قطعات خودرو

بیشتر اعضای صنف راهسازی تحصیل‌کرده‌اند

یکی از پیشکسوتان بازار لوازم یدکی رسته ماشین‌آلات راهسازی در گفتگو با قطعات خودرو:
پیشکسوتان اتحادیه با دل وجان کار کرده‌اند اما مسلح به علم روز نبودند

به اعتقاد جواد نظام دوست از پیشکسوتان بازار لوازم یدکی رسته ماشین‌آلات راهسازی اداره اتحادیه با روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد و با اینکه پیشکسوتان اتحادیه سال‌ها با دل و‌ جان کار کرده‌اند اما از آنجایی که مسلح به علم روز نبودند در بسیاری از موارد عملکرد موفقی نداشتند.
نظام دوست در پاسخ به این سوال که فضای حاکم بر رسته ماشین‌آلات و حضور در انتخابات ۷ بهمن را چطور ارزیابی می کنید گفت: در واقع اتحادیه‌ها یک ساختار ‏مردمی هستند که در دنیا ۲۰۰ سال سابقه دارد و در ایران اگر جمع‌های هیئتی‌ها و محلی مردم را حساب کنیم سابقه‌اش از دنیا هم بیشتر می‌شود ولی اتحادیه‌ها از نظر سازمانی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال در ایران سابقه دارد. NGOها یا سازمانی که قرار است در کنار هم مشکلات و گرفتاری‌های جمع خودشان را حل کند بایستی غیر دولتی باشد.

مسئولان اتحادیه‌ها مقصر نیستند

وی افزود: در مورد مشکلات اتحادیه‌ها مسئولان اتحادیه‌ها مقصر نیستند بلکه ساختار و نوع قوانین کشور ما مشکل دارد که اتحادیه‌ها را نیمه دولتی کرده‌اند و این اولین مشکل صنفی اتحادیه‌های ماست اما اگر اعضای اتحادیه صنفی اتحادیه را از خودشان بدانند و مطمئن باشند که این اتحادیه برای احقاق حق آنها تشکیل شده و گزارش کامل کارهایشان را دریافت کنند مسلماً وارد گود می‌شوند ودر تصمیم‌گیری‌ها و کارهای عام المنفعه شرکت می‌کنند ولی متاسفانه به اتحادیه‌ها شکل دولتی داده شده و گویا فقط اعضا می‌بایست حق عضویت پرداخت کنند و این اولین و مهمترین مشکل اتحادیه‌هاست.

روش‌های سنتی مدیریتی دیگر جواب نمی‌دهد

نظام دوست ادامه داد: دومین مشکل این است که در اتحادیه‌ای ‌به بزرگی و گستردگی اتحادیه خودرو و ماشین‌آلات راهسازی حدود یک سوم اعضای خود ( رسته ماشین آلات راهسازی ) را در امور اجرایی و تصمیم‌گیری‌های اتحادیه تاکنون دخیل نکرده است.
این پیشکسوت بازار لوازم یدکی ماشین آلات راهسازی تاکید کرد: ازمدیران قبلی که زحمت‌های زیادی کشیده‌اند باید تشکر کنیم و جای خوشحالی است که آنها که تصمیم گرفتند که تحولی ایجاد کنند. همانطور که شکل مدیریتی در دنیا در حال پیشرفت است و به سرعت تغییر می‌کند در خصوص اداره کردن اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه ما روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد.

بیشتر اعضای صنف راهسازی تحصیل‌کرده‌اند


وی افزود: من سابقه ۴۰ سال فعالیت در رسته لوازم یدکی دارم و در این مدت شاهد یکسری تعارفات در رای گیری‌ها بودم. همه ما به بزرگترها احترام گذاشته و می‌گذاریم و همین بزرگترها و پیش کسوتان سالها با دل و جان اما بدون مسلح شدن به علم روز تلاش کردند اما در بسیاری از موارد هم موفق نبودند‌.
امیدواریم با این روش جدید و شکل انتخابات پیش رو توجه و توجه همکاران و هم صنفی های من جلب شود و بدانند اگر قرار است در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند و به بیان دیگر به حساب بیایند باید در انتخابات شرکت کنند و از طرفی دیگر انتظار می‌رود از اتحادیه صنف لوازم یدکی کشور که از اتحادیه های بزرگ به شمار می‌رود کمی دقت نظر داشته باشند که یک سوم از این اعضا افرادی هستند که در رسته و شاخه راهسازی فعالیت می‌کنند و بین آنها افراد تحصیل کرده بسیاری حضور دارند .
نظام دوست گفت: در این صنف اگر نه به اندازه لوازم یدکی سبک ولی برابر آن‌ها افرادی هستند که در این کار استخوان خرد کرده‌اند و 50-60 سال سابقه کار دارند و تجربه خوبی کسب کرده‌اند. فرزندان آنها هم در کنار تحصیلات دانشگاهی درکنارشان کار کرده‌اند و می‌توانند با استفاده از تجربیات پدران شان و افراد با تجربه قسمتی از مسئولیت این اتحادیه وسیع را برعهده بگیرند.
وی در پایان تاکید کرد: بدون شک اگر اتحادیه این رسته شغلی را بازوی کارهای خود بدانند من مطمئنم و سعی هم خواهم کرد که از همکارانم بخواهم که در انتخابات شرکت کنند کما اینکه متاسفانه نه تنها این انتخابات داخلی، انتخابات دیگر هم به دلیل مشکلات و اشتباهات مدیران و مسئولان خدشه‌دار شده است.
امیدواریم در بخش کوچکی که ادعا داریم می‌توانیم یک NGOغیر دولتی باشیم همفکری و چه در شرکت کردن و چه در اجرای کار مشارکت کنیم.
جواد نظام دوست رئیس انجمن غار و غارشناسی کشور و موسس انجمن کوهنوردی ایران است و در رسته ماشین آلات راهسازی در غرب تهران فعالیت می‌کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است