسمان، بسیار خوب است. چرم سیاه استفاده شده برای این قسمت، همراه با پشت سری‌های بزرگ و خط دوخت روشن، ترکیب جذابی برای تالیسمان ارائه می‌دهد. از سویی دیگر، راحتی سرنشیان عقب خودرو، چندان مناسب نیست و در مقایسه با کمری XV40 مدل ۲۰۱۳ بازار ایران، ناکافی به نظر می‌رسد. در عوض، صندوق تالیسمان با حجم مفید ۶۰۸ لیتر، شرایط بسیار خوبی برای حمل بار در سفرهای بین شهری دارد.

 

 

پیشرانه و مشخصات فنی رنو تالیسمان

پیش‌تر گفته شد که تالیسمان در ایران فقط با پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتر بوست بالا وارد شد. فناوری رنو برای این موتور کم حجم، قدرت بسیار خوب ۱۹۰ اسب بخار با گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. گیربکس ۷ سرعته‌ی دو کلاچه و تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۲۵۰۰ دور بردقیقه، نقش مهمی در سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۵ ثانیه برای تالیسمان دارند. همچنین مصرف سوخت بزرگراهی خودرو، ۴/۵ تا ۵ لیتر در صد کیلومتر است که برای سدان خانوادگی با وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم، نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود. میانگین مصرف بنزین تالیسمان در ایران، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی رنو تالیسمان

نمونه‌های وارد شده به ایران، اکثرا نسخه‌ی E3 محسوب می‌شوند و از نظر امکانات، نزدیک به فول آپشن هستند. در بحث فنی، حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort، فرمان برقی و سیستم پایداری ESP با کنترل لغزش TCS وجود دارد.

 

 

کابین رنو تالیسمان

تالیسمان دارای ۵ ستاره ایمنی از بنیاد ایمنی اتحادیه اروپا (Euro-NCAP) است. ترمزهای ضدقفل همراه ترمز کمکی، ترمز دستی برقی، کیسه هوا جلو برای راننده و سرنشین کناری با ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، برف‌پاک‌کن هوشمند، چراغهای اتوماتیک، صندوق‌پران خودکار با حسگر، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم صوتی قدرتمند Bose با ۱۳ بلندگو همراه  تجهیزات مولتی مدیا R-link2 و نمایشگر ۸.۷ اینچی، کول باکس، چراغ های LED جلو، دوربین دنده عقب، سقف پانوراما، سامانه هشدار نقطه کور و رادار جانبی، سیستم کمکی پارک، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب در تالیسمان E3 موجود است. مدل E2 فاقد سنسورهای جلو، رادار نقطه کور، نمایشگر HUD، حسگر حرکتی صندوق‌پران ، گرمکن داخل صندلی‌، ماساژور و سیستم صوتی BOSE است.

 

 

بررسی فنی و کیفیت رانندگی

روی کاغذ، قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر برای تالیسمان، راضی کننده به نظر می‌رسد. این توانایی فنی حاصل از یک پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری، شاهکار مهندسی است اما استهلاک بالا و ناهماهنگی با بنزین موجود در ایران، مشکلات متعددی برای خریداران تالیسمان به وجود آورد. خریداران این خودرو برای جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه، همیشه مجبور به خرید بنزین سوپر و مکمل‌های سوخت هستند که البته برای مالک خودروی با قیمت بیش از ۱/۵ میلیارد تومان، اهمیت چندانی ندارد؛ اما استفاده از تالیسمان در سفرهای بین شهری و مناطق دورافتاده ایران را محدود می‌کند. نباید فراموش کنیم، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، تعهدی مبنی بر تامین بنزین سوپر ندارد و حتی در شهرهای بزرگ، گه‌گاه فقدان بنزین سوپر اتفاق می‌افتد.

 

 

رنو تالیسمان E3

مصرف سوخت پایین و شتاب‌گیری بسیار خوب، مهم‌ترین نکات مثبت در تالیسمان هستند. این موارد، بازار دست دوم تالیسمان را با وجود مشکلات فنی، جذاب نگه داشته است. این خودرو فرانسوی ساخت کره در ایران، از نظر سیستم تعلیق و فنربندی نیز، کاستی‌هایی نسبت به تویوتا کمری XV40  یا ایپتیما هم‌مدل دارد. سرنشینان تالیسمان، هنگام گذر از دست‌اندازهای پرتعداد موجود در خیابان‌های ایران، متوجه تعلیق خشک خودرو می‌شوند و راحتی متناسب با یک سدان لوکس را احساس نمی‌کنند.

 

 

قیمت رنو تالیسمان دست دوم در ایران و مقایسه با رقبا

عمده‌ی تالیسمان‌های وارداتی در ایران، مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هستند. این خودروها از نظر کیفیت فنی، کارکرد و سلامت پیشرانه، تفاوت دارند و بازه‌ی قیمتی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومن را پوشش می‌دهند.

 

 

از دیدگاه نگارنده، تویوتا کمری مهم‌ترین رقیب تالیسمان محسوب می‌شود. نسل قدیمی از سری XV40 مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، کمیاب است اما با قیمتی حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان، ارزش خرید بالا دارد. همچنین نسل جدیدتر کمری XV50 ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز در نمونه‌های کم‌کار، حدود ۱/۳ تا ۱/۵ میلیارد تومان معامله می‌شوند. این خودروها از نظر شتاب‌گیری، مصرف سوخت و امکانات جانبی، برتر از تالیسمان نیستند اما راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کنند و هزینه نگه‌داری پایین دارند.

 

 

کیا اپتیما 2015

کیا اپتیما و هیوندای سوناتا، سدان‌های کره‌ای رقیب برای تالیسمان هستند. هم‌اکنون سوناتا ۲۰۱۵ باکارکرد ۵۰ هزار کیلومتر، ۱/۵ میلیارد تومان و سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۲/۲ میلیاد تومان قیمت دارد. همین شرایط برای کیا اپتیما نیز برقرار است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است