امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مجتبی علوی
  • 4 آذر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=70188

چرا ماشین یاتاقان میزند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، تعمیر و نگهداری خودرو بسیار آسان‌تر چیزی است که تصور کنید. تنها اگر روغن و تسمهها را مطابق با آنچه که در بروشور خودرو آمده است تعویض کنید به صداهای عجیب‌وغریبی که از موتور میآید توجه کنید و مراقب چراغ چک و هشدارهای خودرو باشید، میتوانید از مشکلات بسیار زیادی جلوگیری کنید.

 

بسیاری از قطعات خودرو قبل از این که خراب شوند، خودبه‌خود به ما هشدار میدهند، اما متأسفانه در مورد یاتاقان با چنین چیزی مواجه نیستیم؛ ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا ماشین یاتاقان می‌زند؟ یاتاقان زدن ماشین یکی از پرهزینه‌ترین مشکلات فنی خودرو است. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که دلیل یاتاقان زدن ماشین چیست؟ و در چه مواقعی یاتاقان می‌زند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

یاتاقان ماشین چیست؟

یاتاقانهای میل‌لنگ از میل‌لنگ (یکی از اجزایی که باعث چرخش موتور میشود) پشتیبانی میکنند و نحوه کار آن بسیار ساده است. بااین‌حال، یاتاقان‌های میل‌لنگ باید اصطکاک بین میل‌لنگ در حال چرخش و بلوک موتور ثابت را کاهش دهند و به همین دلیل است که بیشترین آسیب را در طول عمر خود تحمل می‌کنند.

محل قرار گیری یاتاقان

 

یاتاقانها معمولاً به دلیل سایر فعالیتهای موتور فرسوده میشوند، نه به دلیل عملکرد خود یاتاقانها که مدت طول عمر آنها و دوامشان کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی است. در شرایط ایده‌آل، آنها به طور نامحدود دوام خواهند داشت. با این جود، یاتاقانها به طور معمول از ترکیبات مس و سرب ساخته میشوند که در معرض ضعفها و مشکلات زیادی هستند.

 

مهم‌ترین عامل در سلامت یاتاقانها، روغن‌کاری است.

تا زمانی که جریان ثابتی از روغن پاکیزه وجود داشته باشد، یاتاقانها به‌طورکلی به حرکت خود ادامه میدهند. زمانی‌که روغن کثیف باشد و یا انتقال روغن قطع شود، مشکلات خودرو آغاز میشوند. در خرید خودروهایی که از طریق ثبت‌نام سایپا می‌خرید، دقت کنید که جریان انتقال روغن بهع یاتاقان‌های خودرو سالم باشد.

 

یاتاقان چگونه کار می‌کند؟

یاتاقان ابزاری است که با کمک آن دو قطعه یا بیشتر با هم اجازه حرکت پیدا میکنند. حرکت این قطعات می‌‌تواند به‌صورت خطی یا گردشی باشد که در هر گروه از این وسایل متفاوت است. یاتاقانها در طیفهای متنوعی دستهبندی میشوند. این دستهبندیها میتوانند بر اساس اصول کاری یاتاقانها و یا میزان بارهایی که بر این وسیله اعمال میشود صورت بگیرند.

 

این قطعات برای اولین بار در سال ۱۷۴۰ توسط جان هریسون که یک ساعتساز بود اختراع و ساخته شدهاند و از آن زمان تاکنون استفاده از آنها گستردهتر شده و در وسایل نقلیه مختلفی به کار میروند. گفتنی است خرابی یاتاقان یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی خودرواست که موجب از کار افتادن خودروی می‌شود.

 

دلایل خرابی یا فرسودگی یاتاقانهای میل‌لنگ

یاتاقانهای میل‌لنگ ممکن است به دلایل زیر فرسود شوند:

 

۱. گرمای بیش از حد (اگر روغن خنک‌کننده کافی نباشد)

۲. فشار

۳. حکاکی یا خوردگی در اثر قرارگرفتن در معرض موارد شیمیایی یا اسید موجود در روغن

۴. قرارگرفتن در معرض خاک یا زبالههای موجود در روغن که باعث خراش یا سایش یاتاقانها میشود (به نوبه خود باعث برخورد و سایش قطعات موتور با آنها میشود)

۵. خشک‌شدن به دلیل نشت روغن، انسداد یا گردش روغن ضعیف (همچنین گاهی اوقات به دلیل اندازه نادرست یا نصب یاتاقانها این مشکل ایجاد میشود)

۶. تماس فلز روی فلز (در نتیجه خشک‌شدن در اثر جریان ضعیف روغن)

همه این موارد چالش‌هایی هستند که در موتور خودرو ممکن است رخ دهد، اما گاهی اوقات نیز این مسئله نشانه مشکلات دیگری است. علائم خارجی چندانی راجع به مشکلات بلبرینگ میل‌لنگ وجود ندارد، اما اگر شک دارید که منبع روغن دچار مشکل شده است، به‌احتمال زیاد مخزن روغن به خطر افتاده و در آن خوردگی و فرسودگی زودرس وجود دارد.

 

اگر میل‌لنگ شما به دلیل خرابی کاسه نمد نشتی روغن دارد، نشانه رخ‌دادن سایش زودرس در داخل آن است و زیر خودروی خود یک گودال کوچک روغن مشاهده خواهید کرد. وقتی ماشین کار میکند، بوی سوختن روغن را حس میکنید که روی منیفولد داغ میچکد. تاکید می‌کنیم که در این شرایط مراقب باشید و در اولین فرصت به یک مکانیک مراجعه کنید. البته نشتی روغن ماشین نیز در خرابی یاتاقان خودرو تأثیر دارد.

 

اگر یاتاقانهای میل‌لنگ خراب شوند در نهایت چه اتفاقی برای ماشین رخ میدهد؟ این اتفاق باعث نابودی موتور میشود و عملاً خودروی شما از کار میافتد. افزایش گرما، فشار و تماس فلز با فلز میتواند باعث اعوجاج میل‌لنگ و میلههای اتصال شود که به نوبه خود باعث مسدود شدن موتور میشود. به همین منظور، لازم است موتور خود را به طور کامل جدا کرده و دوباره سرهم کنید (البته اگر تصمیم دارید ماشین را نگه دارید).

 

با این که برای یاتاقانها یک زمان مشخص تعویض توصیه نشده است، اما تعویض آنها میتواند به سلامت موتور کمک بسیار زیادی بکند. برای تعمیر موتور، استفاده مجدد از یاتاقانهای کثیف، خراشیده و دارای خوردگی چندان عاقلانه نیست، چرا که قطعات قدیمی میتوانند آسیبهای جدی به سیستم موتور وارد کنند. استفاده از یاتاقانهای میل‌لنگ جدید میتواند کمک کند که تعمیرات به‌خوبی انجام شود و عمر خودروی شما افزایش پیدا کند.

 

به‌تازگی بسیاری از سازندگان اصلی قطعات (کمپانی‌هایی که قطعات موردنیاز خودروسازان را تأمین می‌کنند)، به‌جای یاتاقانهای مسی یا سربی، به یاتاقان‌های آلومینیومی روی میآورند. این انتخاب به‌دلیل ارزان‌ی و دوام بالاتر آلومینیوم و همچنین تحمل بالای آن در برابر گرما انجام میشود.

 

علائم خرابی یاتاقان یا یاتاقان زدن چیست؟

۱. سروصدای موتور ماشین

۲. افت شدید فشار روغن

۳. صدای گیربکس و تسمههای فرسوده

در ادامه به تشریح این علائم خواهیم پرداخت.

۱. سروصدای موتور ماشین

یکی از نشانه‌های خرابی یا آسیب‌دیدگی یاتاقان موتور می‌تواند صدای موتور باشد. زمانی که صداهای عجیب از موتور شنیدید بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک مراجعه کنید.

 

۲. افت شدید فشار روغن

یکی دیگر از نشانههای خرابی یا آسیب‌دیدگی یاتاقانها میتواند کاهش فشار روغن باشد. معمولاً فشار روغن ثابتی از پمپ روغن خارج میشود، اما اگر این فشار کاهش پیدا کند باعث سایش یاتاقانها میشود و باید پیش از حادثه تعمیرات صورت بگیرد.

 

۳. صدای گیربکس و تسمههای فرسوده

نشانه قابل‌اعتنای دیگر ساییده شدن تسمه‌ها و صدای گیربکس است. اگر فضای کافی برای جلو و عقب شدن گیربکس وجود نداشته باشد، ممکن است سطح یاتاقان‌ها ساییده شود و عملاً این قطعات کارایی خود را از دست بدهند. فراموش نکنید که چک کردن یاتاقان را در چک‌لیست خودرو قبل از سفر درج کنید.

 

یاتاقان زدن خودرو؛ دردسرها و راه‌حل‌ها

نگهداری از خودرو و بررسی به‌موقع اجزای مختلف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که در این نوشته از مجله خودرو بانک اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین قسمتهای موتور یاتاقانها هستند که درست کار کردنشان تأثیر بسیار زیاد روی کارکرد صحیح موتور دارد. به همین منظور لازم است نسبت به آنچه در موتور خودروی شما میگذرد حساس باشید و در مواقع لازم، به مکانیک مراجعه کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

 

Print 🖨
  • تسمه خودرو, قطعات خودرو, مشکل فنی خودرو, موتور خودرو, یاتاقان, یاتاقان ماشین
[ctp_print]
قبلیقبلمعرفی نیسان پاترول / آرمادا ۲۰۲۳؛ رقیب ۵۰ هزار دلاری لندکروزر
بعدیپرفروش ترین خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ ؛ ایلان ماسک یکه تازی می‌کند!بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

فروشگاه قطعه سازان
حسام مهجور 08 بهمن 1401
گرانی چند صد میلیونی خودروهای وارداتی| تابستان خودروهای خارجی ارزان می شود
محسن فاطمی 08 بهمن 1401
آسیا فیلتر
حسام مهجور 08 بهمن 1401
پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن