امروز : سه‌شنبه 1 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مرتضی مهدوی
  • 6 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=4512

ضرورت اصلاح ابزار کنترلی در گمرک

دکتر امیرحسین صیرفی*

گمرک شاهراهی دومنظوره است که هم می‌تواند به تولید و خودکفایی کشور کمک کند و هم در مقابل آن قرار گیرد. زمانی که کالاهای مورد نیاز، آنچه در داخل توان یا ظرفیت تولید آنها فراهم نیست، وارد شود، تنظیم بازار انجام شده و تنشی را در این بازار شاهد نخواهیم بود. اما اگر در روند تامین از خارج، واردات به‌شکل قانونی انجام نشود، توان رقابت را از تولیدکننده داخلی می‌گیرد. گمرک را شمشیری دو لبه می‌توان فرض کرد که هم می‌تواند زمینه قاچاق را فراهم کند و به آن دامن بزند و هم می‌تواند بستر توسعه را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

گمرک خود نهادی زیرمجموعه‌ بوده که عملکرد آن منوط ‌به دستورالعمل‌ها و برنامه‌ریزی‌های سایر سازمان‌ها و نهادهای کشور است. تخصیص ندادن ارز مورد نیاز تولید از سوی بانک مرکزی منجربه صادر نشدن مجوز ترخیص شده و ممکن است در برخی موارد تاریخ انقضا کالا بگذرد و کیفیت محصولات در بازار دچار افت شود. همچنین توجه سیستمی به میزان واردات نداشتن می‌تواند بهانه‌ای برای کم‌اظهاری شده و محصولات بی‌برنامه وارد بازار شوند.

بازار لوازم یدکی خودرو یکی از بازارهای قاچاق‌پذیر ایران بوده که اعلام می‌شود ۸۰ درصد قطعات آن وارداتی است که بیش از ۵۰ درصد آنها هم مشخص نیست از چه مجرایی وارد بازار شده است. در ادامه ،صمت گفت‌وگویی با امیرحسین صیرفی، عضو کمیسیون اقتصادی اتحادیه صنفی لوازم یدکی کشور درباره نقش گمرک در ورود قطعات بی‌کیفیت و قاچاق به کشور دارد که می‌خوانید.

 گمرک چقدر در قاچاق کالا نقش دارد؟

موضوعی که درحال‌حاضر به‌شدت در مدیریت بازار کشور، در همه صنوف و رسته‌ها داغ است بحث تنظیم بازار است. انواع و اقسام ستاد و نهاد وجود دارد که همه سعی دارند این بازار را به‌نحوی مدیریت و کنترل کنند. نقل‌قولی از بزرگی می‌کنم که می‌گفت «هرچه را نتوان اندازه گرفت، نمی‌توان کنترل کرد و هرچه را نتوان کنترل کرد نمی‌توان مدیریت کرد.» ما اگر بخواهیم بازار را کنترل و مدیریت کنیم نیاز به ابزار اندازه‌گیری داریم. یکی از ابزارهای اندازه‌گیری بسیار مهم قبض گمرک و آمار واردات به کشور است. ما باید نیاز کشور را در حوزه کالا شناسایی کنیم این موضوع با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در اتحادیه صنفی لوازم یدکی خودرو در حال انجام است.

پس از این شناسایی باید به‌دنبال این باشیم که این نیاز را از کجا تامین کنیم. بخشی از قطعات مورد نیاز بازار لوازم یدکی از تولید و بخشی هم به‌وسیله واردات تامین می‌شود. روی کلام ما امروز درباره بحث واردات و نقش گمرک است.

درحال‌حاضر هیچ آمار قابل اتکایی وجود ندارد یا حداقل اتحادیه به این آمار دسترسی پیدا نکرده است.

ما اگر آمار نداشته باشیم، نمی‌توانیم معادله نیاز بازار را حل کنیم.

آنچه از گمرک به‌عنوان آمار خارج می‌شود اختلافات بسیار زیادی با آن آماری که در وب‌سایت‌های تجاری کشورهای خارجی که با ایران تجارت می‌کنند، دارد. به‌عنوان مثال، آنچه در ترید‌مپ (ارائه‌دهنده آمار تجارت جهانی) می‌آید با آنچه در گمرک کشور اعلام می‌شود، تفاوت فاحشی دارد. چه اتفاقی در گمرک کشور رخ می‌دهد، مشخص نیست. البته تمام مسائل مربوط به گمرک نیست شاید بخشی از آمار متناقض متوجه بازرگانان باشد.

اگر گمرک بتواند آمار درستی از ردیف تعرفه‌هایی که قطعات در حال ورود به کشور هستند به اتحادیه اعلام کند می‌توان روی تنظیم بازار بسیار شفاف برنامه‌ریزی کرد. در حوزه تعرفه‌ها هم سخنان زیادی وجود دارد.

 مشکلات تعرفه‌ای در گمرکات کشور  مربوط به چیست؟

نظام تعرفه‌ای موجود کشور حداقل در حوزه قطعات لوازم یدکی خودرو نیاز به یک بازنگری کلی دارد. تعرفه‌های کشور هنوز ۸ رقمی است و البته در مواردی خاص ۶ رقمی هم دیده می‌شود. جهان به سوی تعرفه‌های ۱۲ رقمی حرکت کرده است.

 طیف تولید کالا زیاد شده که کشورهای صنعتی برای تشخیص آنها از یکدیگر، به‌ویژه برای مدیریت بازار و نیاز آن، رقم‌های تعرفه‌ای را افزایش داده‌اند.

این مسئله ممکن است به‌طور مستقیم به گمرک ارتباط نداشته باشد، زیرا مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و اتحادیه هم در همکاری با آن برنامه پیش‌نویس دارد. اما کارشناسان گمرک که شبانه‌روز با این تعرفه‌ها درگیر هستند، حداقل می‌توانند پیش‌نویس ارائه دهند و اعلام‌نظر کنند که این تعرفه ۸ رقمی پاسخگو نیست. به‌عنوان مثال، کالایی که تولید داخل ندارد اما چون در همین تعرفه‌ها جا می‌گیرد جلوی ورود آن گرفته می‌شود. این امر در نهایت منجربه آشفتگی بازار شده و نابسامانی را در این بخش رقم می‌زند. به‌عنوان نمونه، انژکتورهای خودروهای دیزلی یا پمپ آب خودروها از جمله قطعاتی هستند که در تعرفه‌های یکسان گمرکی با سایر قطعات دچار مشکل شده‌اند.

پمپ آب خودرو در تعرفه‌هایی که مربوط به پمپ چاه آب است جا گرفته و چون تولید داخل دارد مانع واردات هر نوع پمپی شده است. این امر زمینه‌ساز رونق قاچاق برای پاسخگوی به نیاز بازار شده است.

*مدیرعامل پاساژ ربیعی و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی

Print 🖨
  • اتحادیه صنفی, امیرحسین صیرفی, قاچاق کالا, گمرک, وزارت صمت
[ctp_print]
قبلیقبلچرخه معیوب؛ رابطه توسعه فن‌آوری و فقر
بعدیاتحادیه جدیدبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن