امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 25 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5506

قطعات خودرو: تا پیش از اینکه نفسم روی تخت بیمارستان به شماره بیفتد و سرفه‌های ممتد امانم را ببرد، اعداد و ارقامی که هر روز از تعداد فوتی‌ها و شناسایی بیماران جدید مبتلا به کرونا و بیماران بستری به نقل از وزارت بهداشت می‌نوشتم، صرفا نگاه از دور به رنجی بود که در کمین مردم نشسته بود و اطلاعات و میزان آگاهی‌ام در حد نوشتن خبر و گزارش بود؛ اما واقعا نمی‌دانستم بیماران مبتلا به کرونا روی تخت بیمارستان‌ها و خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست می‌دهند، چه رنجی را تحمل می‌کنند.

سه‌گانه کرونا، سردرگمی مردم و حرف‌های متناقض مسئولان

برداشت اول: بالاخره سفر برویم یا نرویم؟

آنچه من، بیماران بستری در بیمارستان‌ها، کادر درمان و چه بسا همه مردم را سردرگم می‌کند، حرف‌های ضدونقیض مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله است.

مدت‌هاست وزیر بهداشت با خواهش و تمنا و گاه با تضرع از مردم می‌خواهد که سفر نروند، در دورهمی‌ها و مراسم عروسی و عزا شرکت نکنند و حتی پیش آمده که خود را وزیر مرده‌شورخانه خطاب می‌کند و با بغض از خستگی خودش و همکارانش در جمع‌آوری تلفات ناشی از کرونا حرف می‌زند اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد و در واقع آینه رفتار آن‌هاست، با حرف‌های سعید نمکی و مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصراصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

برداشت دوم: توصیه‌ها نادیده گرفته می‌شود؟

در اینکه تعداد زیادی از مردم خطرکرونا را جدی نمی‌گیرند شکی نیست. اما مشکل جایی حادتر می‌شود که مردم به توصیه‌های مسئولان اعتنا نمی‌کنند و دلیلش را ضدونقیض‌گویی‌های مسئولان می‌دانند.

وزیر بهداشت مردم را از رفتن به سفر در تعطیلات نوروز و تعطیلات عید فطر منع می‌کند و خبر ازمسدود بودن جاده‌ها می‌دهد؛ اما در عمل  مردم می‌بینند فقط تردد مسافران با خودروهای شخصی ممنوع شده! و در تصمیمی عجیب  سفر با اتوبوس و قطار و هواپیما که تعداد مسافران بیشتر است و احتمال سرایت به مراتب بالاتر، آزاد اعلام شده است!

این تصمیم عجیب را هر عقل سلیمی رد می‌کند و حتی کودکان دبستانی سوال می‌کنند چطور مسافران در اتوبوسی با ظرفیت 40 نفر در فضایی بسته و طی مسافت‌های طولانی درگیر کرونا نمی‌شوند؛ اما 5 نفر از اعضای یک خانواده در خودروی شخصی کرونا می‌گیرند؟

این تصمیم‌ها و اظهارنظرهای کارشناسی‌نشده مسئولان بیشتر باعث آشفتگی و فراهم آوردن فضای پر از ابهام و در نهایت بی‌اعتمادی مردم به مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و در نتیجه اهمیت ندادن آنها به شیوع کرونا شده است.

از طرفی هماهنگ نبودن وزارت بهداشت با ستاد مقابله با کرونا و نهادهای مربوطه و چرایی جریمه کردن خودروهای شخصی همزمان با تردد راحت اتوبوس‌های مملو از مسافر، سوالاتی است که ذهن همه مردم را درگیر کرده و کسی پاسخگوی این سوالات نیست.

درعین حال تصاویری که ازجاده‌ها در ایام تعطیلات مشاهده می‌شود، دلیل واضحی بر این بی‌اعتنایی‌ها و بی‌اعتمادی‌هاست.

برداشت سوم: آمارها چه می‌گویند؟

بر اساس آخرین خبری که امروز از تلفات بیماران مبتلا به کرونا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت درشبانه‌روز گذشته ۲۰۲ نفر از هموطنان را از دست دادیم و ۱۰۱۴۵ بیمار جدید شناسایی شد.

طبق آمار منتشرشده در روزهای پایانی  فروردین ماه، 3 رکورد سیاه و قرمز به ثبت رسید و تعداد بستری‌های روزانه بیماری کرونا به اوج خود در 5 ماه اخیر رسید.

تقویم کرونایی کشور نشان می‌دهد تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور که در روز 17 فروردین 17 هزار و 430 نفر بود، در 18 فرودین ماه 17 درصد رشد داشت  و به 20 هزار و 450 نفر رسید و از آن به عنوان قرمزترین روز کرونایی کشور یاد می‌شود.

از 18 فروردین که آمار ابتلا به کرونا از مرز 20 هزار نفرعبور کرد همواره آمارهای ابتلا و فوت بیماران متغیر بوده و می‌توان گفت روزهای آخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه کشوردر وضعیت قرمز قرار گرفت.

به طور کلی بررسی تعداد مبتلایان روزانه از بهمن سال 98 نشان می‌دهد این حد از ابتلا در ایران بی‌سابقه بوده است.

همچنین روند این متغیر از ابتدای مهر 99 نشان می‌دهد که پس از ثبت اوج بیماری در اواسط پاییز، این متغیر روندی نزولی داشته اما با شروع سال 1400 دوباره روندی صعودی به خود گرفته است.

در هفته گذشته ۲۳۲۵ خانواده داغدار شدند

در یک هفته اخیر(یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ) پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به بالای ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند. این یعنی هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند و درهر دقیقه ۱۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، یا هر ۵.۴۵ ثانیه زندگی  یک نفر در اثرابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفت.

این ارقام نشان می‌دهد که دریک هفته گذشته  ۲۳۲۵ خانواده عزادار شدند و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شد. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور هم‌چنان ادامه یافته است.

هشدار؛ موج‌ بعدی کرونا در راه است

هر چند این روزها اعلام می‌شود که شرایط بهتر شده، اما عده زیادی از مسئولان نگران آغاز موج بعدی کرونا هستند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفته: قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن تعداد بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 برداشت آخر: در پایان مردم مقصرند!

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصر اصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

Print 🖨
  • ستاد ملی مبارزه با کرونا, مسافرت, موج چهارم, وزیر بهداشت
[ctp_print]
قبلیقبلمانعی دیگر پیش‌پای سارقان؛ محصولات ایران خودرو به ردیاب مجهز می‌شوند
بعدیبازار داغ؛ بغض، نمی‌خواستم بیام، احساس تکلیفبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن