امروز : پنج‌شنبه 10 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 8 بهمن 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2287

کاچی بعض هیچی سهامدار 35 درصدی!

سردرگمی‌های ماشین‌سازی تبریز تا کی ادامه دارد؟

محال است ایرانی باشید و کارخانه ماشین‌سازی تبریز را نشناسید، کارخانه‌ای که این‌روزها هم به دلیل برگزاری دادگاه‌های رئيس اسبق سازمان خصوصی سازی و هم به دلیل مشخص نشدن هیئت مدیره جدید، بار دیگر نامش بر سر زبان‌ها افتاده است.

کارخانه ماشین سازی تبریز بیش از 50 سال قدمت دارد و در زمینه ساخت انواع ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌ابزار، شامل ماشین‌های تراش، قطعات ریخته‌گری و غیره فعالیت می‌کند. این کارخانه که بسیاری از افراد آن را مادر صنعت آذربایجان می‌خوانند، توسط «ایدرو» یا همان سازمان گسترش و نوسازی صنایع تاسیس و در صنعت خودروسازی تحول بزرگی ایجاد کرد اما این تنها آغاز ماجرا بود.

مش‌قربانعلی  با 5 کلاس سواد، صاحب صنعت مادر آذربایجان شد!

واگذاری ماشین‌سازی در سال 1383 به سازمان خصوصی‌سازی باعث شد تا درسراشیبی افول قرار گیرد، به‌طوری‌که سازمان خصوصی‌سازی بدون برگزاری جلسه علنی یا مزایده عمومی در ۲۶ خرداد 1397 به «مش‌قربانعلی» آن هم به قیمت یک دهم قیمت واقعی کارخانه را بفروشد. مردی این روزها او را «اخلالگر بازار ارز» می‌خوانند، فردی که تا پنجم ابتدایی بیشتر سواد نداشته و دلال آهن بوده! البته علی‌اشرف پوری‌حسینی تلاش کرده در دادگاه واگذاری کارخانه به «مش‌قربانعلی» را با مصداق به «به هر دری زدم به در بسته خوردم» توجیه کند و اعلام کرده که مسئولان سازمان خصوصی به همه افرادی که برای آشنایی با سهام در حال فروش به سازمان مراجعه می‌کردند، مجموعه ماشین‌سازی را پیشنهاد می‌دادند؛ اما به دلیل شرایط نامناسب شرکت هیچ‌کس حاضر نبود سهام را بخرد، گویی فرخزاد تنها مشتری دم دستی بوده که شرایط سازمان خصوصی را پذیرفته و این کارخانه را با قیمت کارشناسی سال 94 و به مبلغ  ۶۸۸ میلیارد تومان طالب شده است.

چوب حراج به شرکت ماشین‌سازی‌ تبریز به‌صورت خیلی خصوصی

اینکه چرا سازمان خصوصی‌سازی خیلی خصوصی و بدون برگزاری مناقصه و مزایده به بزرگترین صنعت آذربایجان چوب حراج زده، سوالی‌ است که شاید در ذهن همه مطرح شود. البته گویا رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی بر این باور است که در فروش سهام وکالتی سازمان، الزامی برای برگزاری مزایده وجود ندارد و فروش سهام به صورت مذاکره‌ای برای سازمان قابل قبول است.

 این در حالیست که الزام به برگزاری مزایده وجود داشته، اما دست‌های پشت پرده از برگزاری مزایده چشم‌پوشی کرده و گروه مذاکره کننده اخذ مجور از هیئت‌ واگذاری و مواردی از این دست را نادیده گرفته‌اند.

از طرفی بر اساس ماده ۳ دستورالعمل واگذاری، درصورت  تولید محصولات استراتژیک  مشتریان و مدیران منصوب آن‌ها باید شرایطی همانند ۵ سال سابقه فعالیت در زمینه بنگاه مورد واگذاری، تخصص و توان مالی، اقتصادی و حرفه‌ای متناسب با فعالیت بنگاه وعدم سوء پیشینه داشته باشند، اما دلال آهنی که ماشین‌سازی تبریز را با تحصیلات ابتدایی خریداری کرده بود، در مصاحبه خبری اعلام کرده که  من سرمایه‌گذار و مالک هستم نه مدیرعامل! حال این سوال مطرح می‌شود که در آن دوران سرمایه‌گذاری مش‌قربانعلی چه کسی مدیریت امور را به دست گرفته بوده؟

از طرفی ماشین‌سازی تبریز محصولات استراتژيک و انحصاری تولید می‌کند و دارای املاك و مستغلات فراوانی است، به زبانی دیگر می‌توان گفت اين شركت، بنگاه استراتژيک تلقی شده كه پيشنهاد آن را بايد سازمان خصوصي‌سازی به هیئت واگذاری ارائه می‌كرد؛ اما اين اقدام انجام نشده و تخلف محسوب می‌شود.

ماشین‌سازی تبریز بین زمین و هوا

واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز به سازمان خصوصی آن را در سراشیبی افول قرار داد، اما در نهایت با تصویب هیئت عالی واگذاری، در 20 مرداد 99 مقرر شد که ۶۵ درصد از سهام کارخانه ماشین‌سازی تبریز به جایگاه اصلی خود یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع یا «ایدرو» واگذار شود.

حتما می‌پرسید تکلیف 35 درصد سهام باقی‌مانده چه خواهد شد؟ جالب است بدانید سهام باقی‌مانده از این شرکت هنوز در اختیار «شستا» یا همان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است. همین موضوع گروه ماشین سازی و ریخته‌گری تبریز را جایی بین زمین و هوا نگه داشته؛ با اینکه حدود سه ماه از واگذاری به ایدرو می‌گذرد؛ اما هنوز خبری از تحویل گرفتن این مجموعه نیست و کارگران هم از نداشتن حق امضای مدیریت فعلی و کشمکش‌هایی که در زمینه واگذاری مالکیت این گروه‌ صنعتی رخ داده؛ به تنگ آمده‌اند و می‌خواهند در تعیین مالکیت ماشین‌سازی تبریز کمی دست بجنباند تا نکند خدایی نکرده باری دیگر با تکرار تاریخ، دارایی‌های این شرکت حیف و میل شود.

کاچی بعض هیچی!

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به نگرانی‌های موجود، تغییرات ایجاد شده در وزارت صمت را دلیل تاخیر در فرایند ماشین‌سازی تبریز دانست و اعلام کرد که با مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع درباره تحویل گرفتن سریع‌تر کارخانه و تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل صحبت ‌کرده است.

 وی همچنین اطمینان خاطر داد که شرکت به شستا واگذار نخواهد شد و از مصوبه‌ای یاد کرد که تا 20 مهر ماه امسال به صورت کتبی ابلاغ نشده بود؛ مصوبه‌ای که از  واگذاری ۳۵ درصد سهام شرکت به شستا حکایت داشت.

جالب آنجاست که سید محمدرضا‌ میر تاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس طرح موضوع واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز به شستا را تنها در حد یک پیشنهاد آن هم پیش از تعیین تکلیف شدن این کارخانه خوانده است، از طرفی تعلل در انتقال شرکت به ایدرو را با توجه صدور رای قطعی هیئت داوری جایز ندانسته و خواهان تثبیت هر چه سریع‌تر موقعیت این شرکت شده است.

علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز واگذاری سهام به شستا را غیرقانونی می‌داند و از 30 میلیارد تومان بدهی ماشین‌سازی به تامین اجتماعی می‌گوید تا بهانه‌ای باشد که با رویکرد ضرب‌المثل «کاچی بعض هیچی» جلوی انتقال تمام سهام به ایدرو گرفته شوه و شستا بتواند ۳۵ درصد سهام شرکت را تصاحب کند.

شستا جا پای صندوق بازنشستگی فولاد می‌گذارد؟

حال این سوال مطرح می‌شود آیا شستا می‌خواهد جا پای صندوق بازنشستگی فولاد بگذارد و مسیر آنان در واگذاری سهام به «قربانعلی فرخزاد» را طی کند و سهام این صنعت مادر را در اختیار سودجویان قرار دهد؟ ممکن است در ماه‌های پایان عمر دولت دوازدهم برخی افراد بخواهند ورق را به سمت خود بازگردانند و از شرایط ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند. گفت‌و‌گوی علیرضا بیگی با خبرگزاری مهر نیز مهر تاییدی بر این ادعا تلقی می‌شود.

از طرفی ناصر فرج‌زاده در تاریخ 20 آبان ماه استعفای خود را از سمت مدیرعامل و عضو موظف هیئت مدیره گروه ماشین سازی تبریز اعلام و علت این اقدام را بلاتکلیفی مالکیت کارخانه، تعیین نشدن اعضای هیئت مدیره و حاصل نشدن نتیجه پس از مدت‌ها تلاش و پیگیری برای رفع مشکلات این گروه صنعتی برشمرد.

 بخش خصوصی نیز از کشمکش‌های مالکیت کارخانه ماشین‌سازی تبریز بی‌بهره نمانده و در غیاب ماشین‌سازی تبریز برای تأمین ماشین خود مجبور است ماشین‌های مختلف را از خارج وارد کند، طبیعتاً این اقدام بر خلاف خط مشی «جهش تولید» است که در کشور پیگیری می‌شود.

از طرفی سردرگمی‌های کارگران نیز همچنان ادامه دارد و با اعتصاب و تحصن خواهان تعیین تکلیف کارخانه، انتخاب مدیر‌عامل و هیئت مدیره لایق و پرداخت معوقات خود هستند، اما انتصاب «اصغر نورآیین» به عنوان سرپرست جدید گروه ماشین سازی تبریز از سوی مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را می‌توان گامی رو به جلو و در راستای اتمام سردرگمی‌های این گروه صنعتی در نظر گرفت.

Print 🖨
  • خصوصی سازی, شستا, صندوق بازنشستگی فولاد, صنعت مادر آذربایجان, ماشین‌سازی تبریز
[ctp_print]
قبلیقبلآئین نامه راهنمایی و رانندگی درچه سالی تدوین شد؟
بعدیاسپری ضد زنگ، رکورد فروش را شکستبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402
اتفاقات عجیبی که فقط در جریان فروش خودرو در ایران رخ می دهد
سارا رستگار 10 فروردین 1402
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ معرفی شد؛ ۱۰۲۵ اسب بخار با ۱۲۸۱ نیوتن‌متر!
مرتضی مهدوی 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن