• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودرو امروز
  • فروش خودرو
  • جهان خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودرو امروز
  • فروش خودرو
  • جهان خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=5506

خانه » سه‌گانه کرونا، سردرگمی مردم و حرف‌های متناقض مسئولان

  • زهره حاجیان
  • 25 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5506

قطعات خودرو: تا پیش از اینکه نفسم روی تخت بیمارستان به شماره بیفتد و سرفه‌های ممتد امانم را ببرد، اعداد و ارقامی که هر روز از تعداد فوتی‌ها و شناسایی بیماران جدید مبتلا به کرونا و بیماران بستری به نقل از وزارت بهداشت می‌نوشتم، صرفا نگاه از دور به رنجی بود که در کمین مردم نشسته بود و اطلاعات و میزان آگاهی‌ام در حد نوشتن خبر و گزارش بود؛ اما واقعا نمی‌دانستم بیماران مبتلا به کرونا روی تخت بیمارستان‌ها و خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست می‌دهند، چه رنجی را تحمل می‌کنند.

سه‌گانه کرونا، سردرگمی مردم و حرف‌های متناقض مسئولان

برداشت اول: بالاخره سفر برویم یا نرویم؟

آنچه من، بیماران بستری در بیمارستان‌ها، کادر درمان و چه بسا همه مردم را سردرگم می‌کند، حرف‌های ضدونقیض مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله است.

مدت‌هاست وزیر بهداشت با خواهش و تمنا و گاه با تضرع از مردم می‌خواهد که سفر نروند، در دورهمی‌ها و مراسم عروسی و عزا شرکت نکنند و حتی پیش آمده که خود را وزیر مرده‌شورخانه خطاب می‌کند و با بغض از خستگی خودش و همکارانش در جمع‌آوری تلفات ناشی از کرونا حرف می‌زند اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد و در واقع آینه رفتار آن‌هاست، با حرف‌های سعید نمکی و مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصراصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

و ستاد ملی مقابله با کرونا تناقض دارد و مردم این تناقض‌ها را خوب می‌فهمند.

برداشت دوم: توصیه‌ها نادیده گرفته می‌شود؟

در اینکه تعداد زیادی از مردم خطرکرونا را جدی نمی‌گیرند شکی نیست. اما مشکل جایی حادتر می‌شود که مردم به توصیه‌های مسئولان اعتنا نمی‌کنند و دلیلش را ضدونقیض‌گویی‌های مسئولان می‌دانند.

وزیر بهداشت مردم را از رفتن به سفر در تعطیلات نوروز و تعطیلات عید فطر منع می‌کند و خبر ازمسدود بودن جاده‌ها می‌دهد؛ اما در عمل  مردم می‌بینند فقط تردد مسافران با خودروهای شخصی ممنوع شده! و در تصمیمی عجیب  سفر با اتوبوس و قطار و هواپیما که تعداد مسافران بیشتر است و احتمال سرایت به مراتب بالاتر، آزاد اعلام شده است!

این تصمیم عجیب را هر عقل سلیمی رد می‌کند و حتی کودکان دبستانی سوال می‌کنند چطور مسافران در اتوبوسی با ظرفیت 40 نفر در فضایی بسته و طی مسافت‌های طولانی درگیر کرونا نمی‌شوند؛ اما 5 نفر از اعضای یک خانواده در خودروی شخصی کرونا می‌گیرند؟

این تصمیم‌ها و اظهارنظرهای کارشناسی‌نشده مسئولان بیشتر باعث آشفتگی و فراهم آوردن فضای پر از ابهام و در نهایت بی‌اعتمادی مردم به مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا و در نتیجه اهمیت ندادن آنها به شیوع کرونا شده است.

از طرفی هماهنگ نبودن وزارت بهداشت با ستاد مقابله با کرونا و نهادهای مربوطه و چرایی جریمه کردن خودروهای شخصی همزمان با تردد راحت اتوبوس‌های مملو از مسافر، سوالاتی است که ذهن همه مردم را درگیر کرده و کسی پاسخگوی این سوالات نیست.

درعین حال تصاویری که ازجاده‌ها در ایام تعطیلات مشاهده می‌شود، دلیل واضحی بر این بی‌اعتنایی‌ها و بی‌اعتمادی‌هاست.

برداشت سوم: آمارها چه می‌گویند؟

بر اساس آخرین خبری که امروز از تلفات بیماران مبتلا به کرونا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت درشبانه‌روز گذشته ۲۰۲ نفر از هموطنان را از دست دادیم و ۱۰۱۴۵ بیمار جدید شناسایی شد.

طبق آمار منتشرشده در روزهای پایانی  فروردین ماه، 3 رکورد سیاه و قرمز به ثبت رسید و تعداد بستری‌های روزانه بیماری کرونا به اوج خود در 5 ماه اخیر رسید.

تقویم کرونایی کشور نشان می‌دهد تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور که در روز 17 فروردین 17 هزار و 430 نفر بود، در 18 فرودین ماه 17 درصد رشد داشت  و به 20 هزار و 450 نفر رسید و از آن به عنوان قرمزترین روز کرونایی کشور یاد می‌شود.

از 18 فروردین که آمار ابتلا به کرونا از مرز 20 هزار نفرعبور کرد همواره آمارهای ابتلا و فوت بیماران متغیر بوده و می‌توان گفت روزهای آخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه کشوردر وضعیت قرمز قرار گرفت.

به طور کلی بررسی تعداد مبتلایان روزانه از بهمن سال 98 نشان می‌دهد این حد از ابتلا در ایران بی‌سابقه بوده است.

همچنین روند این متغیر از ابتدای مهر 99 نشان می‌دهد که پس از ثبت اوج بیماری در اواسط پاییز، این متغیر روندی نزولی داشته اما با شروع سال 1400 دوباره روندی صعودی به خود گرفته است.

در هفته گذشته ۲۳۲۵ خانواده داغدار شدند

در یک هفته اخیر(یعنی از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ) پس از مدت‌ها برای دو روز آمار فوتی‌های کرونا در کشور به بالای ۳۰۰ نفر رسید و به طور میانگین هر روز ۳۳۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند. این یعنی هر ساعت ۱۴ نفر از مبتلایان کرونا در ایران فوت کردند و درهر دقیقه ۱۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند، یا هر ۵.۴۵ ثانیه زندگی  یک نفر در اثرابتلا به کرونا در خطر مرگ قرار گرفت.

این ارقام نشان می‌دهد که دریک هفته گذشته  ۲۳۲۵ خانواده عزادار شدند و نسبت به هفته اول موج چهارم، تعداد جان‌باختگان بیش از چهار برابر شد. موضوعی که نشان می‌دهد موج چهارم بیماری در کشور هم‌چنان ادامه یافته است.

هشدار؛ موج‌ بعدی کرونا در راه است

هر چند این روزها اعلام می‌شود که شرایط بهتر شده، اما عده زیادی از مسئولان نگران آغاز موج بعدی کرونا هستند.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفته: قطعا در ویروس‌های جدید سرایت‌پذیری افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن تعداد بیمار بستری و فوتی‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 برداشت آخر: در پایان مردم مقصرند!

شاید بتوان ادعا کرد که مردم دیگر مانند گذشته به آمارها و توصیه‌ها اعتنا نمی‌کنند. البته شاید هم از این شرایط ملال‌آور و محدودکننده چندین‌ماهه خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند ندیدن آشنایان و دوستان را تحمل کنند. مردم این روزها با گفتن «هرچه باداباد» پشت پا به تمام توصیه‌های مسئولان می‌زنند، جریمه‌های 500 هزار و یک میلیون تومانی را به جان می‌خرند و راهی سفر می‌شوند یا در دورهمی‌ها و جشن‌ها و مراسم مختلف شرکت می‌کنند و نتیجه آن افزایش مبتلایان به کرونا در کشور می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این اتفاق را می‌توان در یکی نبودن حرف وزیر بهداشت و مسئولان این وزارتخانه و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا دانست؛ هرچند همان مسئولان مقصر اصلی شیوع کرونا را مردم می‌دانند.

  • ستاد ملی مبارزه با کرونا, مسافرت, موج چهارم, وزیر بهداشت
قبلیقبلمانعی دیگر پیش‌پای سارقان؛ محصولات ایران خودرو به ردیاب مجهز می‌شوند
بعدیبازار داغ؛ بغض، نمی‌خواستم بیام، احساس تکلیفبعدی

اتو هلد چیست؟

سارا رستگار 11 تیر 1401

طرح ویژه فروش پیکاپ کلوت مکث موتور تیرماه ۱۴۰۱

محمدامین الهی 14 تیر 1401

ایران‌خودروی فردا در مسیر صنعت دانش‌بنیان

عبدالحسین آزاد 11 تیر 1401

معایب واردات خودرو در ازای صادرات قطعه

مرتضی مهدوی 08 تیر 1401

مشخصات و تست فنی خودرو بهمن ریسپکت + تصاویر جدید

علی محمد اخوان 08 تیر 1401

جیلی GC6 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، رقبا و هرآنچه باید بدانید

علی محمد اخوان 11 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

بازدید دکتر برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 12 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مزیت واردات خودرو های ۱۰ هزار دلاری از برندهای مطرح
توان مهندسی قطعه‌سازان ایرانی بالاتر از روس‌هاست
پمپ بنزین ها در تهران تعطیل شد؟
KMC J۷؛ مثلث قدرت، زیبایی و اطمینان
انتشار لیست جدید قیمت موتورسیکلت در بازار (تیر 1401) | هوندا 125 چند؟
نگاهی به نیسان رونیز جدید یا دانگ فنگ پالاتزو مدل 2022
خودرو چه رنگی بخریم؟ از انتخاب رنگ تا فروش در بازار دست دوم
افت قیمت خودروهای سایپا همزمان با ریزش دلار
در بازار خودرو وارداتی‌ها گران شدند؛ داخلی‌ها ارزان
تامین نیاز ۷۰ درصدی شیشه صنایع خودروسازی در گیلان
سازمان امور مالياتي خلاف جهت اشتغال‎زايي حرکت مي کند
طرح ویژه فروش پیکاپ کلوت مکث موتور تیرماه ۱۴۰۱
تحویل سمند و تیبا به مشتریان در نبود تمدید اعتبار ایمنی
آمار خودرو رسما حبس شد
واردات خودرو به کما رفت؟

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن