قطعات خودرو

کسب بالاترین سهم بازار روانکارهای خودرویی توسط نفت‌ سپاهان

بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده روغن پایه در کشور با کسب بالاترین سهم بازار روغن‌های موتوری در فروردین‌ماه،‌ عنوان آقای روغن‌موتور ایران را به خود اختصاص داد.

در شرایطی که هزینه تمام‌شده بالا و قیمت‌گذاری تثبیتی، تولید و عرضه روغن‌های موتوری را قطره‌چکانی کرده است،‌ شرکت نفت سپاهان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰و بر اساس آمار منتشرشده از تولید و فروش چهار شرکت پالایشگاهی تولید روغن در بورس،‌موفق شد بیشترین سهم از بازار روغن‌های موتوری را به خود اختصاص دهد.

پیش از این شرکت نفت بهران به‌عنوان رهبر بازار روغن‌موتور اعم از دیزلی و بنزینی مطرح بود اما براساس جدیدترین آمارهای منتشرشده از میزان فروش شرکت‌های روغن‌ساز،؛ بهران، پرچم بالاترین فروش روغن‌موتور در بازار را به نفت سپاهان تحویل داد و در رتبه دوم از نظر میزان فروش محصولات خودرویی ایستاد.

پس از بهران، شرکت نفت ایرانول و نفت سپاهان قرار دارند. اگرچه بازار روانکارهای خودرویی در چند ماه گذشته با توزیع قطره‌چکانی پالایشگاه‌داران مواجه بوده و قیمت‌ها برای برخی اقلام به‌ویژه روغن‌موتورهای دیزلی و بنزینی‌های با کیفیت در بازار به صورت کاذب بالا رفته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهند شرکت نفت سپاهان با نشان تجاری «اسپیدی» بیشترین فروش را بین چهار رقیب خود داشته است.

این اتفاق در حالی رقم خورده که در سال ۹۶نشان تجاری اسپیدی پایین‌ترین میزان فروش را بین روغن‌موتورهای پالایشگاهی داشت اما به‌تدریج توانست با کسب سهم بازار،‌ خود را از پرچمدار سنتی این صنعت در ایران یعنی نفت بهران نیز بالاتر بکشد و در جایگاه نخست بایستد.

در فروردین‌ماه سال جاری اگرچه فعالان صنف روغن‌های موتوری از فروش قطره‌چکانی محصولات این گروه از روانکارها خبر می‌دادند اما شرکت نفت سپاهان توانست گوی سبقت را از رقبای سنتی خود برباید و در صدر جایگاه تولیدکنندگان روغن‌های موتوری قرار بگیرد. بر اساس آمارها در فروردین‌ماه سال جاری،‌ نفت سپاهان ۱۰میلیون و ۸۴۷هزار و ۱۰۰لیتر انواع روغن‌های موتوردیزلی، ‌بنزینی و سایر روغن‌های موتوری را تولید کرده، درحالی‌که نفت‌ بهران ۱۰میلیون و ۴۰۴هزار و ۴۵۹لیتر روغن موتوری در دو گروه بنزینی و دیزلی در بازار عرضه کرده است.

دیگر شرکت‌ها اما فاصله زیادی با سپاهان و بهران دارند. نفت ایرانول، در ماهی که گذشت ۳میلیون و ۹۸۸هزار لیتر انواع روغن‌موتور دیزلی و بنزینی به بازار عرضه کرد. نفت‌پارس نیز ۳میلیون و ۶۵۳هزار و ۴۲۳لیتر انواع روغن موتور فروخت.

به‌گفته کارشناسان بازار صنعت روانکار، معضل اصلی بازار روانکارهای خودرویی کمبود روغن‌های دیزلی است که گویا پالایشگاه‌داران حتی با بیش‌از ۶۰درصد زیان آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. در این بخش اما نفت بهران از نظر میزان توزیع همچنان در صدر قرار دارد و ۶میلیون و ۱۳۳هزار و ۴۸لیتر انواع روغن موتورهای دیزلی در بازار فروخته است.

درحالی‌که این رقم برای نفت سپاهان ۵میلیون و ۴۹۵ هزار و ۶۰۰لیتر بوده اما آنچه باعث می‌شود اسپیدی پرچمداری را از بهران بگیرد،‌ سهم گرفتن نفت سپاهان درهر دو بازار دیزلی و بنزینی، به‌ویژه بنزینی‌هاست که میزان فروشش از بهران بیشتر بوده، در بخش بنزینی؛ بهران ۴میلیون و ۲۷۱هزار و ۴۱۱لیتر روغن موتور عرضه کرده و نفت سپاهان ۴میلیون و ۴۸۲هزار و ۵۰۰لیتر روغن موتور بنزینی راهی بازار کرده است.

البته نفت سپاهان ۸۶۹هزار لیتر روغن موتور نیز در ردیف سایر روغن ها ازجمله روغن قایق موتوری و … فروخته است که در درنهایت باعث شد اسپیدی در بازار روانکارهای ایران عنوان آقای روغن موتور را کسب کند.

منبع: دنیای خودرو

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است