قطعات خودرو

پیشنهاد وزیر، ابهامات و تردیدها

آخرین جزئیات تشکیل کنسرسیوم از قطعه‌سازان برای تولید خودرو

ضرورت بررسی جوانب حقوقی وفنی

مازیاربیگلو با بیان اینکه تشکیل کنسرسیوم از قطعه‌سازان برای تولید خودرو در حد یک طرح است؛ خاطرنشان کرد: به جز مسائل فنی، این کنسرسیوم با چالش‌های حقوقی، مالی، قانونی و بازرگانی مواجه خواهد شد که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گزارش قطعات خودرو، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت اوایل دی‌ماه پیشنهادی در زمینه تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان را برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد.

مازیار بیگلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» با اشاره به تشکیل این کنسرسیوم اظهار کرد:

مدتی پیش ما با وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای در این زمینه داشتیم. همان‌طور که می‌دانید ظرفیت خودروسازان مقداری خالی مانده و خودروسازان از تجهیزات مناسب و کافی برای تولید خودرو برخوردارهستند؛ از طرفی بین دو خودروساز رقابت وجود دارد.

وی افزود: در این راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی در قالب طرح یا ایده در راستای تشکیل کنسرسیوم توسط قطعه‌سازان مطرح کردند. در این کنسرسیوم از تجهیزات خودروسازان برای تولید خودرو استفاده خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: پبشنهاد تشکیل کنسرسیوم به تازگی مطرح شده و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، هنوز کارگروهی در این زمینه تشکیل نشده است و این موضوع در دست بررسی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 30 شرکت قطعه‌سازی بزرگ کنسرسیوم دارند. نامه‌های مربوط به تشکیل کنسرسیوم به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است.

بیگلو بر ضرورت بررسی ساز و کارهای این کنسرسیوم تاکید کرد و گفت: به جز مسائل فنی، این کنسرسیوم با چالش‌های حقوقی، مالی، قانونی و بازرگانی مواجه خواهد شد که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: به طور کلی تشکیل کنسرسیوم از قطعه‌سازان برای تولید خودرو در حد یک طرح است و باید جزئیات آن مشخص شود.این طرح در جلسه با قطعه‌سازان مورد تحلیل و بررسی بیشتری قرار گیرد. جوانب حقوقی و فنی این کار باید رعایت شود.

گفتنی است وزیر صمت به قطعه‌سازان پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی برای تولید خودرو داد. این پیشنهاد در جلسه 1399/10/3 مطرح شد. وزیر صمت گفت: قطعه‌سازان برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و همچنین ایجاد رقابت در تولید خودرومی توانند اقدام کنند.

وی شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز می‌توانند از طریق ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک‌پذیری کار کنند. بایستی تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است