قطعات خودرو

سقوط ۷۰ درصدی مراجعه برای دریافت سرویس‌های نوروزی خودرو| استفاده از قطعات دست دوم تا ۹۰ درصد رشد یافت

به گزارش «قطعات خودرو»:

رنابادی، مدیر یک مجموعه خدمات خودرویی، با اشاره به نزدیک شدن سفرهای نوروزی و آمادگی فنی خودروها، گفت: متاسفانه شرایط حاکم بر تعمیرات در کشور به گونه‌ای شده که مراجعه مالکان به تعمیرگاه ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها آمادگی خودروها برای سفر به شدت قابل توجه و پر اهمیت است. هرچند که در گشت و گذار شهر به خوبی در خواهید یافت که بازار تعمیرات نه تنها داغ نیست بلکه با کاهش نیز مواجه است. از سویی شرایط اقتصادی حاکم سبب ایجاد رکود برای صنعت خودرو و زنجیره آن شده است. اما، کارشناسان توصیه می‌کنند برای انجام پروسه تعمیرات جهت آمادگی خودرو برای سفر، براساس دستورالعمل‌های خودروساز و قطعات با کیفیت انجام شود.

برای بررسی بازار تعمیرات خودرو با «رضا برنابادی» مدیر یک مجموعه خدمات خودرویی به گفتگو پرداختیم که در ادامه بخشی از آن را از نگاه خواهیم گذراند:

* باتوجه به نزدیک شدن احتمالی سفرهای نوروزی، میزان مراجعه مالکان خودروها برای انجام سرویس‌های دوره‌ای چه میزان افزایش داشته است؟
مراجعه مالکان خودروها نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش ۷۰ درصدی نیز مواجه شده است، این موضوع نیز به دلیل کرونا نیست. بلکه به دلیل کاهش توان خرید مردم مراجعه‌ها برای انجام تعمیرات و آمادگی برای سفرهای نوروزی به شدت کاهش داشته است.

* به توان مالی مالکان خودروها اشاره کردید، عمده مراجعاتی که انجام می‌شود برای تعمیر یا تعویض قطعات است؟
متاسفانه شرایط حاکم بر تعمیرات در کشور به گونه‌ای شده که مالک خودرو تمایل به تعویض ندارد. به طور مثال روز گذشته مالک یک خودرو کُره‌ای که مشتری ثابت مجموعه ما هست، پیش از مراجعه هزینه تعویض قطعه، دستمزد و برندهای موجود در مورد قطعه در بازار را استعلام گرفت. زمانی که در پاسخ به سوالاتش به بازه قیمتی ۷۰۰ هزار تومانی تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی لنت‌ترمز اشاره کردیم، از تعویض منصرف شد. این درحالی هست که زمانی برای تعویض گیربکس مراجعه می‌کرد چندان مباحث مالی به این شکل برای مشتری مطرح نبود.

* عمده مراجعه‌هایی که به تعمیرگاه‌ها برای انجام سرویس‌های نوروزی و آمادگی سفر انجام می‌شود، خودروهای تولید داخل هستند یا خودروهای وارداتی؟
تفاوتی بین خودروها چندان وجود ندارد، مهم‌ترین موضوع این هست که تمام مالکان خودروها به دنبال قطعات استوک هستند. به غیر از اینکه قطعات اصلی در بازار به سختی یافت یا وجود ندارند، بسیاری از مالکان به دنبال این مساله هستند که فقط خودرو را روشن و حرکت دهند.

بسیاری از مالکان به دنبال استفاده از قطعات استوک هستند و در زمان تعمیر فقط توصیه به این موضوع دارند که قطعه استوک برای خودرو تهیه شود. خیلی وقت هست که خودروهای داخلی و چینی اقدام به تعویض کیت کلاچ نکرده و فقط آن را با هزینه ۶۰۰ هزار تومانی تعمیر می‌کنند

* بر این اساس نسبت به سال گذشته چند درصد استفاده از قطعات استوک افزایش داشته است؟
نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری در استفاده از قطعات استوک ایجاد شده است. بسیاری از مالکان به دنبال استفاده از قطعات استوک هستند و در زمان تعمیر فقط توصیه به این موضوع دارند که قطعه استوک برای خودرو تهیه شود. خیلی وقت هست که خودروهای داخلی و چینی اقدام به تعویض کیت کلاچ نکرده و فقط آن را با هزینه ۶۰۰ هزار تومانی تعمیر می‌کنند. اگر مجموعه کیت کلاچ تعویض شود، حدود دو میلیون تومان هزینه دارد. این تنها منوط به کیت کلاچ نبوده، بلکه قطعات جلوبندی نیز به شدت به سمت تعمیر پیش رفته است. نکته قابل توجه اینجاست که کارگاه‌های تعمیر قطعات استوک رشد قابل توجهی داشته است.

* سرویس‌های دوره‌ای خودروها از سوی مالکان با چه کاهشی مواجه و این مورد چه مقدار افت داشته است؟
سرویس‌های دوره‌ای فقط در خودروهای آلمانی به شدت رعایت می‌شود، اما مالکان سایر خودروهای کره‌ای و داخلی تمایلی به مراجعه جهت انجام سرویس‌های دوره‌ای ندارند.

* چه توصیه‌ای به مالکان خودروها برای آمادگی خودرو جهت سفر دارید؟
ابتدا توصیه می‌شود در شرایط فعلی به دلیل عدم شیوع انتقال ویروس کرونا از سفر پرهیز شود. اگر مجبور به سفر شدند، تمام سرویس‌های دوره‌ای از جمله تسمه یا زنجیر تایم، مجموعه جلوبندی، تنظیم فرمان، سیستم‌های رفاهی و ایمنی را بررسی و بازدید کنند. اگر قرار هست به سفر بروید و خودروها را آماده نکرده باشید، نه تنها سفر به کام مسافر تلخ خواهد شد. بلکه هزینه گزاف یدک و حمل خودرو جهت تعمیر نیز تحمیل خواهد شد. هرچند اگر مالک شانس داشته باشد که تعمیرکار حرفه‌ای و قطعه با کیفیت جهت انجام این پروسه پیدا کند. بنابراین در زمان آماده سازی خودرو برای سفر به دنبال صرفه جویی اقتصادی نباشید و از استفاده کردن قطعات استوک به شدت پرهیز کنید.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است