قطعات خودرو

مقایسه ژاپنی پرطرفدار با فرانسوی با کیفیت در بازار ایران

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،با وجود تغییرات بازار خودرو جهانی طی چند دهه گذشته، این سدان‌ها بوده‌اند که همواره توانسته‌اند محبوبیت خود را نزد مشتریان حفظ کنند. روزگاری هاچ‌بک‌های کوچک و اقتصادی محصولات محبوب بازار بودند و شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها در ابتدای قرن بیست‌ویکم شهرت چشمگیری پیدا کردند و اکنون نیز به‌نظر می‌رسد نوبت به‌پیکاپ‌ها رسیده است. با این وجود سدان‌های کوچک و متوسط همچون مزدا 3 یا رنو مگان همواره به‌حضور خود در بازار ادامه داده‌اند.
«دنیای‌خودرو» در این مقایسه به‌بررسی دو خودرو خاطره‌انگیز از بازار ایران می‌پردازد که طی دو دهه 1380 و 1390 در شرکت‌های خودروسازی ایران تولید می‌شدند. مزدا 3 توسط بهمن‌موتور تولید می‌شد؛ درحالی ‌که رنو مگان 2000 اتوماتیک محصول محبوب پارس‌خودرو در آن دوران به‌شمار می‌رفت و هر دو مدل به‌دلیل کیفیت قابل قبول، ظاهر زیبا و مشخصات فنی رضایت‌بخش همچنان مورد توجه مصرف‌کنندگان ایرانی قرار دارند.

مزدا 3

نسل اول مزدا 3 در سال 1386 به‌خطوط تولید بهمن‌موتور آمد و از همان دوران رقابت این خودرو با سایر محصولات این رده همچون رنو مگان 2000، هیوندای آوانته و تویوتا کرولا آغاز شد. مزدا 3 به‌عنوان خودرویی جایگزین برای مزدا 323 معرفی شده بود که هر دو این خودروها توسط بهمن‌موتور به‌بازار ایران عرضه می‌شدند. نسل اول مزدا 3 در قالب سه‌تیپ 1، 2 و 3 به‌دست مصرف‌کنندگان ایرانی رسید که تیپ 3 این خودرو را می‌توان یک رقیب کامل و قدرتمند برای رنو مگان 2000 اتوماتیک قلمداد کرد. بزرگ‌ترین مزیت مزدا 3 برای مصرف‌کنندگان ایرانی، حس سواری اسپرت و دوست‌داشتنی این خودرو است. مشتری ایرانی سال‌ها بود که به‌رانندگی با خودروهای اقتصادی عادت کرده بود و اکنون مزدا 3 می‌توانست حس هیجان و سرزندگی را به او تزریق کند. ظاهر این خودرو نیز با وجود گذشت یک دهه همچنان زیبا تلقی می‌شود و کابین خودرو نیز از ارگونومی مناسبی برخوردار است.
زیر کاپوت مزدا 3 یک پیشرانه دو لیتری تنفس‌طبیعی با 148 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتون‌متر گشتاور قرار دارد و گیربکس چهارسرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت به‌دیفرانسیل جلو را در مزدا 3 برعهده دارد. شتاب و کشش این خودرو به‌واسطه راندمان مناسب پیشرانه و وزن نسبتا اندک آن قابل قبول است و مصرف سوخت ترکیبی این مدل نیز 8.2 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود. همچنین پس از گذشت یک دهه از توقف تولید مزدا 3 نسل اول، این خودرو از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌ها درسطحی متوسط قرار می‌گیرد؛ البته به‌شرط آن‌که تیپ 3 این سدان اسپرت ژاپنی را خریداری کنید! از جمله تجهیزات مزدا 3 تیپ 3 می‌توان به‌سنسور نور و باران، تریم چرمی کابین، فرمان حساس به‌سرعت مجهز به‌دکمه‌های کنترلی، شش کیسه هوا، سیستم صوتی به‌همراه چنجر، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه جانبی برقی با گرمکن و سانروف اشاره کرد. مزدا 3 تیپ 3 مونتاژ بهمن‌موتور درحال حاضر در مدل‌های کم‌کارکرد، بین 500 تا 600 میلیون‌تومان در بازار قیمت دارند.

رنو مگان 2000 اتوماتیک

درمقایسه امروز ما رنو مگان در سمت دیگر ایستاده است و این خودرو در ابتدا به‌شیوه وارداتی و توسط پارس‌خودرو وارد ایران شد و پس از آن‌که مورد توجه مخاطبان داخلی قرار گرفت، تولید آن در خط تولید پارس‌خودرو آغاز شد. پارس‌خودرو در ابتدا نسخه دنده‌ای رنو مگان با موتور 1.6 لیتری را به‌تولید رساند و از سال 1388 نیز نسخه اتوماتیک با موتور قوی‌تر 2000 سی‌سی به‌خط تولید پارس خودرو اضافه شد که از 132 اسب‌بخار قدرت برخوردار بود.
نسخه‌ای که از رنو مگان توسط پارس‌خودرو به‌ایران عرضه شد، مربوط به‌نسل دوم این خودرو است که در همان دوران توسط رنو در فرانسه و ترکیه تولید می‌شد. ظاهر رنو مگان درمقایسه با مزدا 3 هیجان کمتری به‌مخاطبش می‌دهد؛ اما تناسب اجزای مختلف بدنه، چهره‌ای دوست‌داشتنی و شکیل را برای مگان ایجاد کرده‌ است. بزرگ‌ترین مزیت رنو مگان برای خریداران ایرانی کابین بزرگ و جادار این خودرو است که فضای راحت‌تری را نسبت به‌مزدا 3 ایجاد می‌کند. علاوه‌بر آن به‌دلیل ارتفاع بیشتر رنو مگان از سطح زمین، شاهد برخورد کف خودرو با زمین یا کوبش‌های سیستم تعلیق هنگام عبور از خیابان‌ها نخواهید بود. این مشکل به‌وفور در مزدا 3 مشاهده می‌شود که به‌علت ارتفاع اندک خودرو از سطح زمین اتفاق می‌افتد. در سوی مقابل گیربکس مگان در مقایسه با گیربکس مزدا 3 به‌شدت کند عمل می‌کند و یکی از نقاط ضعف رنو مگان اتوماتیک را به‌نسبت مزدا 3 نشان می‌دهد.
رنو مگان 2000 اتوماتیک تنها در یک تیپ توسط پارس‌خودرو تولید شد که از نظر امکانات رفاهی و ایمنی درسطحی متوسط ارزیابی می‌شود. سنسور نور، فرمان برقی حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و کنترلر پشت فرمان، دو کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک و آینه‌های جانبی برقی با گرمکن از جمله امکانات رنو مگان 2000 هستند که درمقایسه با مزدا 3 تیپ 3 جایگاهی ضعیف‌تر را برای این خودرو ترتیب داده‌اند. از این رو اگر قصد خرید رنو مگان را دارید و از سوی دیگر به‌آپشن‌های رفاهی متعدد علاقه‌مند هستید، باید با صرف هزینه شخصی و استفاده از قطعات افترمارکت چند آپشن را به‌خودرو خود اضافه کنید. همچنین درحال حاضر می‌توان رنو مگان 2000 مونتاژ را در حدود 380 تا 480 میلیون‌تومان در بازار خریداری کرد.

جمع‌بندی، انتخابی که همچنان سخت است!

حدود یک دهه است رنو مگان و مزدا 3 با خطوط تولید پارس‌خودرو و بهمن‌موتور خداحافظی کرده‌اند و با این وجود هر دو سدان فرانسوی و ژاپنی این مقایسه همچنان محبوبیت خود را در بازار حفظ کرده‌اند. واضح است که خریداران مزدا 3 و رنو مگان از اقشار مختلفی هستند؛ چراکه این دو خودرو با اهداف متفاوتی تولید شده‌اند. مزدا 3 خودرویی اسپرت و جذاب است که هندلینگ بسیار خوبی دارد و می‌تواند در ردیف قیمتی خود چالاکی قابل توجهی داشته باشد؛ اما باید توجه داشت قطعات یدکی این خودرو اندکی کمیاب بوده و از قیمت بالایی برخوردار هستند که سبب شده است هزینه نگهداری این خودرو به‌مراتب بالاتر از رقیب فرانسوی باشد.
درمجموع به‌نظر می‌رسد مزدا 3 بیشتر مناسب خانواده‌های کوچک یا جوانان است که بر شتاب و رانندگی لذت‌بخش تمرکز دارند؛ درحالی ‌که رنو مگان خودرو کم‌استهلاک‌تر، جادارتر و به‌وضوح نرم‌تری است و به‌همین دلیل برای مصارف خانواده‌های متوسط شهری مناسب‌تر خواهد بود. انتخاب شما هرکدام از این دو خودرو که باشد، باید توجه داشته باشید که از عمر مزدا 3 و رنو مگان سال‌ها گذشته است و بنابراین این خودروها نیازمند تعمیر و نگهداری دقیق از سوی مالک جدید خواهند بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *