قطعات خودرو

آیین‌نامه واردات توان تنظیم بازار را ندارد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، لطف‌الله سیاهکلی درباره آیین‌نامه نوشته‌شده برای واردات خودرو، بیان کرد: خوشبختانه قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد و بر اساس ماده ۴ این قانون که درباره واردات خودرو تعیین‌تکلیف شده است، دولت وظیفه داشت برای سازوکار واردات خودرو آیین‌نامه تنظیم کند. اکنون این آیین‌نامه تنظیم شده است اما بر اساس آنچه بنده مطالعه کردم این آیین‌نامه دارای ایراداتی است.

وی با بیان اینکه ای کاش با مجلس نیز در تهیه آیین‌نامه مشورت می‌شد، اظهار کرد: یکی از ایرادات آیین‌نامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر ۱۰هزار دلار باب میل مردم ما نیست. عموم مردم و جوانان کشور ما دوست دارند خودرو خوب داشته باشند. خودروی خوب با خودروی لوکس متفاوت است. هرچند که ممکن است عده‌ای علاقه داشته باشند ماشین لوکس سوار شوند. برای آنها نیز باید راهکاری در نظر گرفت که عوارض و مالیات آن را بدهند و بعد هم ماشین لوکس سوار شوند.

 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودرو زیر ۱۰هزار دلار خودروی خوبی نیست. نظر ما این است که عوارض واردات ۸۰درصد خودروها زیر ۲۵هزار دلار باشد و عوارض واردات ۲۰درصد نیز بالای ۲۵هزار دلار باشد. ولی خودروهایی که زیر ۲۵هزار دلار ارزش دارند با عوارض گمرکی ۱۰ الی ۲۰ درصد وارد شوند و مابقی نیز با عوارض پلکانی ۲۰۰درصد یا ۳۰۰درصد وارد شود. هرکس می‌خواهد ماشین لوکس سوار شود باید پول آن را بپردازد.

 

این درآمد نیز صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یک خودرو باید جان سرنشین‌هایش را تضمین کند. در دنیا در تصادفات کمترین خسارت به سرنشین‌های خودروها وارد می‌شود اما در کشور ما این‌گونه نیست. وی در ادامه تاکید کرد: نمی‌توانیم به مردم بگوییم حق ندارید خودروی خوب و باکیفیت سوار شوید، مردم اختیار دارند انتخاب کنند و ما باید این قدرت انتخاب را به مردم بدهیم.

 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: ایراد دوم آیین‌نامه واردات خودرو به عوارض گمرکی خودروهای وارداتی بازمی‌گردد. اکنون عوارض گمرکی خودروهای زیر ۲۰هزار دلار را شناور گذاشته‌اند، معلوم است که اگر عوارض گمرکی این خودروهای وارداتی بالا باشد ما باید به پراید سجده کنیم. سیاهکلی در پایان گفت: از نظر بنده این آیین‌نامه نوشته‌شده توانایی تنظیم بازار خودرو را ندارد. مجلس قرار است کار تطبیق انجام دهد. پس از انجام آن، خرید و واردات خودرو بیش از دو الی سه ماه طول نمی‌کشد و نهایتا تا سه ماه آینده خودرو وارد کشور خواهد شد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *