قطعات خودرو

رشد تولید و حذف بازار سیاه با عرضه کل تولید خودرو در بورس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایرنا- کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس به رشد تولید و عرضه در بازار کمک می‌کند، گفت: با عرضه کامل خودروها در بورس از بازار سیاه در صنعت خودرو جلوگیری می‌شود و منفعت این اقدام به مردم و خودروسازان می‌رسد.

 

نوید خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: دلیل آغاز عرضه خودرو در بورس کالا این بود که سال‌ها سیاست سرکوب قیمت و در ادامه تولید صنعت خودرو در پیش گرفته شده بود، اما با استفاده از ظرفیت بورس کالا، کشف عادلانه جای قیمت‌گذاری دستوری را می‌گیرد و این رویه به رشد تولید و عرضه نیز کمک می‌کند.

 

وی افزود: بورس کالا مسیری است که برای خودروسازها و نیز مردم شرایط بهتری را رقم می‌زند و مردم می‌توانند به راحتی از طریق بورس به شیوه‌ای امن اقدام به خرید خودرو کنند.

 

 

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تحویل خودروها آن هم زودتر از موعد مقرر باعث تشویق حضور مردم به این بستر شده است.

 

 

خاندوزی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و بورس کالا باید شرکت‌های خودروسازی را مجاب کنند تا بر اساس منافع خود، سهامداران و مردم، تعداد بیشتری خودرو عرضه کنند تا تعادل قیمتی هر چه سریع‌تر در بورس شکل بگیرد. رشد عرضه‌ها و تعادل قیمت هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است.

 

 

تلاش مخالفان شفافیت

وی با تاکید بر اینکه افرادی که مخالف عرضه خودرو در بورس هستند باید دلایل کاملاً شفاف و روشنی داشته باشند، ادامه داد: نمی‌توان از طرفی بر لزوم قیمت پایین خودرو و حمایت از مردم سخن گفت، اما از سوی دیگر از هر پنج هزار نفر یک نفر بتواند خودرو خریداری کنند؛ این عدم دسترسی به خودروی صفر کیلومتر حمایت از مردم نیست.

 

 

خاندوزی خاطرنشان کرد: شفافیت قیمت و معاملات خودرو از مسیر بورس کالا اتفاق می‌افتد و هر کسی که با این موضوع مخالفت می‌کند با شفافیت مقابله کرده است و سیستم شفاف را قبول ندارد. سازوکار بورس عرضه خودرو در بورس می‌تواند صنعت خودروسازی که نیازمند به رهایی از قیمت‌گذاری دستوری است را به قیمت واقعی و منطقی سوق دهد تا علاوه بر حذف رانت‌ها، صنعت خودرو نیز با سرعت بیشتری حرکت کند.

 

 

رشد شدید قیمت خودروهای غیر بورسی

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه گفته می‌شود قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا افزایش یافته است؟ گفت: به نظرم در مقطعی که دلار در حال رشد بوده و قیمت همه خودروهای داخلی و خارجی افزایش یافته است، باید بسنجیم و ببینیم خودروهایی که در بورس کالا عرضه شدند افزایش قیمت بیشتری پیدا کردند یا خودروهایی که در بورس عرضه نشدند؟؛ اکنون قیمت پژو پارس در میان خودروهای داخلی در بازار با بیشترین افزایش را داشته در حالی که این خودرو در بورس عرضه نشده و از سوی دیگر پژو ۲۰۷ که در بورس عرضه شده با کمترین افزایش مواجه شده است.

 

 

وی ادامه داد: کسانی که با عرضه خودرو در بورس مخالف هستند باید روی این موارد تحقیق کنند که بورس کالا بستر گرانی خودرو نبوده، بلکه در خودروهایی که پر عرضه ظاهر شدند این موضوع باعث تعادل بازار و کنترل قیمت‌ها شده است؛ بنابراین اگر کسی دنبال این است که قیمت در بازار متعادل شود باید از افزایش عرضه در بورس کالا استقبال کند.

 

 

شورای رقابت و لزوم ایجاد رقابت و رفع انحصار

خاندوزی در پایان در خصوص نظر شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای رقابت در مواردی که انحصار وجود دارد باید در مسیر رفع انحصار و تصمیم‌های کارشناسی و دقیق در این زمینه قدم بردارد، این رویه در گذشته و در حوزه سرکوب قیمت خودرو مشاهده نشد، اما امیدواریم در فضای جدید، این شورا با استفاده از بستر رقابتی بورس کالا و تقویت سمت عرضه به احیای صنعت خودرو و احقاق حق مسلم مصرف‌کنندگان خودرو و سهامداران کمک کند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است