قطعات خودرو

ماشین FMC M4

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، فردا موتورز یکی از خودروسازان باسابقه ایران است که فعالیت مستقل خود را از چند سال پیش آغاز کرد. محصولات این شرکت اکنون با برند FMC در بازار ایران عرضه می‌شوند و شامل چند کراس‌اوور و یک سدان اقتصادی هستند. جدیدترین محصول فرداموتورز برای بازار ایران، مینی‌ون FMC M4 است که در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی شد. این مینی ون در حقیقت یکی از محصولات جدید دانگ فنگ است که مدت کوتاهی پس از عرضه در چین، به بازار کشورمان نیز عرضه خواهد شد. بازار مینی‌ون‌ها در جنوب شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر خودروسازان چینی، کره‌ای و ژاپنی انواع ون‌ها و مینی‌ون‌ها را در سبد محصولات خود لحاظ می‌کنند. با این حال مینی‌ون‌ها در ایران تاکنون خوش اقبال نبوده‌اند. مینی ون FMC M4 با هدف تغییر سلیقه مشتریان وارد بازار ایران خواهد شد، در حالی که رقیب قدرتمندی همچون هایما 7X نیز به زودی FMC M4 را به چالش خواهد کشید.

 

 

مزایا و معایب FMC M4
مزایا
  • امکانات رفاهی رنگارنگ، کابین جادار و بزرگ
معایب
  • بازار ضعیف ون‌ها در ایران، قیمت بالا

 

 

بررسی FMC M4 فردا موتورز

دانگ‌فنگ فورثینگ u tour یا فردا M4، یکی از محصولات جدید دانگ فنگ است که در ژانویه 2022 به طور رسمی رونمایی شد. دانگ فنگ در معرفی اولیه این خودرو بر مزیت خانوادگی بودن آن تاکید داشت و در حقیقت FMC M4 نیز یک مینی‌ون خانوادگی است که ظرفیت هفت سرنشین را دارد. همچنین دانگ فنگ تاکید دارد که این مینی‌ون شبیه به یک قایق تفریحی است و این مفهوم را در طراحی خودرو اثبات کرده است. دانگ فنگ u tour مدت کوتاهی پس از معرفی در چین، به ایران آمد و با نام FMC M4 در نمایشگاه خودرو تهران 1401 حاضر شد. فردا موتورز برای آن‌که نظر مخاطبان ایرانی را در مورد مینی‌ون‌ها تغییر دهد، یکی از لوکس‌ترین محصولات دانگ فنگ در این بخش را برای عرضه به بازار در نظر گرفته است. FMC M4 از نظر کیفیت مواد به کار رفته در سطح قابل قبولی قرار دارد و برای مسافرت‌های خانوادگی یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود.

 

داخل FMC M4 فردا موتورز

طراحی داخلی FMC M4 بسیار شیک است و می‌توان گفت که کابین این مینی‌ون با کراس‌اوورهای لوکس چینی برابری می‌کند. برای طراحی داشبورد این خودرو از چهار رنگ مختلف بهره گرفته شده است که در ترکیب با یکدیگر فضایی شبیه به خودروهای لوکس را شکل داده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت که حضور جنرال موتورز و برندهایی همچون بیوک در بازار چین، تاثیر قابل توجهی بر خودروسازان چینی گذاشته و آن‌ها روند آمریکایی‌ها را در اتومبیل‌های خود تکرار می‌کنند.

 

همانند بسیاری از خودروهای بازار، در FMC M4 نیز شاهد استفاده از یک صفحه نمایش عریض به هم پیوسته هستیم که به طور همزمان وظایف نمایش محتوای سیستم سرگرمی و اطلاعات حیاتی خودرو را برعهده دارد. با این حال تنظیمات سیستم تهویه از طریق کنترلرهای فیزیکی صورت می‌گیرد که استفاده از آن‌ها حین رانندگی آسان‌تر خواهد بود. کنسول وسط FMC M4 نیز نسبتا بزرگ طراحی شده است و دو صندلی جلو را به طور کلی از یکدیگر جدا می‌کند. طراحی اهرم تعویض دنده و دریچه‌های سیستم تهویه نیز شبیه به خودروهای آلمانی است. به طور کلی می‌توان گفت که طرح کلی کابین FMC M4 با لاماری ایما مشابه است اما از نظر رنگ بندی با ترکیب متفاوتی نسبت به کراس‌اوور اسپرت آرین موتور روبرو هستیم.
طراحی FMC M4

محبوبیت کراس‌اوورها طی دهه اخیر سبب شده است تا مینی‌ون‌ها نیز به کراس‌اوورها شباهت پیدا کنند. دانگ فنگ u tour یا FMC M4 نیز از همین قاعده پیروی می‌کند و می‌توان آن را ترکیبی از مینی‌ون و کراس‌اوور دانست. نکته جالب در خصوص FMC M4، اشتراک پلتفرم آن با یکی از کراس‌اوورهای دانگ فنگ یعنی مدل T5 Evo است که در ایران با نام لاماری ایما شناخته می‌شود.

 

 

همان‌طور که دانگ فنگ در مراسم رونمایی از مینی‌ون اعلام کرد، FMC M4 ظاهری شبیه به یک قایق تفریحی دارد. قسمت عقبی این ون به صورت عمودی و صاف طراحی شده است در حالی‌که قسمت جلو همانند دماغه قایق و کشتی حالتی مثلثی شکل دارد. نمای جانبی FMC M4 نیز با چند خط و تو رفتگی از سادگی خارج شده است. رینگ‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز با ابعاد خودرو سازگاری دارند. همان طور که از ظاهر خودرو بر می‌آید، FMC M4 یک مینی‌ون هفت نفره است و به نظر می‌رسد برای سرنشینان ردیف سوم فضای کافی جهت نشستن وجود داشته باشد. طراحی قسمت‌های مختلف FMC M4 با یکدیگر همخوانی دارد اما در نهایت با ظاهری مواجه هستیم که کاملا بیان‌گر یک خودرو آسیایی است.

 

 

 

مشخصات FMC M4 فردا موتورز

این روزها بعید است که پیشرانه‌ای غیر از موتور 1.5 لیتری را زیر کاپوت خودروهای چینی ببینیم. FMC M4 نیز به سبک اکثر اتومبیل‌های هم‌وطن خود، از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهره می‌برد. این پیشرانه حداکثر 197 اسب‌بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. وظیفه انتقال قدرت در FMC M4 برعهده جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه مرطوب یا WDCT قرار دارد.

 

همان‌طور که انتظار داریم، FMC M4فردا موتورز یک مینی‌ون دیفرانسیل جلو است. این پیشرانه از نوع تزریق مستقیم سوخت یا GDi است و بنابراین برای استفاده از آن به بنزین سوپر نیاز خواهید داشت. از نظر مشخصات فنی نیز FMC M4 فردا موتورز در شرایطی مشابه با لاماری ایما قرار دارد، بنابراین می‌توان گفت که دانگ فنگ فورثینگ U tour‌ نسخه ون از دانگ فنگ T5 Evo‌ خواهد بود.

مشخصات فنی FMC M4 فردا موتورز
نام خودرو FMC M4
کشور سازنده
پرچم کشور
چین
سال (طراحی) 2022
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1481 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 195 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 285 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 7 سرعته خودکار دوکلاچه
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت
وزن 1715 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4850 طول – 1900 عرض – 1715 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2900 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی – لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 0 لیتر
استاندارد آلایندگی
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت
امکانات و تجهیزات FMC M4 فردا موتورز

FMC M4 فردا موتورز کار دشواری در تغییر نظر مشتریان ایرانی و ایجاد علاقه در آن‌ها برای خرید یک مینی‌ون خواهد داشت. در نتیجه این مینی‌ون بایستی از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به خوبی مجهز شده باشد.

 

از جمله امکانات FMC M4 فردا موتورز می‌توان به این موارد اشاره کرد: نمایشگر دیجیتالی نشانگرها و سیستم سرگرمی، فرمان برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، دوربین 360 درجه، درب صندوق برقی، اتوپارک، تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم تهویه صندلی‌های ردیف اول و دوم، سانروف و سقف پانوراما، سنسور پارک جلو، شارژر بی‌سیم، تریم چرمی کابین، دوربین ثبت وقایع، اتوهلد، نورپردازی داخلی و سیستم هشدار خروج از خط.

امکانات FMC M4 فردا موتورز
ترمز و پایداری سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی
کیسه هوا 8 کیسه هوا
سیستم صوتی
دیگر تجهیزات کروز کنترل، سیستم اتوپارک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، دوربین 360 درجه به سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب، دوربین ثبت وقایع حین رانندگی، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم تهویه مطبوع، سنسور نور، سنسور باران، 8 ایربگ 10 نقطه‌ای، سقف پانورامیک، جک برقی صندوق عقب، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف دوم، نورپردازی داخلی با 64 رنگ

 

رقبای FMC M4 فردا موتورز در بازار

اف ام سی M4 در بازار خودرو ایران، رقبای چندانی را در بخش کلاس خود نخواهد داشت. تنها رقیب جدی اف ام سی M4 در این بازار هایما 7X ایران خودرو است که از نظر پیشرانه قوی‌تر از نماینده فردا موتورز خواهد بود. با این حال اگر محدوده قیمت را مبنای مقایسه قرار دهیم، اف ام سی M4 با انبوهی از کراس‌اوورها در بازه قیمتی یک میلیارد تومان رقابت کرد. FMC M4 در این رقابت بر هفت سرنشینه بودن و امکانات رفاهی خود خواهد بالید، در حالی که رقبا نیز با مزایای خود این مینی‌ون را به چالش می‌کشند.

قیمت و نمایندگی
قیمت  – بروز رسانی در جمعه 18 شهریور
نمایندگی فروش فردا موتورز

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است