قطعات خودرو

مقایسه بی ام و i7 M70 و مرسدس EQS AMG، لوکس‌ترین سدان‌های برقی بازار

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، این دو خودرو به‌عنوان حد نهایی سدان‌های الکتریکی لوکس حال حاضر بازار، ویژگی‌های چشمگیری دارند اما کدام‌یک از آن‌ها انتخاب بهتری خواهد بود؟

ب‌ام‌و سری ۷ و مرسدس بنز S کلاس دهه‌های است که باهم رقابت کرده‌اند و حالا به نقطهٔ جدیدی در این حماسهٔ تاریخی رسیده‌اند. چندی پیش، ب‌ام‌و مدل i7 M70 را به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ سری ۷ برای رقابت با مرسدس بنز EQS AMG معرفی کرد؛ بنابراین، مسیر رقابت سدان‌های پرچم‌دار آلمانی ازاین‌پس الکتریکی خواهد بود و مدل‌های M و AMG در این دنیا به مصاف هم خواهند رفت؛ اما حتی در دنیای الکتریکی هم این دو خودرو با قوای محرکهٔ دو موتوره، قدرت‌های چشمگیر، پکیج‌های باطری بزرگ، طراحی بحث‌برانگیز و طبیعتاً تجمل فراوان، بسیار شبیه هم هستند. پس بیایید این دو سدان لوکس و قدرتمند المانی را باهم مقایسه کنیم.

طراحی بیرونی

در این بخش برتری را با ب‌ام‌و میدانیم زیرا مدل‌های سری EQ مرسدس بنز در ظاهر یکسان به نظر می‌رسند. همهٔ این مدل‌ها فرم کلی یکسانی دارند و مرسدس برای ساخت یک مدل جدید فقط اندازهٔ قبلی را ۲۰ درصد افزایش یا کاهش می‌دهد. البته AMG برخی عناصر خاص خود مثل جلوپنجرهٔ پانامریکانا، رینگ‌های ۲۱ اینچی و تزئینات مشکی براق را به EQS اضافه کرده اما حتی این هم باعث نشده بخواهیم یک بار دیگر به سدان پرچم‌دار مرسدس نگاه کنیم. البته باید توجه داشت که به لطف همین طراحی تخم‌مرغی، EQS آیرودینامیک بهتری دارد.

طراحی بیرونی i7 هم بحث‌برانگیز است و برخی آن را زشت می‌داند و برخی جالب ولی هرچند این طراحی قطعاً بسیار غیرمعمول است ولی به‌مرورزمان به آن علاقه‌مند شده‌ایم. جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ ب‌ام‌و هنوز هم بحث‌برانگیز است ولی حداقل با اندازهٔ خودرو تناسب دارد. همچنین رنگ بدنه نیز می‌تواند نمای بیرونی i7 را بهتر کند زیرا طرح دورنگی که ب‌ام‌و برای معرفی M70 انتخاب کرده بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

پرفورمنس

قوای محرکهٔ دو موتور مرسدس ۶۵۸ اسب بخار قدرت و ۹۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این ارقام برای ب‌ام‌و ۶۶۰ اسب بخار و ۱۰۱۵ نیوتن متر هستند. همچنین هردو خودرو از حالت اووربوست بهره می‌برند. در i7 با فعال کردن لانچ کنترل، گشتاور به ۱۱۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند و در EQS هم لانچ کنترل که ریس استارت نام دارد خروجی موتورها را به‌طور موقت به ۷۶۱ اسب بخار و ۱۰۲۰ نیوتن متر می‌رساند؛ بنابراین، مرسدس قدرت بیشتر و ب‌ام‌و گشتاور بیشتری دارد.

به گفتهٔ مرسدس، EQS ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که i7 برای انجام این کار به یک‌دهم ثانیه زمان بیشتری نیاز دارد. هرچند این شتاب برای چنین خودروهای سنگینی قابل‌توجه است اما سدان‌های الکتریکی آمریکایی یعنی تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر با شتاب ۲ ثانیه‌ای رقبای آلمانی را شرمنده می‌کنند. بااین‌حال، EQS و i7 هردو با برخورداری از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به‌صورت استاندارد چابکی بالایی دارند و از سیستم تعلیق اسپرت بهره می‌برند. i7 همچنین به‌صورت استاندارد به تعلیق بادی و سیستم آنتی‌رول هم مجهز است.

هردو خودرو به پکیج‌های باطری بزرگی مجهز هستند که در مرسدس ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی و در ب‌ام‌و ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی هستند. برد EQS AMG طبق اعلام EPA آمریکا ۴۴۵ کیلومتر است و هرچند این سازمان هنوز برد M70 را اعلام نکرده اما ب‌ام‌و تخمین میزند چیزی در حدود ۴۷۵ کیلومتر باشد. این در حالی است که سدان باواریایی‌ها با وزن ۲۶۹۵ کیلوگرم از رقیب اشتوتگارتی ۲۶۰۵ کیلوگرمی سنگین‌تر است و آیرودینامیک ضعیف‌تری هم دارد.

داخل

i7 M70 در داخل تفاوت خاصی با نسخه‌های ضعیف‌تر خود ندارد و بنابراین، در اینجا هم شاهد همان نمایشگر خمیدهٔ ب‌ام‌و با گرافیک خاص M خواهیم بود که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک صفحه‌نمایش ۱۴.۹ اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. برای عقب هم بزرگ‌ترین نمایشگر صنعت خودروسازی قابل سفارش خواهد بود. بااین‌حال، ب‌ام‌و هنوز می‌داند که ازدیاد نمایشگر برابر با تجمل بیشتر نیست و به همین دلیل، نمایشگرها بر داشبورد i7 سلطه ندارند. در اینجا هنوز هم می‌توان کنترل‌های فیزیکی و قسمت‌های چرمی را دید.

در مقابل اما به نظر می‌رسد مرسدس بنز بخش LCD فروشگاه زنجیره‌ای محلهٔ خود را سرقت کرده است. EQS AMG به‌صورت استاندارد با هایپراسکرین مرسدس ارائه می‌شود که از سه نمایشگر مجزا زیر یک پانل شیشه‌ای ۵۶ اینچی منحنی تشکیل شده است. البته کارکرد این نمایشگرها خوب است. سرنشین جلو نمایشگر خود را برای نمایش محتوا دارد و استفاده از ناوبری نمایشگر مرکزی بسیار آسان است. بااین‌حال، از دید ما این طراحی خیلی زود کهنه خواهد شد زیرا تکنولوژی‌ها به‌سرعت منسوخ می‌شوند و بنابراین در خودرویی که برای بیش از یک دهه همچنان باید احساس زیبایی داشته باشد جایی ندارند.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت مرسدس EQS AMG از ۱۴۷,۵۵۰ دلار آغاز می‌شود و هرچند هنوز قیمت i7 M50 اعلام نشده اما با توجه به قیمت نسخه‌های ضعیف‌تر i7 انتظار می‌رود قیمت M70 چیزی در حدود ۱۶۰ هزار دلار باشد. به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت در این کلاس خریداران خواهان سرعت و ظاهر چشمگیر هستند که توجهات را جلب کند و فقط یک خودرو می‌تواند به هردوی این اهداف جامهٔ عمل بپوشاند. EQS AMG سدانی دوست‌داشتنی است اما آن‌قدر خاص به نظر نمی‌رسد که لایق نشان AMG باشد. از سوی دیگر اما i7 M70 بسیار بهتر عمل کرده است. این خودرو ویترینی برای کارهایی است که بخش M ب‌ام‌و می‌تواند با برق انجام دهد؛ بنابراین در این مقایسه باید سدان باواریایی‌ها را پیروز دانست.

مقایسه مشخصات فنی
مرسدس EQS AMG ب‌ام‌و i7 M70
قوای محرکه دو موتوره دو موتوره
قدرت ۶۵۸ (۷۶۱) اسب بخار ۶۶۰ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ (۱۰۲۰) نیوتن متر ۱۰۱۵ (۱۱۰۰) نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۴ ثانیه ۳.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۶۰۵ کیلوگرم ۲۶۹۵ کیلوگرم
طول ۵,۲۲۳ میلی‌متر ۵,۳۹۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۲۶ میلی‌متر ۱,۹۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۱۸ میلی‌متر ۱,۵۴۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۲۱۰ میلی‌متر ۳,۲۱۵ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۶۱۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
ضریب درگ ۰.۲۳ ۰.۲۶
باطری ۱۰۷.۸ کیلووات ساعت ۱۰۱.۷ کیلووات ساعت
برد ۴۴۵ کیلومتر ۴۷۵ کیلومتر

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است