با توجه به مصوبه دیروز مجلس، حالا بررسی لایحه دولت مبنی بر واردات خودروهای کارکرده توسط همه ایرانی‌های واجد شرایط، در دستور کار فوریت‌های مجلس قرار گرفته و چندی دیگر در صحن علنی در مورد آن رای‌گیری خواهد شد. همین چند هفته پیش و بلافاصله پس از اعلام وصول استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر پیشین صمت، وی خبر از ارسال لایحه‌ای دو فوریتی به هیات دولت مبنی بر واردات خودروهای کارکرده داد (خوان اول واردات دست‌دوم‌ها). طبق این لایحه، هر شهروند ایرانی می‌تواند اقدام به واردات خودروی کارکرده (با شرایطی که بعدا در آیین‌نامه مربوطه اعلام خواهد شد) کند.

لایحه موردنظر که در قالب الحاقیه (برای الحاق به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب مجلس شورای اسلامی) تنظیم شده بود، خیلی زود در هیات دولت به تصویب رسید تا قبل از برگزاری جلسه استیضاح فاطمی امین، به مجلس برود. خیلی‌ها معتقدند یکی از اهداف پنهان این لایحه این بود که نظر مجلسی‌ها را نسبت به استیضاح وزیر صمت تغییر داده و به ماندن وی در این وزارتخانه کمک کنند. با این حال، این اقدام نیز کمکی به فاطمی امین نکرد و وی با رای بالای نمایندگان مجبور به ترک وزارت صمت شد. مجلسی‌ها هرچند رای اعتماد خود را از فاطمی امین پس گرفتند اما طرح او (واردات خودروی کارکرده) را پسندیدند و حالا که به دوفوریت آن رای داده‌اند، به احتمال فراوان در آینده نزدیک تصویبش هم خواهند کرد.

بسیاری از نمایندگان از همان ابتدای تشکیل مجلس دوازدهم، به دنبال واردات خودرو بودند و طرح ساماندهی را هم با محوریت همین موضوع تصویب کردند. تصویب این طرح و در ادامه، صدور فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور در بخش خودرو که یکی از مفاد آن آزادسازی واردات بود، سبب شد ممنوعیت ورود خودرو به کشور در بهار سال گذشته پس از چهار سال برداشته شود. چند ماه بعد آیین‌نامه مربوطه نیز توسط وزارت صمت اعلام شد، با این حال مجلسی‌ها به این قانع نشدند و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق، بند واردات خودروهای کارکرده را در آن گنجاندند. این بند البته در نهایت حذف و به نظر می‌رسید فراموش خواهد شد، اما وزارت صمت آن را زنده کرد. حالا باید منتظر ماند و دید واردات خودروی کارکرده سرانجام در مجلس به تصویب می‌رسد و شورای نگهبان نیز آن را تایید خواهد کرد یا نه. در صورت تصویب و تایید، وزارت صمت باید آیین‌نامه مربوطه را تدوین کند، آیین‌نامه‌ای که مشخص نیست آیا طبق آن همچنان بر واردات خودروی کارکرده توسط همه شهروندان ایرانی و بدون نیاز به کارت بازرگانی، مجاز خواهد بود؟

در گزارشی که اخیرا در همین صفحه منتشر شد، واردات خودرو توسط همه شهروندان را امکان‌سنجی کردیم و مشخص شد با توجه به مسائل و محدودیت‌های موجود به‌خصوص «کمبود ارز» در نهایت تعداد کمی از شهروندان (شاید نهایتا ۲۰۰هزار نفر) مجوز واردات خودروی کارکرده را دریافت خواهند کرد و این به معنای ظهور رانتی دیگر در بازار خودرو خواهد بود.