چو دانی ؛ توانی

امروز : شنبه 22 مرداد 1401

  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=54423

خانه » امسال خودروهای جدید وارداتی را می بینیم؟

  • محمدامین الهی
  • 8 تیر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=54423

امسال خودروهای جدید وارداتی را می بینیم؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، اوایل اسفند سال گذشته رئیس‌جمهور در جریان بازدید از ایران‌خودرو، دستور داد مقدمات آزادسازی ورود خودرو به کشور فراهم شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از در دستور کار قرار گرفتن تدوین آیین‌نامه واردات خودرو خبر داد. با توجه به دستور رئیس‌جمهوری از یک سو و پایان یافتن تاریخ مصرف مصوبه ممنوعیت ورود خودرو به کشور در ۳۱ اردیبهشت امسال از سوی دیگر، انتظار می‌رفت آیین‌نامه واردات در بهار تدوین و ابلاغ شود.

اگر این اتفاق رخ می‌داد، احتمال داشت خودروهای جدید از اواخر شهریور امسال وارد بازار شوند. حالا اما با گذشت پنج روز از تیرماه همچنان خبری از آیین‌نامه واردات خودرو نیست و کسی نمی‌داند سرانجام این آیین‌نامه چه زمانی ابلاغ می‌شود و بازار چه زمانی میزبان  خودروهای وارداتی جدید خواهد شد.

درباره چرایی تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح می‌شود که در این بین، دو سناریو محتمل‌تر به نظر می‌رسد. یک سناریو می‌گوید ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو به دلیل مخالفت بانک مرکزی به بن‌بست خورده و طبق سناریوی دیگر، آیین‌نامه موردنظر در صف تایید از سوی هیات دولت است. اگر اظهارات مسوولان دولت و وزارت صمت را ملاک قرار دهیم، آیین‌نامه واردات خودرو تدوین شده و هم‌اکنون در کارتابل هیات دولت قرار داد تا نوبت به بررسی آن برسد.

در این مورد، رضا فاطمی امین، وزیر صمت، به‌تازگی عنوان کرده آیین‌نامه ۱۰بندی واردات خودرو تدوین و در اختیار هیات دولت قرار گرفته، با این حال بر سر یک بند آن اختلاف نظر وجود دارد. وی این را هم گفته که از زمان ابلاغ آیین‌نامه، دو تا سه ماه طول می‌کشد تا خودروهای جدید وارد شوند. با این حساب، عملا کار تدوین آیین‌نامه (مطابق نظرات وزارت صمت) به پایان رسیده و باید منتظر ماند و دید هیات دولت چه نظری در مورد آن خواهد داد.

اگر هیات دولت با آیین‌نامه موردنظر موافقت کند، احتمالا دو تا سه ماه پس از ابلاغ آن، ورود خودرو به کشور کلید خواهد خورد. مثلا اگر فرض کنیم هیات دولت در انتهای تیر آیین‌نامه مربوطه را تصویب کند، احتمالا مهر‌ماه اولین محموله از خودروهای خارجی جدید وارد کشور خواهند شد. این در حالی است که در صورت مخالفت هیات دولت، آیین‌نامه موردنظر به وزارت صمت ارجاع می‌شود تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد. طبعا انجام اصلاحات زمان‌بر خواهد بود، بنابراین زمان ورود خودروهای خارجی جدید به کشور باز هم به تعویق خواهد افتاد.

اما طبق سناریوی دوم که بر مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو تاکید دارد، ممکن است کار به جایی بکشد که ورود خودروهای جدید حتی به امسال نیز نرسد.

چندی پیش گفته شد بانک مرکزی به دلیل کمبود منابع ارزی کشور، با واردات خودرو در مقطع فعلی و تا وقتی اوضاع ارزی رو به راه شود، مخالفت کرده است. حتی عنوان شد که مخالفت بانک مرکزی عامل اصلی تاخیر در نهایی شدن و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو است. هرچند بحث واردات خودرو با منشاء خارجی ارز نیز مطرح بود، اما ظاهرا بانک مرکزی با این طرح نیز به دلیل چالش‌هایی که ممکن است در مساله پولشویی ایجاد کند، مخالفت کرده است.

بانک مرکزی البته تا به امروز واکنش خاصی به این ماجرا نشان نداده و به‌صراحت نگفته که مخالف واردات خودرو است. این در حالی است که به نظر می‌رسد متوقف شدن مذاکرات برجام نقش مهمی در شکل‌گیری این موضع احتمالی بانک مرکزی دارد. در دوران مذاکرات، این امیدواری وجود داشت که برجام احیا شود و به تبع آن تحریم‌ها لغو شوند و ایران بتواند با فروش نفت و دیگر کالاها، درآمد ارزی خود را بالا ببرد. طبعا اگر این اتفاق رخ می‌داد، اوضاع ارزی کشور بهبود می‌یافت و بانک مرکزی نیز مخالفت خاصی با ازسرگیری واردات خودرو نداشت، چون ارز آن قابل‌تامین بود. حالا اما فعلا مذاکرات متوقف مانده و تحریم‌ها برقرارند و اوضاع ارزی نیز شرایط مناسبی ندارد و برای بانک مرکزی، اولویت تخصیص ارز با کالاهای اساسی است نه واردات . با در نظر گرفتن سناریوی مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو و اگر دولت و وزارت صمت نتوانند این بانک را بابت تخصیص ارز قانع کنند، نمی‌توان به این زودی‌ها شاهد ورود خودروهای خارجی جدید به کشور بود. به عبارت بهتر این احتمال وجود دارد که آیین‌نامه واردات در کما بماند و بازار در سال جاری میزبان خودروهای خارجی جدید نشود و کار به سال بعد بکشد.

  • ایران خودرو, قطعات خودرو, واردات خودرو, وزارت صمت
قبلیقبلبخشی از تصادفات در جاده‌ها به خاطر گرم بودن هواست!
بعدیاین بوها در خودرو یعنی خبر بدی در راه استبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تولید باتری خودرو از درخت!
سارا رستگار 20 مرداد 1401
پایان سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد
عبدالحسین آزاد 20 مرداد 1401
خود کفایی در تولید لاستیک باری و اتوبوسی؛ ۲ سال آینده
علی محمد اخوان 19 مرداد 1401
حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه
مجتبی علوی 18 مرداد 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

۳۵ درصد کامیون‌های ولوو برقی می‌شوند
حسین پورمحمد 21 مرداد 1401
برخی از مدل‌های هیوندای و کیا را می توان با کابل USB به سرقت برد
محمدامین الهی 21 مرداد 1401
آمار فروش خودروهای الکتریکی استلانتیس در اروپا، بالاتر از تسلا!
سارا رستگار 21 مرداد 1401
برنامه تولید تسلا درگیگابرلین
مرتضی مهدوی 21 مرداد 1401

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : آغازی بر مجموعه فیلم های «سریع و خشن»

حسین توکلی 21 مرداد 1401

میل میلیا مسابقه ­ی استقامت اتومبیلرانی در جاده ­های آزاد

حسین توکلی 20 مرداد 1401

تاریخ خودرو : تام فچ سفر نیویورک را با یک پاکارد آغاز کرد

حسین توکلی 19 مرداد 1401

تاریخ خودرو : حماسه فورد در لمانز

حسین توکلی 18 مرداد 1401

بانک خودرو

از 2023 در اروپا
فولکس‌واگن تایرون در نمایی تازه

حسام مهجور

سانگ‌یانگ متحول شده / نگاهی به سانگ‌یانگ تورس

حسام مهجور

اولین گام از تاثیر تحریم‌های روسیه / لادا نیوا به بازار روسیه برگشت؟

مرصاد رنگرز
آئودی Q6

بزرگ‌ترین اتومبیل آئودی در خیابان‌های چین / آئودی Q6 معرفی شد

حسام مهجور

آموزشی

اگر به جای بنزین در باک خودرو گازوئیل بریزیم چه می شود؟

محسن فاطمی 21 مرداد 1401

مشکلات باتری خودرو در تابستان

سارا رستگار 21 مرداد 1401

چرا سوئیچ ماشین گیر می کند؟ + راه حل

عبدالحسین آزاد 21 مرداد 1401

۵ نکته ای که هنگام خرید ماشین دست دوم باید بررسی کنید

مرتضی مهدوی 20 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

سیداحمد حسینی: صدای ما شنیده نمی‌شود / اصناف در همه حوزه‌ها پیشتازند

مرصاد رنگرز 13 مرداد 1401

گزارش تصویری کمیسیون مالیاتی با هیات مدیره جدید

مرصاد رنگرز 08 مرداد 1401

گزارش تصویری از اهدا لوح یادبود به کمیسیون اقتصادی اتحادیه

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

گزارش تصویری جلسه کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی -1

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

همراه با قطعات خودرو

دولت هوشیاری خود را حفظ کند
بیکاری حاصل شهر فروشگاه
20 مرداد 1401
امیر صادقپور مطرح کرد
تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی به چه قیمتی؟
18 مرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : آغازی بر مجموعه فیلم های «سریع و خشن»
واردات خودرو در بلاتکلیفی ارزی‌؟
دوپینگ آماری تولید خودرو
اگر به جای بنزین در باک خودرو گازوئیل بریزیم چه می شود؟
استخر تسلا برای آبتنی در هنگام شارژ خودرو
۳۵ درصد کامیون‌های ولوو برقی می‌شوند
جاگرنات ۶X۶؛ یک وانت عجیب آخرالزمانی + عکس
برخی از مدل‌های هیوندای و کیا را می توان با کابل USB به سرقت برد
مشکلات باتری خودرو در تابستان
اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQXX، سنگ محک الکتریکی‌ها؟
چرا قیمت خودرو کاهش نمی ‎‌یابد؟
معرفی کراس‌اوور کوپه اقتصادی فیات با نام فست‌بک
چرا سوئیچ ماشین گیر می کند؟ + راه حل
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX
چرا دولت به دنبال شهر فروشگاه لوازم یدکی است؟
آغاز گشت‌های ارشادی طرح شناسه کالا / اشتغال بخش اصناف نیاز دولت

برترین‌های قطعات خودرو

معرفی شرکت سرکان فیلتر
بانوی کارآفرین در حوزه تولید تجهیزات تعمیرگاهی / سام صنعت پارس
حضور موفق شرکت دانش‌بنیان دیجی خودرو در اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»
مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند

وب‌گردی

بستن