قطعات خودرو

پنجره کوچک مذاکره

مذاکره برای حصول نتیجه برد- برد همیشه طرفدار داشته است. اما وقتی یک طرف مذاکره می‌خواهد شرایط برد را هر دو طرف مذاکره را تعیین کند. کار مشکل می‌شود.
از آغاز مذاکرات هسته ای ایران با 5 کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل + آلمان عده‌ای براین عقیده بودند که این مذاکرات بی نتیجه خواهد بود.
ایران فقط باید به یک کشور آن هم مستقیم گفت وگو کند. سه کشور اروپایی هیچ اراده مستقل و ظرفیت قابل اعتنایی ندارند، روسیه و چین نیز در مذاکرات جدیت نخواهند داشت. یعنی امکان ندارد بخاطر ایران با آمریکا و حتی سه کشور اروپایی رویایی جدی داشته باشند.
آمریکا تنها طرفی است که ما باید با آن به نتیجه برسیم.
از طرفی مذاکره مستقیم با آمریکا به معنای نشستن بر روی زانو و بالا نگه داشتن دست‌ها بود. ایران در چنین وضعیتی با فهرستی از مطالبات زورگویانه آمریکا روبرو می‌شد که نپذیرفتن آن ها به معنای اتمام مذاکره و قطع ارتباط با اروپا و سرد شدن شدید رابطه با چین و روسیه بود. بنابراین ایران با مذاکرات با شش کشور تن داد تا حقوق خود را در فضایی چند جانبه پیگیری کند.
اما این هم نتیجه بخش نبود. برجام توافقی ناقص و نامعتبر شد که ترامپ کاملاً قانونی از آن خارج شد. حالا بازگشتن به آن برای آمریکا ساده نیست. چون آن ها بازی را از اول همین طور چیده بودند. اوباما صلح جویی کرد تا ترامپ قلدری قابل قبول انجام دهد. حالا بایدن نقش مرد عاقل را بازی می کند. مرتباً به ما می گوید ایران باید واقع بین باشد من نمی توانم یک بار همه چیز را عوض کنم. بهترین راه حل تهیه نقشه گام به گام است.

گام به گام

فضای گفت وگوها بنابر روایت نمایندگان همه کشورها به سمت دست یابی به توافق است اما چه توافقی؟
قرار است آمریکا فهرستی از تحریم هایی را که می تواند در مرحله اول بردارد ارائه کند. ایران نیز فهرستی از عقب گردهایش را اعلام کند. این روال تا جایی پیش برود که آمریکا به برجام بگردد و به دوران قبل از ترامپ برسیم.
خوب این فقط به نفع دیگران است نه ما، در واقع ما هیچ چیز جدیدی بدست نمی آوریم در نقطه آغازی قرار می گیریم که برایمان کم فایده بود. آن قدر که هر روز تمنای اقدام عملی و واقعی د اشتیم.

آیا ره یافتی پیش روی ما هست؟

اگر از دشمن نترسیم، با مردم خودمان صادق باشیم، ماجراجویان و تندروها را کنار بگذاریم. دست فرصت طلبان هزار فامیل را کوتاه کنیم. ظرفیت های داخلی کشور و اندک ارتباطات خارجی، ما را طی یک دهه کشوری خودساخته خواهد کرد. آمریکا و سایرین نیز چون عزم ما را ببینند قطعاً نرم خو و واقع بینانه جلو خواهند آمد. البته هرگز صادقانه با ما برخورد نخواهند کرد. اما چون قوی باشیم باکی نیست از رویایی با حریف
در طرح سه مرحله ای دولت بایدین نیز به همین موارد اشاره شده است. کارشناسان امور ایران و خاورمیانه صراحتاً گفته اند آمریکا باید برای رسیدن به توافق طولانی و قوی حسن نیت نشان دهد و انتظار نداشته باشد ایرانی ها با آب نبات راضی شوند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است