قطعات خودرو

سیستم TPMS یا کنترل فشار باد تایر چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هنگام کم بودن باد تایر، ممکن است خودرو کمی کج روی زمین بایستد. بیشتر اوقات ایده کم بودن باد تایر را رد و با خود می‌گوییم که حتماً خطای بصری بوده یا نوع ایستادن خودرو به گونه‌ای است که آن طور دیده می‌شود. ممکن است حق با شما باشد، ولی از کجا این قدر مطمئن هستید؟

 

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنید که بیشتر این مواقع فشار باد تایر‌ها را چک نمی‌کنید.

دیگر آن دوران خوب قدیمی که در هر پمپ بنزین چند نفر حضور داشتند و روغن را چک می‌کردند، شیشه‌ها را می‌شستند و فشار باد تایر‌ها را بررسی می‌کردند گذشته است و این خبر‌ها نیست. اگر به صورت منظم فشار باد تایر‌ها را چک نمی‌کنید، چگونه می‌توانید بفهمید که میزان آن کاهش یافته است؟

 

معرفی سیستم نظارت بر فشار باد تایر

از سال ۲۰۰۷، طبق قانون خودروساز‌ها در آمریکا مجبور به نصب سیستم‌های نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) روی خودرو‌های سبک شدند. این تصمیم به منظور افزایش ایمنی خودرو‌ها و همچنین کاهش مصرف سوخت آن‌ها گرفته شده است. در صورتی که این سیستم را روی خودروی خود داشته باشید، زمانی که فشار باد یکی از تایر‌ها از میزانی خاص بیشتر کاهش پیدا کند، سیستم به شما هشدار خواهد داد.

 

کار سیستم TPMS چیست؟

سیستم نظارت بر فشار باد تایر، همان طور که از نامش پیداست فشار باد تایر‌های خودروی شما را بررسی کرده و آن‌ها را با حالت عادی مقایسه می‌کند. بسیاری از سیستم‌های TPMS یک سنسور داخل محفظه هوای تایر دارند و زمانی که یکی از آن‌ها فشار باد داخل تایر را کم‌تر از میزان عادی تشخیص داد، چراغ TPMS پشت صفحه آمپر روشن می‌شود. زمانی که چراغ TPMS روشن شده است، حتماً تایر‌ها را به دنبال آسیب یا نشتی بررسی کنید.

 

نشانه‌های چراغ TPMS

چراغ سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) به دو شکل مختلف می‌تواند روشن شود: ثابت یا چشمک زن. اگر چراغ TPMS به صورت ثابت روشن شود، سیستم می‌خواهد به شما بگوید که یک سنسور فشار باد تایر کمی را در یکی از چرخ‌ها تشخیص داده است. تا زمانی که مشکل برطرف نشده است این چراغ به صورت ثابت روشن خواهد ماند.

 

این در حالی است که چشمک زدن چراغ TPMS معمولاً به معنی وجود یک خطا در سیستم TPMS است. یا دستگاه گیرنده نمی‌تواند یکی از سنسور‌ها را تشخیص دهد، یا یکی از سنسور‌ها خراب شده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً باید سیستم TPMS خودروی خود را بررسی کنید. قبل از استارت زدن و زمانی که سوئیچ را باز کرده‌اید، چراغ TPMS ممکن است از حالت چشمک زن به حالت ثابت دربیاید و زمانی که دوباره خودرو روشن یا خاموش شد به حالت چشمک زن باز می‌گردد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است