قطعات خودرو

مقاومت در مقابل ریزش قیمت خودرو در بازار

به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور، عرضه خودرو در بورس کالا که به هدف ایجاد شفافیت و کشف قیمت عادلانه در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی در بازار اتفاق افتاد، توانست اثرات قابل‌توجهی را بر بازارهای غیر رسمی گذارد و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا باعث شد مصرف‌کنندگان واقعی به سمت این بازار روی آورند و معاملات در قیمت بازارهای غیر رسمی با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شود.

 

کاهش تقاضا در بازارهای غیر رسمی و ترس دلالان از افزایش عرضه‌ها در محیط شفاف بورس که تقاضا را در قیمت‌های کاذب دور می‌کرد باعث شد تا ضمن افزایش ثبت سفارش فروش خودرو در سایت‌ها و مراکز فروش خودرو، قیمت این کالا نیز روندی نزولی در پیش گیرد؛ روندی که از نظر کارشناسان بسرعت ترجیحات مصرف‌کنندگان را تغییر داد و همچنین یک منبع قابل استناد و رسمی را برای تعیین قیمت به فعالان بازار داد تا در خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز خریداران و فروشندگان با استناد به قیمت خودرو‌های صفر عرضه شده در بورس کالا، قیمت‌های خودرو‌های کارکرده را کاهش دهند.

 

پایش بازارهای غیر رسمی برای دو خودروی پرتیراژ عرضه شده در بورس کالا نشان می‌دهد روند قیمت این دو خودرو با اعلام برنامه عرضه‌های پرشمار در بورس کالا، روند کاهشی داشته و تداوم عرضه این خودرو‌ها نیز با کاهش قیمت تدریجی خودرو همراه بوده است.

 

با وجود این تغییرات روند قیمتی این دو خودرو نشان می‌دهد افزایش قیمت آنها با شروع مخالفت‌های برخی نهادها با تداوم عرضه در بورس کالا همزمان شده و بر این اساس به نظر می‌رسد اظهارنظر‌های منفی در خصوص افزایش عرضه ماشین در بورس کالا، بر قیمت‌ها تأثیر‌گذار شده و افزایش قیمت را به همراه داشته است.

 

 

در این رابطه باید توجه داشت که اولین عرضه پر شمار پژو ۲۰۷ در بورس کالا روز ۱۸ دی ماه اتفاق افتاده و روز ۱۳ دی ماه برنامه عرضه این خودرو از طرف بورس کالا اعلام شده است. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، اعلام برنامه عرضه ۲۰۷ در بورس کالا، قیمت این خودرو در بازار غیر رسمی روند نزولی به خود گرفته و تا یک بهمن ماه ادامه داشته است.

 

 

این روند در مورد خودروی دنا پلاس نیز قابل مشاهده است و قیمت غیر رسمی این خودرو در پی اعلام عرضه پرشمار در بورس کالا روند کاهشی داشته.

 

 

عرضه این خودرو نیز قرار بود در روز ۲۶ دی ماه اتفاق افتد که به‌دلیل تعطیلی بورس کالا در روزهای ابتدایی هفته با یک روز تأخیر صورت پذیرفت. برنامه عرضه این خودرو نیز در ۱۱ دی ماه مورد تصویب قرار گرفت و در ۱۸ دی ماه انتشار یافت.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است