قطعات خودرو

سه‌گانه کرونا، سردرگمی مردم و حرف‌های متناقض مسئولان

برداشت اول: بالاخره سفر برویم یا نرویم؟

آنچه من، بیماران بستری در بیمارستان‌ها، کادر درمان و چه بسا همه مردم را سردرگم می‌کند، حرف‌های ضدونقیض مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله است.

مدت‌هاست وزیر بهداشت با خواهش و تمنا و گاه با تضرع از مردم می‌خواهد که سفر نروند، در دورهمی‌ها و مراسم عروسی و عزا شرکت نکنند و حتی پیش آمده که خود را وزیر مرده‌شورخانه خطاب می‌کند و با بغض از خستگی خودش و همکارانش در جمع‌آوری تلفات ناشی از کرونا حرف می‌زند اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد و در واقع آینه رفتار آن‌هاست، با حرف‌های سعید نمکی و مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصراصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

برداشت دوم: توصیه‌ها نادیده گرفته می‌شود؟

در اینکه تعداد زیادی از مردم خطرکرونا را جدی نمی‌گیرند شکی نیست. اما مشکل جایی حادتر می‌شود که مردم به توصیه‌های مسئولان اعتنا نمی‌کنند و دلیلش را ضدونقیض‌گویی‌های مسئولان می‌دانند.

وزیر بهداشت مردم را از رفتن به سفر در تعطیلات نوروز و تعطیلات عید فطر منع می‌کند و خبر ازمسدود بودن جاده‌ها می‌دهد؛ اما در عمل  مردم می‌بینند فقط تردد مسافران با خودروهای شخصی ممنوع شده! و در تصمیمی عجیب  سفر با اتوبوس و قطار و هواپیما که تعداد مسافران بیشتر است و احتمال سرایت به مراتب بالاتر، آزاد اعلام شده است!

این تصمیم عجیب را هر عقل سلیمی رد می‌کند و حتی کودکان دبستانی سوال می‌کنند چطور مسافران در اتوبوسی با ظرفیت 40 نفر در فضایی بسته و طی مسافت‌های طولانی درگیر کرونا نمی‌شوند؛ اما 5 نفر از اعضای یک خانواده در خودروی شخصی کرونا می‌گیرند؟

این تصمیم‌ها و اظهارنظرهای کارشناسی‌نشده مسئولان بیشتر باعث آشفتگی و فراهم آوردن فضای پر از ابهام و در نهایت بی‌اعتمادی مردم به مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و در نتیجه اهمیت ندادن آنها به شیوع کرونا شده است.

از طرفی هماهنگ نبودن وزارت بهداشت با ستاد مقابله با کرونا و نهادهای مربوطه و چرایی جریمه کردن خودروهای شخصی همزمان با تردد راحت اتوبوس‌های مملو از مسافر، سوالاتی است که ذهن همه مردم را درگیر کرده و کسی پاسخگوی این سوالات نیست.

درعین حال تصاویری که ازجاده‌ها در ایام تعطیلات مشاهده می‌شود، دلیل واضحی بر این بی‌اعتنایی‌ها و بی‌اعتمادی‌هاست.

برداشت سوم: آمارها چه می‌گویند؟

بر اساس آخرین خبری که امروز از تلفات بیماران مبتلا به کرونا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت درشبانه‌روز گذشته ۲۰۲ نفر از هموطنان را از دست دادیم و ۱۰۱۴۵ بیمار جدید شناسایی شد.

طبق آمار منتشرشده در روزهای پایانی  فروردین ماه، 3 رکورد سیاه و قرمز به ثبت رسید و تعداد بستری‌های روزانه بیماری کرونا به اوج خود در 5 ماه اخیر رسید.

تقویم کرونایی کشور نشان می‌دهد تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور که در روز 17 فروردین 17 هزار و 430 نفر بود، در 18 فرودین ماه 17 درصد رشد داشت  و به 20 هزار و 450 نفر رسید و از آن به عنوان قرمزترین روز کرونایی کشور یاد می‌شود.

از 18 فروردین که آمار ابتلا به کرونا از مرز 20 هزار نفرعبور کرد همواره آمارهای ابتلا و فوت بیماران متغیر بوده و می‌توان گفت روزهای آخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه کشوردر وضعیت قرمز قرار گرفت.

به طور کلی بررسی تعداد مبتلایان روزانه از بهمن سال 98 نشان می‌دهد این حد از ابتلا در ایران بی‌سابقه بوده است.

همچنین روند این متغیر از ابتدای مهر 99 نشان می‌دهد که پس از ثبت اوج بیماری در اواسط پاییز، این متغیر روندی نزولی داشته اما با شروع سال 1400 دوباره روندی صعودی به خود گرفته است.

در هفته گذشته ۲۳۲۵ خانواده داغدار شدند

در یک هفته اخیر(یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ) پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به بالای ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند. این یعنی هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند و درهر دقیقه ۱۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، یا هر ۵.۴۵ ثانیه زندگی  یک نفر در اثرابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفت.

این ارقام نشان می‌دهد که دریک هفته گذشته  ۲۳۲۵ خانواده عزادار شدند و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شد. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور هم‌چنان ادامه یافته است.

هشدار؛ موج‌ بعدی کرونا در راه است

هر چند این روزها اعلام می‌شود که شرایط بهتر شده، اما عده زیادی از مسئولان نگران آغاز موج بعدی کرونا هستند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفته: قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن تعداد بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 برداشت آخر: در پایان مردم مقصرند!

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصر اصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *