قطعات خودرو

چرا‌ خودرو دوباره گران‌ شد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو مهم ترین علت افزایش قیمت خودرو در بازار است. البته نبايد تاثیر افزایش قیمت دلار را در این روند نادیده گرفت‌.

 

اواسط اسفند ماه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد سال آینده قیمت خودرو درب کارخانه بین 30 تا 70 درصد افزایش پیدا می‌کند. اگرچه این خبر چندین بار تایید و تکذیب شد اما نهایتا این خبر تایید و گفته شد میانگین قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲، در همین محدوده افزایش پیدا می‌کند.

 

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت هم در تایید این خبر گفت: طرح موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست. در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می‌تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز می‌تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد؛ لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد اما دقیق نیست.

 

کدام خودروها‌ گران شد؟

این خبر به تنهایی کافی بود که بازار رو به نزول خودرو را دوباره افزایشی کند. آنگونه که خبرآنلاین گزارش داده گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، به ۴۸۵ میلیون تومان رسید. پژو۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز با رشد ۱۵ میلیون تومانی، ۵۱۰ میلیون تومان شد.

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز افزایش ۲۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و در بازار ۵۸۵ میلیون تومان شد. همچنین پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی با رشد ۲۰ میلیون تومانی، ۶۴۰ میلیون تومان شد.

 

تارا دنده‌ای ۲۰ میلیون تومان، دنا اتوماتیک توربوپلاس ۴۰ میلیون تومان، دنا معمولی ۵۰ میلیون تومان و راناپلاس ۲۰ میلیون تومان گران شد. تیبا هاچ بک پلاس رشد ۲۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و به ۳۴۰ میلیون رسید. ساینا S دنده‌ای‌ هم با افزایش ۱۰میلیون تومانی، ۳۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

 

البته گفته شد که قرار نيست قیمت همه خودروها افزایش پیدا کند و تنها آن دسته از خودروهایی در سال جاري افزایش قیمت را تجربه می‌کنند که توليد آنها برای خودروسازان با زیان همراه بوده است. مثل پژو۲۰۶، پژوپارس، تیبا.

 

به عبارتی‌ به نظر می‌رسد افزایش قیمت مشمول آن دسته از خودروهایی است که قیمت کمتری دارند و تقاضا برای آنها بیشتر است.

 

امیر‌حسین کاکایی هم در گفتگو با خبرآنلاین گفته بود: قرار است خودروهایی که تاکنون قیمت‌گذاری بسیار پایین داشتند و ۱۷۰ و ۲۰۰ میلیون تومان بودند، در حالی که قیمت تمام‌شده‌شان همان ۲۷۰ میلیون تومان است، قیمت‌شان درست شود. به عبارتی، قیمت کارخانه تغییر می‌کند؛ آن هم قیمت‌هایی که قیمت‌گذاری دستوری غلط رویشان اعمال می‌شد.

 

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر بازار

در کنار‌ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو،‌ قیمت دلار هم در آخرین روزهای سال قبل، روند افزایشی داشت و این مساله هم بر قیمت خودرو اثر گذاشت. به خصوص که روند ریزشی قیمت خودرو زمانی آغاز شد که قیمت دلار کاهش پیدا کرد.

 

در این میان‌ خبر واردات خودرو هم بازار را برای مدتی‌ به کما برد و خرید و فروش خودرو در بازار متوقف شد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است