قطعات خودرو

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  خبرآنلاین، ۱۰ روز از زمانی که فاطمی امین با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از صندلی وزارت کنار گذاشته شد، می‌گذرد؛ برکناری که وضعیت اسفناک بازار و صنعت خودرو یکی از پایه‌های اصلی آن را تشکیل می‌داد. با برکناری وزیر صمت، بازار خودرو کماکان بر قطار گرانی سوار است و بدن صنعت خودرو از بی‌تدبیری‌ها درد می‌کند، وضعیتی که به گفته امیرحسین کاکایی صنعت خودرو را محکوم به شکست کرده‌است.

امیرحسین کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در خصوص وضعیت فعلی این صنعت  گفت:« می‌خواهند صنعت خودرو را زمین بزنند و آن را قربانی کنند و صنعت خودرو محکوم به شکست است و فردی به فکر نجات آن‌ نیست.»

به‌جای برنامه‌ریزی کار به گفتاردرمانی کشیده شده‌است

این استاد دانشگاه علم و صنعت در انتقاد به وضعیت پیش آمده در صنعت خودرو گفت:« در جلسه استیضاح همه نمایندگان مجلس یکدیگر را متهم به مافیا کردند و یک نفر در خصوص ۸ فرمان رئیس جمهور سوالی نکرد، چراکه بعد از یک سال در اجرای برنامه‌ها شکست خوردند و در اینجا هیچ‌کس در خصوص دلیل شکست سوالی نمی‌پرسد بلکه همه به فرافکنی روی آوردند.»

امیرحسین کاکایی در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه‌ها در یک سال گذشته شکست خورد؛ گفت:« برنامه‌ها اشتباه بوده‌است، چراکه برنامه‌ریزی درست نیاز به متخصص، انرژی زیاد و دانش و مهارت دارد و برعکس بازی کردن با کلمات، گفتار درمانی و وعده درمانی خیلی کار ساده‌ای است که هر زمانی نتیجه‌ای حاصل نشد آن را بر گردن مافیا می‌اندازند، همین راه‌حلی که در حال حاضر پیش گرفته‌اند.»

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید/ به وضعی رسیدیم که باید به فکر بقای خودروسازی باشیم

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت:« وعده‌هایی داده شده‌است که محکم نبوده‌اند و حال مردم انتظار برآورده شدن این وعده‌ها را دارند و از طرفی مقایسه‌های غلطی نیز صورت گرفته‌است که مدافعی برای آن‌ها نبوده‌است و صنعت از نظر مالی زیان چشمگیری را متحمل شده‌است.»

واردات خودروهای دست دوم صنعت خودرو را نابود خواهد کرد

این استاد دانشگاه علم و صنعت در خصوص دیگر اقدامات اشتباهی که در این راستا صورت گرفته‌است، به واردات خودروهای دست دوم اشاره کرد و گفت:« هنوز نگفته‌اند که هرکسی می‌خواهد برود خودروی دست دوم وارد کند، استانداردی نیز نمی‌خواهد اما واردات خودروهای دست دوم خود به خود استاندارد را حذف می‌کند و در نتیجه صنعت خودرو محکوم به شکست است و هیچ کسی به فکر آن نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه و در خصوص گزینه‌های روی میز برای بهبود وضعیت گفت:« وزیر آینده باید به فکر سایر صنایع باشد و نگذارد بلایی که بر این صنعت  آمده‌است، بر سر سایر صنایع بیاید و قیمت‌گذاری دستوری را بر روی سایر صنایع اعمال نکنند و از طرفی به پیاده‌کردن سیاست‌های کلی نظام بپردازند. در اصل ۴۴ به خصوصی‌سازی صنعت اشاره شده‌است که راه حل این بحران است و اگر از قدرت گرفتن بخش خصوصی می‌ترسند، دولت و سازمان ملی استاندارد را تقویت کنند.»

امیرحسین کاکایی با اشاره به اینکه در خصوص این صنعت فعلا راه‌حلی وجود ندارد، گفت:« با واردات خودرو دست دوم به طور قطع این صنعت نابود خواهد شد و در چند ماه اخیر ارز درست و حسابی حتی ۴۲ هزار تومانی به خودروسازان عرضه نشده‌است و در حال حاضر بحث ارتقا این صنعت  در میان نیست، بلکه بحث بر سر بقای این صنعت  است.»

وی در آخر در خصوص وضعیت تامین تقاضا از سوی خودروسازان گفت:« احتمال اینکه خودروسازان و حتی خودروسازان خصوصی نتوانند تقاضای بازار را تامین کنند بسیار بالا است.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *