قطعات خودرو

گزارش جدید EPA آمریکا: استلانتیس آلاینده‌ترین و تسلا پاک‌ترین خودروساز

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا EPA در اواخر سال ۲۰۲۲ گزارش سالانه خودرویی خود را منتشر کرد و بر این اساس خودروهای کنونی قوی‌تر، پاک‌تر و کاراتر از هر زمان دیگری هستند. همچنین بر اساس این گزارش استلانتیس آلاینده‌ترین و تسلا پاک‌ترین خودروساز شناخته شدند.

 

داده‌های EPA خودروهای مدل ۲۰۲۱ را پوشش می‌دهد و به مواردی همچون مصرف سوخت و آلایندگی کربن دی‌اکسید خودروها اشاره می‌کند.

 

به‌طور خلاصه باید گفت خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند کم‌مصرف‌تر و پاک‌تر از هر زمان دیگری بوده و درعین‌حال پرقدرت‌تر ظاهر می‌شوند.

 

گزارش کامل EPA شامل ۱۵۸ صفحه است اما به‌طور خلاصه باید گفت مصرف سوخت کلی خودروهای جدید ۳۲ درصد بهبود یافته و آلایندگی دی‌اکسید کربن آن‌ها نیز ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

 

همچنین اسب بخار تولیدی خودروها نیز رشد ۲۰ درصدی داشته است. نقطه آغاز این گزارش‌ها و مقایسه‌ها سال ۲۰۰۴ است یعنی سالی که مصرف سوخت خودروها پس از یک دهه افزایش رو به بهبود گذاشت.

 

ذکر این نکته مهم است که گزارش EPA به‌صورت متوسط و کل صنعت خودرو را شامل می‌شود. گزارش موردبحث خودروها را در ۵ بخش وانت پیکاپ ها، شاسی بلندها، کراس اوورها، سدان ها/استیشن و نهایتاً مینی ون‌ها قرار می‌دهد.

 

 

 

دو بخش شاسی‌بلند و کراس اوور توسط وزن از یکدیگر جدا می‌شوند و خودروهایی با وزن فراتر از ۲۷۲۰ کیلوگرم در دسته شاسی بلندها قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

کراس اوورها نیز شامل خودروهایی هستند که شاید از سیستم چهار چرخ محرک استفاده کنند؛ و همان‌طور که می‌دانیم در طول ۲۰ سال گذشته خریداران علاقه زیادی به خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور داشته‌اند.

به همین خاطر در گزارش EPA آمده که اگر بازار علاقه شدیدی به شاسی بلندها و کراس اوورها نداشت بهبودهای یاد شده بیشتر نیز بودند. مثال این موضوع مصرف سوخت ویژه هر کلاس است که نشان می‌دهد مینی ون‌ها بهترین بهبود را داشته‌اند درحالی‌که بهبود مصرف سوخت وانت پیکاپ ها بسیار ناچیز بوده است.

 

 

 

همچنین EPA به برندهای خودرویی نیز اشاره می‌کند به گونه‌ای که استلانتیس بیشترین میزان آلایندگی و مصرف سوخت را بین خودروسازان بزرگ دارد. جای تعجبی ندارد که تسلا با محصولات برقی خود بهترین عملکرد را از نظر آلایندگی و مصرف سوخت بر جای می‌گذارد.

گزارش EPA پیشرفت‌های رخ داده در تکنولوژی خودروها به ویژه در چند سال اخیر را تحسین می‌کند. برقی سازی خودروها بخش مهمی از این قضیه را تشکیل داده اما تولید پیشرانه‌های توربوی کوچک‌تر، سیستم‌های استارت/استاپ و غیرفعال سازی سیلندرها نیز نقش مهمی در پاک‌تر شدن خودروها داشته‌اند.

 

 

 

از نظر قدرت تولیدی نیز باید گفت خودروهای برقی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار نقش مهمی در این گزارش داشته‌اند اما باید به خودروهای رده میانی همچون تویوتا راو ۴ پرایم پلاگین هیبریدی نیز اشاره کنیم که قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار را در دسترس خریداران قرار می‌دهد.

 

 

 

البته EPA اخیراً قوانین جدیدی را برای خودروسازان تعیین کرده است که اگر تائید شوند از سال ۲۰۲۷ عملیاتی خواهند شد و باید شاهد کاهش ۵۶ درصدی آلایندگی خودروها باشیم. EPA تخمین می‌زند برای دستیابی به این هدف خودروهای برقی باید حدود ۶۷ درصد از فروش بازار خودروهای سبک را تا سال ۲۰۳۲ تشکیل دهند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *