امروز : پنج‌شنبه 10 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • محمدامین الهی
  • 8 بهمن 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=77050

ورود خودرو به بورس کالا، اتفاقی خوب یا بد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری فارس، برنامه جهان آرا در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۱ مناظره‌ای بین مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و موافق و لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین و مخالف ورود خودرو به بورس کالا برگزار کرد، در ابتدا طغیانی نماینده اصفهان درباره موافقت خود با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بازار خودرو مؤثر در زندگی مردم است و آنها به وسیله حمل و نقل نیاز دارند، هنگامی که اقتصاد کشور دچار التهاب می‌شود یکی از بازارهایی که دچار نوسان شدید شده و نقدینگی به این بازار سرازیر می‌شود خودرو است، مردم به این بازار نگاه سرمایه‌ای دارند.

 

وی گفت: در حالیکه نیمی از مردم خودرو ندارند و ۳۰ تا ۳۵ درصد از مردم تنها یک خودرو دارند صف قرعه‌کشی خودرو به شدت شلوغ است و به دست مصرف‌کننده واقعی خودرو نمی‌رسد، در قرعه‌کشی با کارت ملی اجاره‌ای ثبت‌نام می‌کنند که این افراد دلال هستند، در قرعه‌کشی جدید ایران خودرو ۱۰ میلیون متقاضی ثبت‌نام کردند که حدود ۳ تا ۴ میلیون واقعی و بقیه برای سرمایه‌گذاری است، قبلاً خودروسازها برای مدیریت انبوه این تقاضاها خودروسازها خودرو را در بازار حاشیه می‌فروختند بعد از آن شیوه قرعه‌کشی رواج پیدا کرد اما باز هم ماشین به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسید.

 

سیاهکلی نماینده قزوین گفت: باید در حوزه خودرو مسئله فهمیده شود تا بتوانیم راه حل درست را پیدا کنیم، خودرو نیاز مردم است ما نباید نیاز واقعی را سرمایه‌ای تعریف کنیم باید به آن به چشم یک کالای اساسی نگاه کنیم، سالانه ما به یک و نیم میلیون خودرو نیاز داریم تا التهاب بازار بخوابد در حالی که خودروسازان تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تولید در سال دارند برای تنظیم بازار باید راهکاری را پیدا کنیم، اگر سیستم فروش درست باشد کارت ملی اجاره‌ای و فروش لیزینگی دیگر وجود نخواهد داشت و سیستم دلالی حذف می‌شود.

 

 

در ادامه طغیانی گفت: خودرو کالای مصرفی است اما برای برخی جنبه سرمایه ای دارد و این بستگی به نگاه متقاضی است، بسیاری از مردم متقاضی واقعی هستند اما هستند کسانی که ۷ هزار خودرو را احتکار کرده‌اند، در سیستم قرعه‌کشی شانس افراد بسیار پایین است، مثلاً برای خودرو پژو پارس یک به ۲۸۳۸ است، شانس مصرف‌کننده واقعی در قرعه‌کشی بسیار پایین است و برای خرید ماشین باید به بازار آزاد مراجعه کرده و بین ۲ تا ۳ برابر قیمت خودرو را بخرند، عرضه خودرو در بورس استاندارد و پذیرفته شده است در همه دنیا متناسب با عرضه و تقاضای مستمر برای کالاهای خاص بورس ایجاد می‌کنند، در بورس کالا ساختار شفاف است و خودرو به دست متقاضی واقعی می‌رسد.

 

 

سیاهکی درباره توزیع خودرو در بورس گفت: برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا معیار است وقتی عرضه کمتر باشد با انواع توزیع در بازار نمی‌توانیم مسئله را حل کنیم باید تقاضا و عرضه به هم نزدیک باشد، با واردات خودرو می‌توانیم این مسئله را حل کنیم اما گردش مالی بالای خودرو باعث می‌شود که بسیاری از افراد از واردات جلوگیری کنند، مقررات راه واردات را سخت می‌کند، خودروساز، بانک و واردکننده هر کدام برای واردات یک ساز می‌زنند.

 

 

وی گفت: خودروسازان مدعی هستند که هزینه آنها بالا رفته و باید قیمت خودرو را بالا ببرند و دست در جیب مردم می‌کنند، خودروسازان با تکنولوژی کهنه و مدیریتی با بهره‌وری پایین هزینه تولیدشان بالا می‌رود در دنیا وقتی هزینه تولید بالا می‌رود سعی می‌کنند هزینه را کاهش دهند نه اینکه سریع قیمت‌ها را بالا ببرند، در حال حاضر خودروسازان در بورس ماشین را ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون گرانتر به مردم می‌دهند، مردم خودرو گران و بی‌کیفیت می‌خرند.

 

 

نماینده مردم اصفهان گفت: من مخالف واردات خودرو نیستم هر زمان که واردات امکان داشته باشد ما انجام می‌دهیم، از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع شد چون بانک مرکزی اعلام کرد به علت تنگنای ارزی نمی‌توانیم دلار واردات را تأمین کنیم و اگر بخواهیم خودرو وارد کنیم به بازار غیر رسمی دلار فشار می‌آید و بازار دلار دچار جهش غیر عادی می‌شود، تیراژ و مقیاس تولید در خودروسازی مهم است، خودرو کالای سرمایه بر در دنیا است نه کاربر، همه ساخت خودرو در دنیا با ربات است، اگر مقیاس تولید بالا باشد برای خودروساز به صرفه‌تر است اما ما بازار محدود داریم و صادرات هم نداریم.

 

 

وی افزود: خودروسازی ما خیلی سخت می‌تواند به مقیاس تولید اقتصادی برسد، هر خودرویی که فروخته می‌شود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت خودرو را خودروسازان به به بانک می‌دهند چون برای ساخت هر خودرو از بانک وام گرفته‌اند، واردات خودروهای خارجی با کار کرد دو تا سه سال می‌تواند قیمت بازار را بشکند و آن را کنترل کند، در وضع موجود بورس کالا بهترین حالت است.

 

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم گفت: در خودروسازی مافیا داریم و خیلی از ما بدون آنکه بدانیم در پازل آنها بازی می‌کنیم، برای تنظیم بازار دو فاکتور داریم تولید و واردات، بانک مرکزی نمی‌گذارد که واردات داشته باشیم و مسئله کمبود دلار را مطرح می‌کند این در حالی است که سالانه ۸ میلیارد دلار پول صرف خرید خانه در ترکیه می‌شود اما برای دادن یک میلیارد دلار پول برای واردات ماشین می‌گویند ارز نیست.

 

وی ادامه داد: سود بانکی که از سود تولید بالاتر باشد به درد تولید نمی‌خورد، باید کیفیت تولید را بالاتر ببریم، با دو فاکتور تولید و واردات می‌توانیم التهاب بازار را کم کنیم، در بورس قیمت خودرو مزایده‌ای می‌شود خودروسازان از جیب مردم پول برمی‌دارند در بورس خودرو مزایده‌ای می‌شود، راهکار تنظیم بازار واردات و تولید بالاتر است، نحوه توزیع خودرو یک راهکار انحرافی است.

 

 

سیاهکلی گفت: در بورس دلال مطمئن است که ماشین را می‌تواند بخرد در قرعه کشی حداقل امکان داشت اسم دلال‌ها در نیاید، واردات و صادرات را باید با عرضه و تقاضا با هم ببینیم، در بورس اینقدر قیمت بالا می‌رود که کسی نمی‌تواند ماشین بخرد چون بورس سقف ندارد و مردم به جایی می‌رسند که آرزوی پراید کنند، چگونه می‌شود خود آقای وزیر صمت هم که از ابتدا مخالف بورس بود اما به علت اینکه سایت فروش از کار افتاد امروز موافق فروش در بورس شده است، میانگین مصرف سوخت در دنیا در حدود ۴ درصد است در حالی که میانگین مصرف سوخت ایران ۱۲ درصد است، اگر بتوانیم خودروهایی با مصرف سوخت کمتر وارد یا تولید کنیم که نصف میزان فعلی مصرف داشته باشند و مصرف بنزین نصف شود می‌توانیم ۵۰ میلیون لیتر بنزین پس‌انداز کنیم با این صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌توانیم یک و نیم میلیون خودرو را رایگان به مردم بدهیم، باید هزینه‌های خودرو‌سازان مدیریت شود و آنها از تکنولوژی جدید استفاده کنند.

 

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: اگر بخواهیم با واردات بازار خودرو را تنظیم کنیم آیا منابع لازم برای واردات را داریم؟ برای تقاضای انباشته‌ای که هم‌اکنون برای خودرو وجود دارد هم باید راهکاری پیدا کرد، در شرایط فعلی بورس کالا یک راه حل موقتی است که می‌تواند التهاب بازار را کم کند اما راه حل نهایی نیست.

 

Print 🖨
  • بازار خودرو, بورس کالا, خودروسازان, صنعت خودرو, عرضه خودرو, قطعات خودرو, لطف الله سیاهکلی
[ctp_print]
قبلیقبلفروشگاه البرزی
بعدیفروشگاه دیزل بوشبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402
اتفاقات عجیبی که فقط در جریان فروش خودرو در ایران رخ می دهد
سارا رستگار 10 فروردین 1402
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ معرفی شد؛ ۱۰۲۵ اسب بخار با ۱۲۸۱ نیوتن‌متر!
مرتضی مهدوی 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن